ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ КООПЕРАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Тесленко Тетяна Василівна

к.п.н., доцент

 Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,

м. Київ, Україна

Необхідність удосконалення української системи вищої освіти, підвищення її рівня якості є важливим завданням, що обумовлено потребами формування позитивних умов для становлення й реалізації студента як майбутнього професіонала та його особистої самореалізації. Одним із можливих шляхів її реформування є можливість застосувати кооперативні технології у професійній підготовці майбутніх учителів. Сам процес формування готовності майбутніх учителів початкових класів до практичного застосування набутих знань та умінь у власній професійній діяльності є складним і тривалим та передбачає наявність у студентів знань про суть інтерактивних технологій кооперативного навчання, методики організації групової діяльності тощо. 

В контексті нашого дослідження готовність майбутніх вчителів початкових класів до застосування інтерактивних технологій у професійній діяльності розглядається нами як інтегративне утворення особистості, що має системну організацію, складну, багаторівневу структуру і виступає як сукупність, взаємодія і взаємопроникнення мотиваційно-ціннісного, комунікативного, когнітивного, особистісно-діяльнісного й рефлексивного компонентів, ступінь сформованості яких дозволяє майбутнім вчителям продуктивно використовувати можливості інтерактивних технологій при вирішенні професійних завдань, удосконалювати свій досвід у їх використанні й розширювати його межі [2].

Нами було визначено критерії сформованості готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування інтерактивних технологій, такі як: мотиваційний, комунікативний, когнітивний та діяльнісний. 

− Мотиваційний критерій (мотиваційно-ціннісний компонент) передбачає формування спрямованості майбутнього фахівця відповідно до професійної діяльності; прояв зацікавленості до обраної професії; позитивне ставлення до навчальної та майбутньої професійної діяльності; прагнення до розвитку професійних здібностей, усвідомлення себе як майбутнього професіонала;

− Комунікативний критерій (комунікативний компонент) – робота в команді, міжособистісні уміння; уміння чітко, зрозуміло і переконливо висловлювати свої думки та почуття за допомогою вербальних і невербальних засобів спілкування, здатність спілкуватися з клієнтами, колегами, представниками взаємодіючих організацій; тактовність та толерантність у спілкуванні;

− Когнітивний критерій – передбачає оволодіння системою професійних та функціональних знань; здатність до навчання; дослідницькі вміння, базові загальні та ґрунтовні базові професійні знання, здатність породжувати нові ідеї;

− Операційно-діяльнісний критерій – уміння застосовувати інтерактивні технології, здатність до застосування знань на практиці, здатність до організації, планування та розв’язання проблем, прийняття рішень, розроблення та управління проектами [1, 6-8].

Дані критерії допомагають повністю виявити готовність майбутніх учителів до застосування кооперативних технологій. Вони є ключовими компетенціями і дають можливість з різних сторін оглянути ситуацію.

На етапі констатувального експерименту ми ставили за мету виявити особливості підготовки майбутніх учителів початкових класів до застосування кооперативних технологій в існуючій системі професійної підготовки. Конкретними завданнями було визначити структурні компоненти готовності майбутніх учителів початкових класів до організації кооперативної (групової) навчальної діяльності, виявити рівні готовності до її організації. Під час роботи зі студентами були використані такі методи: бесіди, анкетування, методи математичної статистики застосовувались для опрацювання отриманих даних. 

Кількісний та якісний аналіз отриманих діагностичних даних дав підстави зробити висновок про те, що традиційне навчання у закладах вищої освіти з його стандартними формами, методами, засобами, змістом, цілями, завданнями навчання не сприятимуть формуванню готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування інтерактивних технологій навчання та став підґрунтям для планування й проведення формувального етапу експерименту.

На формувальному етапі дослідження було розроблено педагогічні умови формування готовності студентів до роботи з учнями з використанням кооперативних технологій, що включала: цілі та завдання формування готовності, компоненти готовності, діагностику рівня готовності, критерії, показники готовності, рівні готовності студентів до роботи з учнями. Педагогічні умови формування готовності студентів університету до роботи з учнями початкової школи з використанням кооперативних технологій реалізовувалися через зміст професійно-спрямованих педагогічних дисциплін. 

Педагогічними умовами формування готовності студентів університету до роботи з учнями із застосуванням кооперативних технологій є: поповнення змісту професійної підготовки майбутніх учителів теоретичними питаннями про інтерактивні технології кооперативного навчання; забезпечення майбутніх учителів навичками і вміннями практично застосовувати отримані знання; організація комплексу лекційних, семінарських та тренінгових занять контекстного характеру.

Реалізація розроблених педагогічних умов позитивно вплинула на формування знань та вмінь щодо готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування кооперативних технологій. 

Таким чином, успішна підготовка майбутніх учителів початкових класів до застосування кооперативних технологій залежить від складових процесу інформаційної підготовки. Завдання полягало в збагаченні студентів знаннями про ознаки інтерактивної технології кооперативного навчання, особливості організації роботи при її застосуванні, особливості побудови інтерактивного уроку, специфіку організації діяльності учнів на такому уроці, особливості діяльності вчителя, особливості створення суб'єкт-суб'єктного освітнього середовища, створення комфортних умов навчання, організації активної взаємодії студентів на занятті, організації рефлексії, різних форм взаємонавчання [3].

Таким чином, опираючись на отримані результати, можемо стверджувати, що розроблені нами педагогічні умови є ефективними. Однак, слід зазначити, що проведена дослідно-експериментальна робота не вичерпує всіх аспектів проблеми підготовки майбутніх учителів до організації навчальної діяльності молодших школярів засобами кооперативних технологій і потребує подальшого дослідження. 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бєкірова Л. Е. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування інтерактивних технологій навчання : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. Е. Бєкірова; Ун-т менедж. освіти НАПН України. - К., 2010. - 20 c.

2. Комар О.А. Навчально-методичний посібник із застосування інтерактивних технологій навчання: навчальна програма та методичні рекомендації спецкурсу для студентів вищих педагогічних закладів освіти / О. А. Комар. – Умань, 2007. –68 с.

3. Комар О. Принципи підготовки майбутніх учителів до застосування інтерактивної технології [Електронний ресурс] / О. Комар // Проблеми підготовки сучасного вчителя. - 2014. - № 9(2). - С. 107-116

 

Please publish modules in offcanvas position.