ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗА УМОВ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА»

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Петриченко Лариса Олексіївна

д.п. н., професор кафедри педагогіки, психології,початкової освіти та освітнього менеджменту

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради 

м. Харків, Україна

Соціальні, духовні, економічні зміни, що відбуваються в Україні, спонукають до реформування системи вищої педагогічної освіти, що має забезпечити умови розвитку для самореалізації кожної особистості, з пріоритетністю формування у майбутніх фахівців загальнолюдських цінностей. 

На сучасному етапі професійної підготовки вчителя початкової школи різні аспекти висвітлено в наукових дослідженнях Н.Павленко, О.Пометун, Г.Пономарьової, О.Савченко, Л.Хомичта інших. 

Питання підготовки вчителя до інноваційної діяльності висвітлені в працях І.Авдєєва, Н.Клокар, О.Козлової, Є.Макагон. Водночас ця проблема розглядається, передусім, у межах організації освітнього процесу закладу вищої освіти. Спеціально підготовка майбутнього вчителя до інноваційної діяльності в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа» вченими не досліджувалася.

Основні аспекти професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи, на сучасному етапі розвитку освіти, окреслено у Професійному стандарті«Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», що передбачає підготовку до реалізації таких трудових функцій: планування і здійснення освітнього процесу; забезпечення і підтримка навчання, виховання і розвитку учнів в освітньому середовищі та родині; створення освітнього середовища; рефлексія та професійний саморозвиток; проведення педагогічних досліджень; надання методичної допомоги колегам з питань навчання, розвитку, виховання й соціалізації учнів початкових класів закладу загальної середньої освіти;узагальнення власного педагогічного досвіду та його презентація педагогічній спільноті; оцінювання результатів роботи вчителів початкових класів закладу загальної середньої освіти [1].

Зазначимо, що питання підготовки вчителя регламентується як державними документами, так і громадськістю, батьками, школярами. Педагогічне співробітництво з батьками, школярами та громадськістю передбачає підготовку учителів з орієнтуванням на діяльнісні та інноваційні методи роботи в школі, обумовлюючи відмову від старих принципів та засобів роботи, заміщення їх активними, інноваційними методами навчання та виховання.

Аналіз наукової літератури з проблем загальної та педагогічної інноватики дав можливість визначити суть поняття інноваційна діяльність майбутнього учителя як засновану на осмисленні педагогічного досвіду творчу педагогічну діяльність, спрямовану на прогресивні зміни й розвиток освітнього процесу, формування якісно іншого педагогічного знання та якісно іншої педагогічної практики [2].

Специфічними рисами інноваційної педагогічної діяльності майбутнього вчителя Нової української школи можна визначити:  

- осмислення практичного педагогічного досвіду; 

- яскраво виражене мотиваційно-ціннісне ставлення до професійної діяльності; 

- високий рівень креативності. 

Зазначимо, що метою підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа» є формування в нього готовності до здійснення останньої. 

Актуальним постає взаємозв’язок інноваційної педагогічної діяльності та професійної готовності до неї, що виявляється в активному стані та діяльності особистості та визначає установки на професійну діяльність.

Досвід інноваційної педагогічної діяльності може бути набутий майбутнім учителем тільки за умов участі в процесі створення й упровадження нововведень, тому підготовка майбутніх учителів до інноваційної діяльності триває весь період навчання та має обов’язкове навантаження на аудиторну та позааудиторну роботу, зокрема опанування змісту навчальних дисциплін та педагогічних практик. 

Раціональний розподіл часу на проходження різних видів практик та їх логічна побудова забезпечують підготовку майбутнього вчителя до інноваційної діяльності, передбачаючи наступність навчання та надаючи змогу підготувати майбутніх фахівців відповідно до сучасних вимог.

Логічним виступає включення в педагогічні практики майбутніх учителів початкової школи норм педагогічної деонтології, як основи реалізації Концепції «Нова українська школа» у ході підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності[1]. 

Визначимо основні аспекти педагогічної практики у ході підготовки майбутніх учителів початкової школи до інноваційної діяльності в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа»: 

- відповідність реальних матеріально-технічних умов навчання молодших школярів задекларованим;

- необхідність єдності вимог до інноваційної діяльності методистів та вчителів закладів освіти під час проходження практики студентами;

- опанування загальних підходів організації інноваційної діяльності майбутніх учителів;

- опанування практичних та організаційних аспектів всіх напрямів виховної роботи;

- опанування форм та видів роботи з родинами учнів;

- розв’язання суперечності між наявним та необхідним обсягом знань, що виступає фактором, який спонукає або гальмує мотивацію до інноваційної діяльності майбутніх учителів початкової школи.

Раціональна система організації педагогічних практик у ході підготовки майбутніх учителів початкової школи до інноваційної діяльності передбачає вирішення комплексу завдань, а саме: інтенсифікація освітнього процесу з використанням інформаційних технологій; формування інноваційної культури майбутніх учителів початкової школи;опанування системи знань, формування професійних умінь і навичок, необхідних для здійснення інноваційної діяльності в освітньому процесі початкової школи.

Освітня програма підготовки студентів спеціальності Початкова освіта Комунального закладу «Харківська гуманітарно–педагогічна академія» Харківської обласної ради передбачає підготовку до інноваційної діяльності під час таких педагогічних практик: введення в спеціальність, пробні уроки та заняття в школі, підготовка до виробничої практики. У ході проходження означених практик відбувається постійний процес творчого пошуку шляхів і технологій перебудови педагогічної діяльності відповідно до вимог інноваційної діяльності.

Отже, зміст підготовки майбутніх учителів до інноваційної діяльності за умов реалізації Концепції «Нова українська школа»можна розглядати як процес, що спрямований на зміни в професійних мотивах і цінностях, спеціальних знаннях і вміннях, рефлексивній поведінці та професійно значущих особистісних якостях суб’єктів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Законодавство України [Електронний ресурс] : офіц. веб-сайт. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/main/index. – Назва з екрана.

2. Петриченко Л.О. Шляхи підготовки майбутніх вчителів до інноваційної діяльності / Л.О. Петриченко // Наукові записки кафедри педагогіки ХНУ ім.В.Н. Каразіна. Випуск 16. –Харків, 2006. – С. 177-182.

 

Please publish modules in offcanvas position.