СТРАТЕГІЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ – ЧИННИК УСПІШНОГО КЕРІВНИЦТВА ЗГАЛЬНЬООСВІТНІМИ ЗАКЛАДОМИ ОСВІТИ В УМОВАХ ОСВІТНІХ ЗМІН

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Пупена Віра Іванівна 

директор Сухівської ЗОШ І-ІІ ступенів 

Закарпаття, Україна

 

Головною метою менеджменту є досягнення високої ефективності діяльності освітньої організації, становлення її як конкурентоспроможної установи. У зв’язку з цим керівнику необхідно передбачати майбутнє, усвідомлювати перспективу розвитку освітньої установи, тобто володіти стратегічним менеджментом. [ 1; 5]

Стратегічний менеджмент – це масштабні прогнози щодо реалізації місії (призначення) організації до досягнення довгострокових цілей розвитку. [ 3] Керівник сучасного закладу освіти повинен вести колектив до нових досягнень і успіхів, формувати іміджу установи, проявляючи високий рівень професійної майстерності. Це і є його «мистецтво».

Підґрунтями стратегічного управління є:

1. Бажання – прагнення керівника до позитивних змін, інноваційного розвитку, якості показників та успішності організації.

2. Здібності – це компетенції керівника, пов’язані із його інтелектуаль¬ним, креативним потенціалом, аналітичним складом розуму, здатні¬стю до прогнозування, управління змінами, лідерська позиція. Проблема лідерства у стратегічному менеджменті є дуже важливою. Корівник, який володіє особистою креативністю, вміє ідеологічно обґрунтувати проект, створити дух новаторства, ентузіазму, який є відповідальним перед колективом і може по¬нести людей за собою без тиску, примушування,– безперечно лідер. 

3. Можливості – індивідуальні,здібності керівника, помножені на ре¬сурси, кваліфікацію кадрів, рівень домагань споживачів.

Успішність будь-якої організації завжди пов’язана з адаптаційними процесами до змін, що відбуваються у зовнішньому середовищі. Концепція стратегічного менеджменту передбачає безперервний процес управління змінами в організації як реакцію на зовнішні зміни. 

Останнім часом в освітньому менеджменті набула технологія проектування, яка дозволяє реалізувати стратегії та робить управління програмно-цільовим.

Поняття «проект» (від латинського proectus – кидання вперед) має кілька значень: розроблений план споруди, виготовлення, реконструкції чогось; попередній текст документа, задум чогось; певна форма організації великих та відносно самостійних починань; форма побудови цілеспрямованої діяльності. Проекти повинні враховувати велику кількість параметрів, мінливість та динамізм організацій, велику залежність від суб’єктів і технології впровадження, вплив інших зовнішніх систем. [4]

Проектування систем шкільного управління висунута реаліями життя, серед яких головними є: необхідність швидко пристосовуватись до зовнішніх змін і виживати; забезпечення оптимального функціонування та розвитку закладу освіти; постійна потреба пошуку резервів та ідей оновлення усіх його систем.

Щоб розв’язати ці та багато інших питань, управління повинно бути якісним. Проте реалії засвідчують, що система управління в закладах середньої освіти має серйозні недоліки: відсутня цільова основа системи; управління недостатньо орієн-товане на розвиток координаційних та комунікативних зв’язків; воно не¬достатньо враховує особливості та потреби шкільного середовища; ідеї гуманізації та демократизації мають здебільшого декларативний харак¬тер; про модернізацію управління більше розмов, ніж конкретних справ, бо не визначено технологій та методів якісних змін та ін. [2; 4]

Якісну зміну системи управління можна реалізувати декількома шляхами: через вплив вищих органів; через розвиток власних традицій та практики; через впро¬вадження передового управлінського досвіду; через тиск знизу, тобто через природний розвиток управління, що зумовлюється розвитком школи. Але є більш продуктивний шлях – проектування. Саме проектування передбачає усвідомлені, системні та радикальні зміни. Воно не відкидає досвід керівника і традиції закладу, вбирає наявні кращі управлінські взірці та технології, базується на глибокому науковому підґрунті. 

Проектування – це спеціальна, концептуально обумовлена та технологічно забезпечена діяльність щодо створення образу бажаної у майбутньому системи. Проектування внутрішньо шкільного управління означає побудову цілісних систем управління. Таким чином, в управлінні з’явилася нова технологія управління проектами, яка спирається на проекти як результати і форми сумісної діяльності людей.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Карамушка Л.М., Психологічні умови підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : монографія – К. : «Просвіта», 2011. – 200 с.

2. Онаць О. М. Директор школи – менеджер і лідер / Газ. «Освіта». – 16- 23 грудня 2015 р. – № 50(5693). – С. 2.

3. Освітній менеджмент: навч. посібник / за ред Л. Даниленко, Л. Карамушки. – К., 2003. 

4. Потапов С.В. Как управлять проектом. – М.: Эксмо, 2006.

5. Управління навчальним закладом: Навчально-методичний посібник. У2ч. / О.І. Мармазова, О.М. Касьянова, В.В. Григораш та ін. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2003.

 

Please publish modules in offcanvas position.