ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Олішевич Віолетта Миколаївна

учитель англійської мови,

Харківська спеціалізована гімназія № 87

Професійний розвиток майбутніх учителів іноземної мови у навчально-виховному процесі вищої школи має відбуватися з урахуванням відповідних педагогічних умов. Аналіз сучасного розуміння поняття «педагогічні умови» дозволяє його тлумачити якодиніз складників педагогічної системи, що сприяє її ефективному розвитку[1].Вважаємо, що професійний розвиток майбутніх учителів іноземної мови забезпечує реалізація наступних педагогічних умов:

-          організація цілеспрямованого, цілісного навчально-виховного процесу на основі поєднання різних видів професійно орієнтованої діяльності майбутніх учителів іноземної мови;

-          забезпечення професійної спрямованості змісту підготовки майбутніх учителів іноземної мови;

-          організація педагогічного керівництва у набутті професійного досвіду майбутніми вчителями іноземної мови.

Кожна з окреслених педагогічних умов має значущість у єдності з іншими у межах цілої системи. Ці умови не лише взаємопов’язані, але взаємодіють із загальною системою педагогічної освіти у вищій школі, узгоджуються з її цілями та забезпечують якість професійного розвитку вчителя іноземної мови.

Виокремимо теоретичні положення забезпечення цілеспрямованості процесу навчання: діяльність ефективна, якщо суб’єкт чітко бачить і глибоко усвідомлює її мету. Тож студент повинен розуміти як загальну мету вивчення іноземної мови, так і мету проміжних цілей (заняття, курсу тощо). Слід спонукати студентів сприймати мету діяльності як свою власну, а не нав’язану ззовні. Для того, щоб особистість, яка навчається по-справжньому, включилась в роботу, потрібно, щоб завдання, поставлені перед нею впродовж навчальної діяльності, були не лише зрозумілі, а й внутрішньо прийняті нею.

Мети можна досягти, якщо вона реальна і оптимальна за наявних умов і можливостей. Тобто, необхідно аналізувати можливість здійснення мети. Мета може бути успішно реалізована, якщо для цього обрані найкращі засоби. Отже, майбутнім учителям необхідно навчитися обирати зміст, форми, методи, що будуть найкраще сприяти досягненню мети.Слід наголосити, що цей вибір значною мірою залежить від індивідуальних особливостей студентів, їхніх здібностей до навчання тощо. Чим сильніші мотиви діяльності, тим кращі можливості для досягнення мети. Тому потрібно намагатися формувати у студентів мотиви їх діяльності, що ґрунтуються на позитивних емоціях.

Згідно із зазначеною вище умовою, на початку навчання у вищій школі доцільне проведення діагностування рівня розвитку педагогічних здібностей студентів, мотивації вибору професії педагога. Одержані результати дають змогу майбутнім учителям усвідомлювати реальний рівень своєї готовності до професійної діяльності, спільно з викладачами виявити ті компетенції, риси, які вони повинні формувати в процесі здобуття педагогічної освіти, задля власного професійного розвитку. На досягнення цієї мети викладачі зорієнтовують студентів під час вивчення різних навчальних курсів.

На підставі діагностування рівня готовності до професійної діяльності майбутніх учителів іноземної мови, як результату їхнього професійного розвитку, викладачі проектують цілі й завдання вивчення навчальних дисциплін відповідно до головної мети педагогічної освіти, беручи до уваги їхню специфіку, а також організації різних видів навчально-пізнавальної, науково-дослідницької, самостійної роботи студентів. Вони також визначають напрями організації навчально-виховного процесу, здійснюють вибір змісту навчальних курсів, засобів організації педагогічних впливів. Слід зазначити, що цілі навчально-виховного процесу, а отже і зміст, методи можуть змінюватися відповідно до результатів діагностування професійного розвитку студентів, а також моніторингу результатів різних видів їхньої діяльності, що періодично проводять викладачі.

Цілісність навчально-виховного процесу, спрямованого на професійний розвиток майбутніх учителів іноземної мови, досягається також організацією єдності педагогічних впливів на їхню свідомість, почуття й поведінку. Розвиток інтелектуальної, емоційної й вольової сфери в процесі оволодіння педагогічною діяльністю передбачає: організацію когнітивних дій студентів для формування у них професійних знань, умінь, виявлення суті цінностей, рис педагога; виконання емоційної оцінки об’єктивної та суб’єктивної значущості цих компетенцій, властивостей, власних переживань у процесі професійно спрямованої діяльності, вияв особистісного ставлення до зазначених явищ; окреслення конкретних дій, моделей поведінки майбутніх учителів згідно з проаналізованими зразками, нормами; організацію й самоконтроль власних дій, вчинків. Проте зміст і особливості організації когнітивних, емоційних, поведінкових процесів з метою формування педагогічних знань, умінь та цінностей, рис майбутніх учителів відмінні й потребують організацію відповідних педагогічних дій. На цілісність професійного розвитку особистості впливає узгоджена взаємодіяльність викладачів і майбутніх учителів іноземної мови як рівноправних суб’єктів навчально-виховного процесу.

Як засвідчує практика діяльності сучасних вищих навчальних закладів, існує розрив між академічною освітою в університеті та його спрямованістю на професійний розвиток фахівців, зокрема вчителів. На сучасному етапі переважає науково-теоретичний, абстрактний характер вищої освіти та її віддаленість від професійної діяльності студентів, зокрема педагогічної. Хоча викладачі виявляють прагнення налагодити зв’язок науки з практичною діяльністю, їхні дії залишаються хаотичними, ситуативними та не забезпечують системне оволодіння професійними знаннями, уміннями, практичну підготовку до діяльності вчителя. Тому важливим для професійного розвитку майбутніх учителів іноземної мови вважаємо забезпечення наступної педагогічної умови – забезпечення професійної спрямованості змісту підготовки майбутніх учителів іноземної мови. Вона зумовлена попередньою, що обґрунтовує системно-утворювальні принципи організації процесу навчання, спрямованого на досягнення мети вищої освіти.

Зазначена умова уточнює й розкриває, яким має бути навчання й виховання у вищій школі, що забезпечує підготовку фахівців до професійної діяльності. Згідно з концепцією конструктивізму, що ми визначаємо теоретико-методологічними засадами нашого дослідження, ця умова означає поступову трансформацію навчально-пізнавальної діяльності студентів у професійну, а саме педагогічну, з відповідною зміною їхніх потреб, мотивів, знань, умінь, дій та поведінки.

Професійний розвиток майбутніх учителів іноземної мови передбачає оволодіння ними ключовими компетенціями, котрі, за визначенням науковців, мають своєю складовою вміння оперувати науковими знаннями у життєвих ситуаціях, використовувати інформацію для особистісного розвитку, здатність адаптуватись, здійснювати комунікацію в полікультурному суспільстві [2, с. 19].

Наукові дослідження й педагогічна практика підтверджують, що мотивація педагогічної діяльності, відповідні потреби й інтереси розвиваються, успішність студентів підвищується, якщо вони оволодівають навчальними дисциплінами у контексті власного професійного розвитку. Тому обізнаність майбутніх учителів іноземної мови з сутністю професії педагога, її соціальною значущістю, впливає на формування позитивного ставлення не лише до процесу навчання у вищій школі, але й до майбутньої професійної діяльності. Розвиток педагогічної мотивації у майбутніх учителів також залежить від застосування методів, форм організації навчання, які стимулюють вияв ними суб’єктної позиції та пізнавальної  активності.

Інтерес до педагогічної діяльності зростає також в умовах психологічно-комфортної атмосфери навчання в університеті, налагодженої міжособистісної взаємодії викладачів і студентів. Тому, з метою сприяння професійному розвитку майбутніх учителів іноземної мови, професійно спрямованими повинні бути зміст вищої освіти, процес організації їхньої діяльності, освітнє середовище. Зміст повинен охоплювати розвиток знань, умінь, мислення, цінностей студентів, що складають знаряддя педагогічної діяльності вчителя.

Професійна спрямованість процесу навчальної діяльності виявляється у її наближенні до педагогічної (професійної), застосуванні відповідної структури, а також активних й інтерактивних методів навчання й виховання, що сприяє ефективності оволодіння діяльністю вчителя та забезпечує зразки, моделі його поведінки для осмислення студентами й наслідування у практичній реальності.

Отже, для ефективного професійногорозвиткумайбутніх учителів іноземної мови необхідно:узгоджувати мету, завдання, зміст різних навчальних дисциплін для реалізації системного підходу до формування особистості майбутнього вчителя;вводити педагогічну тематику у зміст навчальних дисциплін для оволодіння інформацією про суть і значущість педагогічної діяльності та формування позитивного ставлення студентів до професії вчителя;застосовувати активні й інтерактивні методи навчання: для трансформації навчально-пізнавальної діяльності у педагогічну (моделювання, аналіз педагогічних ситуацій; ділові й сюжетно-рольові ігри, рольові та імітаційні вправи); для обговорення й вирішення педагогічних проблем (дискусію, діалог, мозкову атаку, синектику, кейс-метод тощо);вдосконалювати програми, процес організації педагогічної практики для формування педагогічних компетенцій.

 

Список використаних джерел

1.        Тверезовська Н., Філіпова Л. Сутність та зміст поняття «педагогічні умови». Нова педагогічна думка. URL: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19146-sutnist-ta-zmist-ponyattya-pedagogichni-umovi.html.

2.        Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога: збірник наукових праць / наук. ред. В. М. Федорчук. Кам’янець-Подільський: Абетка – НОВА, 2003. 208 с.


 

Please publish modules in offcanvas position.