ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МОВИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Роєнко Людмила Миколаївна

к.п.н., доцент кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

м. Умань, Україна

Серед важливих педагогічних проблем, які поставило життя перед сучасною школою, є використання альтернативних форм організації навчання учнів, впровадження нових педагогічних ідей та підходів до освітнього процесу, в центрі яких – особистість дитини з її потребами, інтересами та життєвими проблемами. Сучасна школа потребує радикальних змін, нових освітніх технологій. Сучасний учитель має не лише передавати готові знання, а й забезпечити розвиток і саморозвиток особистості учня, активізувати його творчі можливості в навчанні. За таких умов учителеві необхідно оволодівати новими педагогічними технологіями, бути готовим до впровадження їх у шкільну практику. 

Впровадження інноваційних технологій особливу значущість набуває при підготовці учителів початкової школи у зв’язку з тим, що перед таким учителем першочерговим завданням має стати завдання не накопичення дитиною інформації, а розвиток мислення, вміння аналізувати ситуацію, планувати свої дії на кілька кроків вперед, адекватно оцінювати результати, самостійно набувати і переробляти інформацію, перетворюючи знання в інструмент пізнання інших видів діяльності, вміння конструктивно взаємодіяти з іншими.

Важливою умовою ефективного формування у майбутніх учителів готовності до впровадження інноваційних технологій на уроках мови є збагачення змісту дисциплін циклу професійної і практичної підготовки системою понять і теоретичних знань, що розкривають суть, структуру та види інноваційної педагогічної діяльності, тобто з основ педагогічної інноватики, озброєння студентів психолого-педагогічними знаннями про освоєння і впровадження інноваційних процесів у систему освіти, спеціальними психолого-педагогічними методами, прийомами та засобами, використання яких дає можливість активно включатися в інноваційну педагогічну діяльність, формування вміння аналізу діяльності учнів, роботи колег, уміння цілеспрямовано генерувати нові оригінальні ідеї у практичну діяльність.

Підготовка майбутнього вчителя до впровадження інноваційних педагогічних технологій передбачає:

− ознайомлення студентів з теоретичними основами інноваційних технологій навчання;

− практичне оволодіння інноваційними технологіями, зорієнтування студентів до педагогічної творчості, самостійності;

‒ вивчення педагогічного досвіду використання сучасних педагогічних технологій;

− формування практичних умінь та навичок упровадження в навчальний процес початкової школи інноваційних технологій.

Зупинимося детальніше на кожному з етапів підготовки майбутнього вчителя до впровадження сучасних освітніх технологій.

На першому етапі відбувається теоретичне ознайомлення студентів із сутністю організації навчально-виховного процесу за інноваційними технологіями. Його метою є розкриття основних вихідних положень, науково доведених фактів, що розкривають механізми забезпечення активності учня під час процесу навчання за інноваційними технологіями. 

Другим етапом формування готовності студента є практичне оволодіння інноваційними технологіями, спонукання студентів до педагогічної творчості, самостійності. 

Елементи інноваційних технологій використовуються на кожному практичному, лабораторному занятті, що дає змогу познайомити майбутніх учителів з їх видами та прийомами впровадження в навчальний процес початкової школи. На цьому етапі студенти фактично опиняються в ролі учнів. Послідовно, відповідно до схеми застосування тієї чи іншої технології, студенти виконують поставлені перед ними завдання. Це дає можливість краще усвідомити складові успішного впровадження технологій, труднощі, що можуть виникнути на різних етапах навчального процесу, побачити результат очима виконавця.

Для поліпшення професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів за матеріалами розроблених вправ та занять проводяться рольові ігри, які дають змогу імітувати освітній процес у школі, навчити студента організовувати роботу учнів із застосуванням інноваційних технологій, швидко і правильно реагувати на нову ситуацію тощо.

Третім етапом підготовки майбутнього вчителя є вивчення педагогічного досвіду використання сучасних інноваційних технологій. На лабораторних заняттях, відвідуючи уроки вчителів м. Умані, студенти знайомляться з досвідом впровадження новітніх технологій, нестандартних форм і видів навчальної роботи. Крім того, студенти знайомляться з досвідом використання інтерактивних технік у навчальному процесі, викладеному у фахових виданнях. 

Завершальним етапом підготовки студентів до впровадження інноваційних технологій у освітній процес початкової школи є розробка ними завдань для різних форм організації навчальної діяльності школярів.

Досвід переконує, що студенти спроможні самостійно добирати інноваційні технології відповідно до теми уроку, методично правильно проводити урок за обраною технологією.

Підготовка майбутніх учителів початкових класів до інноваційної педагогічної діяльності на уроках рідної мови має здійснюватись на основі інтеграції теоретичних знань з відповідними уміннями, ефективне формування яких забезпечується під час практичних занять та різних видів педагогічної практики.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології / І.М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. ‒ 352 с

2. Пєхота О.М. Освітні технології: Навчально-методичний посібник // За заг.ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К.., 2002. – 255с.

3. Підготовка майбутніх учителів до застосування нових технологій навчання у початковій малокомплектній школі: Монографія /Н.Г.Баліцька, О.А.Біда, Г.П.Волошина та ін.; За заг. ред. Н.С. Побірченко. – К.: Наук. світ, 2004. – С. 39-48.

4. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: Навч. пос. За ред. І.А.Зязюна, О.М.Пєхоти. –К.: А.С.К., 2003. – 234 с.

5. Прокопенко І.Ф., Євдокимов В.І. Педагогічні технології: Навчальний посібник. – Харків: Колегіум, 2005. – 224 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.