Непомняща Галина Іванівна
к.п. н., старший викладач кафедри теорії і методики початкової освіти
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
м. Глухів, Україна
У Державному стандарті початкової загальної освіти зазначається, що предметну математичну компетентність слід розуміти як здатність учня до актуалізації, інтеграції та застосування набутих знань, умінь та навичок під час вирішення життєвих чи то навчальних проблемних ситуацій, а також як здатність учня створювати математичні моделі процесів дійсності, застосовувати досвід математичної діяльності для розв'язування навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих задач. Це складне особистісне утворення, що включає різноманітні розумові процеси, інтелектуальні й практичні вміння, а також психологічні характеристики - мотивацію, самостійність, самоконтроль, відповідальність, упевненість [1].
На сучасному етапі розвитку освіти інтеграція розв'язує основні суперечності освітньої системи – протиріччя, що постають між знаннями і способами їх отримання.
Інтеграція є однією з найперспективніших інновацій, яка здатна вирішити чисельні проблеми системи сучасної початкової освіти. Вже сьогодні є очевидним, що інтегроване навчання як ніяке інше закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвиваючих прийомів навчання. Інтеграція зобов'язує до використання різноманітних форм викладання, що має вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.
Інтегроване навчання — це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни [1].
Однією із основних форм організації процесу інтеграції предметів в початковій школі є інтегрований урок. Він сприяє активізації пізнавальної діяльності школярів, стимулює їх пізнавальну активність, є умовою успішного засвоєння навчального матеріалу. Але важливо відзначити той факт, що зловживання інтеграцією може призвести до небажаних результатів.
Під час підготовки вчителів початкової школи до впровадження інтегрованого навчання необхідно ознайомити їх з ключовими характеристиками інтегрованих уроків: формування в учнів початкових класів цілісного сприйняття світу, активізація їх пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння матеріалу; створення творчої атмосфери серед учнів; розвиток математичних здібностей у молодших школярів; формування умінь самостійно працювати з додатковою літературою, опорними схемами тощо; підвищення інтересу учнів до навчального матеріалу, що вивчається тощо.
Інтегровані уроки з математики у початковій школі передбачають розв’язання таких освітніх завдань: підвищення мотиваційної сфери молодшого школяра; всебічний розгляд навчального матеріалу; організація роботи з розумовими операціями аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації тощо; демонстрація міжпредметних звʼязків, що можна інтегрувати. Вони створюють умови для учнів усвідомлено та критично мислити, висловлювати свої думки та міркування з певної теми, аналізувати та синтезувати навчальний матеріал з різних навчальних дисциплін.
С.О. Скворцова зазначає, що інтеграцію у процесі навчання математики учнів початкової школи можна реалізувати з одного боку у системі навчальних завдань до уроку математики на рівні використання сюжетів, інформації з інших освітніх галузей, а з іншого – шляхом застосування математичних знань, умінь і навичок для вивчення інших освітніх галузей [3].
На підставі розуміння інтеграції як поєднання раніше відокремлених частин у ціле, можна стверджувати, що математична освітня галузь вже є інтегрованою, оскільки поєднує в собі арифметику цілих невід'ємних чисел та величин, алгебру та геометрію. Системоутворювальною лінією курсу математики початкової школи є арифметика, а елементи алгебри та геометрії пропонуються на пропедевтичному рівні. Результатом інтеграції має бути системність знань та вміння переносити ідеї та методи, способи розумової діяльності [3].
Таким чином, під час проведення практичних і лабораторних занять з методики навчання освітньої галузі «Математика» доцільно разом з майбутніми вчителями початкової школи проаналізувати математичний матеріал з позиції інтегрованого підходу, розглянути можливості використання міжпредметних звʼязків та внутрішньопредметної інтеграції у навчанні математики під час опрацювання навчального матеріалу, обговорити структуру і зміст інтегрованих уроків тощо.
Проведення інтегрованого уроку з математики в початковій школі потребує уваги та часу для його підготовки. Тому, майбутні вчителі мають оволодіти необхідними знаннями і уміннями для розробки і проведення інтегрованих уроків з математики у сучасній початковій школі, використовуючи при цьому відповідну математичну термінологію та інформаційно – матеріальне забезпечення. Зміст уроку має бути цікавими та доступними, зрозумілими, посильними. Учні виконуючи завдання повинні отримувати задоволення і одночасно хотіти продовжувати навчальну діяльність.
Таким чином, інтегроване навчання на уроках математики дозволяє конкретизувати знання учнів, сприяє їх практичному застосуванню, розвиває критичне мислення молодших школярів тощо. Тому майбутній вчитель має бути підготовлений до реалізації інтегрованого підходу у процесі навчання математики у початковій школі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
2. Онопрієнко О. Компетентнісно орієнтована освіта в дії: уроки для стійкого розвитку / О. Онопрієнко, А. Цимбалару // Початкова школа. – 2011. – № 1. – С.53–59.
3. Онопрієнко О.В., Скворцова С.О. Інтеграція у навчанні молодших школярів навчання математики. URL : http:// lib.iitta.gov.ua.