ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІА В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мичка – Левченко Юлія Золтанівна

Аспірантка

Національний університет «Львіська політехніка» 

Львів, Україна

Школи в Україні нині достатньо комп’ютеризовані як у містах, так і в селах. Безумовно, застосування мультимедійного проектора, електронної дошки або комп’ютера значно ефективніше за традиційне заняття. Шкільна освіта спрямована на розвиток людини сучасного інформаційного суспільства 2. Проте застосування графіки, відеозображень і аудіоінформації не вирішує проблем забезпечення ефективної комунікації, що має істотний емоційний та мотиваційний вплив на учня; не завжди сприяє покращанню сприйняття, розуміння і запам’ятовування дітьми інформації; чимало вчителів не готові до ефективного та цілеспрямованого використання мультимедіа в освіті внаслідок низької мультимедіа-грамотності. 

Для розробки віртуального інформаційно-освітнього середовища навчального закладу необхідний індивідуальний підхід залежно від особливостей закладу: кількості та віку, економічних можливостей, рівня комп'ютерної компетентності педагогічного колективу учнів тощо. Незмінні при цьому основні напрями роботи освітнього персоналу, оптимізація роботи яких є основним завданням віртуального інформаційно-освітнього середовища. 

Усі напрями навчально-виховної роботи в рамках формування віртуального інформаційно-освітнього середовища можна умовно розділити на три блоки-сервіси: журнал, планування уроків і звітна документація; дистанційна підтримка навчального процесу; організація класної та позакласної діяльності 1.

Згідно з науковими джерелами та досвідом учителів-новаторів, школярі мають високий мотиваційний, пізнавальний, емоційно-вольовий рівень готовності, а вчителі – чітко сформовані потреби і об’єктивні можливості для використання мультимедіа у навчанні. Раціональна побудова методичної системи навчання з використанням мультимедіа дає змогу забезпечити навчання універсальними засобами для формування ключових компетенцій учнів-початківців.

Мультимедійні підручники апробовані у школах і ліцеях усієї України. Застосовуючи такі, можна вивести навчальний процес на якісний рівень, сформувати яскравий об’ємний образ, розвинути логічне мислення і активізувати креативний підхід до навчання.

Наприклад, «Нова школа» – це агрегатор мультимедійних навчальних матеріалів з усього світу з найкращими освітніми ютуб-каналами, мультимедійними уроками, інтерактивними тренажерами і тестами, відібраними у зручні колекції відповідно до шкільної програми. «Нова школа» – це насамперед мобільний тип навчання, який дає змогу навчатися у будь-який зручний час у будь-якому місці лише за наявності доступу до інтернету і комп’ютера, планшета чи смартфона. 

Відео-анімація дає змогу задіювати одночасно зір і слух, створювати доступні багатовимірні моделі складних об’єктів та процесів, що значно підвищує рівень сприйняття навчальної інформації. А сучасна, ігрова динаміка сюжету та інтерактивна взаємодія з персонажами створюють невимушену, дружню атмосферу для навчання. Все це стимулює до легкого, цікавого і успішного засвоєння матеріалу, що дозволяє опанувати предмет набагато ефективніше, ніж із традиційними підручниками. І це визнають як світові організації, так і вітчизняні педагоги. 

З відео-інструкцій «Нової школи» можна дізнатися, як: вводити дані навчального закладу; створювати паралелі класів; список учителів; список аудиторій; редагувати навчальні плани; створювати групи за окремими предметами; розподіляти навантаження вчителів; призначати методичні дні; створювати розклад тощо. 

Таким чином, завдан¬ням медіа-освіти є формування в учителів умінь і навичок щодо ефективного використання сучасних медіа, які поєднують вербальні, візуальні та інші способи сприйняття інформації. Введення мультимедійних засобів в освітню діяльність учителя розглядається як інтегральна педагогічна проблема, а розробка відповідних методик стає щораз актуальнішою. Водночас, не враховуються персоніфіковані стилі навчання та пізнавальні аспекти навчання, наявна неготовність низки учителів до використання мультимедіа тощо. Пріоритетними напрямами розвитку медіа-освіти є створення систем шкільної медіа-освіти для навчальних про¬грам інтегрованої освіти учнів початкової школи, підготовка учителів та розробки інноваційних проектів, зокрема альтернативних підручників та їх аналогів. Авторські методики, зокрема застосування мультимедійних підручників, виводять навчальний процес на якісно новий рівень і активізує креативний підхід до навчання. Визначено переваги мультимедійного підручника «Нова школа» (повна відповідність шкільному курсу, якість викладення навчального матеріалу та його представлення, простота використання, універсальність, ігрова форма, матеріали з мережі розкладено за темами шкільної програми), створення комфортного середовища для навчання, надання вчителям зручний інструмент для організації перевернутого класу тощо). Такий мобільний тип навчання стимулює до легкого, цікавого і успішного засвоєння матеріалу, що дозволяє опанувати предмет набагато ефективніше, ніж за традиційними підручниками. До складу авторських методик входять також автоматизовані програми, відео-інструкції, редагування навчальних планів, розподіл навантаження вчителів, призначення методичних днів, налаштування розкладу, розклад-автомат, уведення аудиторій в розклад, заміни вчителів тощо. До подальших напрямів дослідження проблеми належить конкретизація поданих положень для різних циклів навчальних дисциплін.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бистрянцев М. Створення інформаційно-освітнього простору загальноосвітньої школи. Рідна школа. 2016. № 10. С. 19–24.

2. Климова К., Чупріна О. Проблеми та шляхи використання мультимедійних технологій у сучасній початковій школі. Актуальні проблеми лінгводидактики: зб. наук. праць., 2017. Вип. 3. С. 74–78.

 

Please publish modules in offcanvas position.