РОЗВИТОК КОНСТРУКТИВНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Степанюк Катерина Іванівна

к.п.н., доцент кафедри початкової освіти

 Бердянський державний педагогічний університет, 

м. Бердянськ, Україна 

Пріоритетними у впровадженні ідей Концепції Нової української школи в освітній процес закладів загальної середньої освіти є оновлення навчально-методичного забезпечення, спрямованість результатів навчання на особистісний вимір кожного учня, ідеї дитиноцентризму, розвиток компетентностей та наскрізних умінь. 

На вимогу часу в змісті технологічної освітньої галузі ключовою є предметно-перетворювальна діяльність, складовою якої є сформовані конструктивні уміння здобувачів початкової освіти. Змістове наповнення технологічної освітньої галузі реалізується через навчальний предмет «Дизайн і технології». Метою навчання дизайну і технологій є розвиток особистості дитини засобами предметно-перетворювальної діяльності, формування ключових та предметної проектно-технологічної компетентностей, необхідних для розв’язання життєвих проблем у взаємодії з іншими, культурного й національного самовираження. Реалізація мети означеного навчального предмета здійснюється за такими змістовими лініями: «Інформаційно-комунікаційне середовище», «Середовище проектування», «Середовище техніки і технологій», «Середовище соціалізації» [2].

На формування конструктивних умінь молодших школярів зорієнтований зміст змістової лінії «Середовище проектування», у межах якої учні мають можливість поступово і поетапно оволодівати процесом проектування: Šвиявляти проблеми і потреби, продукувати ідеї, вибирати особистісно і соціально значущі об’єкти проектування, планувати конструктивні дії, вивчати і визначати критерії, яким повинен відповідати майбутній об’єкт праці тощо. 

У межах нашого дослідження важливим є проаналізувати особливості розвитку конструктивних умінь молодших школярів в контексті реалізації технологічної освітньої галузі в Новій українській школі. 

Аналіз сутності поняття «конструктивні уміння» дозволяє визначити різні підходи до його тлумачення. Так, у Великому тлумачному словнику української мови, зазначено, що конструктувати – це створювати словесні проекти, відображати ідеї-ейдоси в поняттях, судженнях, висновках, тобто здійснювати проектувально-творчі дії у внутрішньому інформаційно-особистісному середовищі [2]. 

Як зауважує В. Тименко, конструктивність як внутрішня установка особистості зовні виявляється сукупності та послідовності розумових або психічних дій, внаслідок чого створюються образи, схеми або знакові системи – теорії будови власних дій, що сприяють вирішенню теоретичних або практичних проблем [3, с. 38].

Загалом поняття «конструктивні вміння» у психолого-педагогічних дослідженнях пов’язане із здатністю особистості оперувати основними способами сприйняття інформації: словесним, графічним та предметно-пластичним. Саме такий підхід дозволяє стверджувати, що усі об’єкти праці, які виготовляють молодші школярі на уроках трудового навчання та в межах курсу «Я досліджую світ» включають три етапи їх проектування: формулювання конструктивного задуму, представлення майбутнього виробу у графічній формі та його предметне моделювання. 

Серед головних завдань, які стоять перед учителем в Новій українській школі - формування і розвиток предметно-перетворювальної компетентності учнів, складником якої виступають конструктивні вміння. 

Для реалізації поставлених завдань програмою курсу «Дизайн і технології» передбачено роботу з текстильними матеріалами та нитками, з якими учнів починають знайомитися з першого класу. Важливим є те, що для таких видів робіт використовуються невеликі відрізки тканини, короткі нитки різних видів пряжі, які залишилися після виготовлення інших виробів. Такий підхід формує у молодших навички економного використання тканини, ниток та розвиває уміння розрізняти призначення та технологічні властивості цих матеріалів. 

Розглянемо приклади виготовлення виробів, які можна використовувати для реалізації завдань технологічної освітньої галузі в Новій українській школі з метою формування конструктивних умінь молодших школярів. 

У 1 класі під час опрацювання тематичного тижня «Мода» доцільно запропонувати аплікацію з ниток, творчу роботу «Одягни ляльку» що сприятиме оволодінню навичками роботи з текстильними матеріалами (нитками) та удосконаленню конструктивних умінь виконання аплікаційних композицій. 

У 2 класі в межах тематичного тижня «Як зимує природа?» молодші школярі оволодівають здатністю створити комбіновану аплікацію з паперу та елементами декорування з різних матеріалів. 

Зазначимо, що формування конструктивних умінь молодших школярів буде здійснюватися максимально ефективно, якщо вони будуть мати досвід роботи з різними матеріалами, у тому числі з текстильними, різного походження та призначення. 

Отже, одним із складників формування конструктивних умінь молодших школярів в контексті технологічної освітньої галузі Нової української школи є робота з текстильними матеріалами, нитками та ґудзиками. Така діяльність забезпечує ефективне засвоєння прийомів та технік, які є базовими при виготовленні різних виробів з тканини у другому циклі навчання НУШ. Разом з тим, у здобувачів освіти розвивається художній смак, уміння захоплюватися простотою, чіткістю, й довершеністю форм, гармонією колірних комбінацій та оздобленням об’єктів зовнішнього світу, розуміння їх практичного призначення.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250 000 слів. укл. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ: Перун, 2009. 1736 с.

2. Початкова освіта: метод. рекомендації щодо використання в освітньому процесі типової освітньої програми для 1 класів закладів загальної середньої освіти. К. : УОВЦ «Оріон», 2018. 160 с

3. Тименко В. П. Початкова дизайн-освіта: теорія і практика формування конструктивних умінь особистості: монографія. Київ: Педагогічна думка. 2009. 381 с. 

 

Please publish modules in offcanvas position.