ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОЕКТНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Байдюк Любов,

викладач-стажист кафедри фахових методик

та інноваційних технологій у початковій школі Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Сучасна іноземна мова приділяє велику увагу креативній, творчій діяльності учнів на уроках і вдома. На практиці викладання англійської мови на сучасному етапі викладається з використанням різноманітних технологій: проектних, інформаційних, модульно-блокових технологій.

Нашою метою є дослідження особливостей впровадження проектної технології на уроках англійської мови у початковій школі. Якщо систематично використовувати на уроках  метод проектів, то можна очікувати формування комунікативної компетентності  учнів, що в свою чергу сприятиме, продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання, збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів, підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання.

На запитання «Чому саме проектна робота?» можна дати такі відповіді:

o        тому, що проектна робота мотивує (учні пишуть про себе – свою сім’ю, свій дім, свої інтереси і уподобання). Працюючи над проектом, учні проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Учні займають активну позицію під час проектної роботи. Учні можуть виконати свій власний проект – великий чи малий, простий чи складний. Наприклад, деякі учні в класі можуть слабше знати мову за інших, але це їм не заважатиме у процесі виконання проекту виявити здібності до проектування чи ілюстрування своєї роботи або знайти оригінальний підхід до презентації проекту.

o        тому, що проектна робота особистісно зорієнтована (готуючи розповідь в письмовій формі, учні відкривають для себе значення мови. Зосереджуючи увагу на темі, що вивчається англійською мовою, учні мають можливість ознайомитись з особливостями культури англомовних країн, порівняти їх зі своїми уявленнями і таким чином збагатити власне розуміння інших культур).

o        тому, що проектна робота має загальноосвітню цінність (більшість шкільних програм вимагають, щоб викладання предметів сприяло розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок). Проектна робота є практичним шляхом реалізації цих освітніх цілей на уроці та в позаурочний час.

Проектна технологія – це гнучка модель організації навчального процесу, зорієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту учнем під контролем вчителя [2, с. 225].

Мета цього виду роботи – дати учням можливість виконати незалежну роботу, побудовану на знанні мови та уміннях і навичках, здобутих упродовж певного періоду вивчення теми. Проектна технологія ідеальна для різнорівневих груп, оскільки кожне завдання може бути виконане учнями, що мають різний рівень підготовки. У процесі проектної діяльності учні спілкуються між собою і з навколишнім світом англійською мовою.

Практична мета виконання проектної роботи може базуватись на удосконаленні різних умінь та навичок.

Проекти учнів – це самостійно спланована та реалізована робота, в якій мовленнєве спілкування вплетене в інтелектуально-емоційний контекст іншої діяльності. Опановуючи культуру проектування, школяр привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізувати засвоєні засоби і способи роботи, а також удосконалює свої навички і культуру міжособистісного спілкування та співробітництва.

Головними цілями використання проектної технології на уроках англійської мови є наступні [3, с. 15]:

§     показати вміння окремого учня чи групи учнів використовувати набутий у школі дослідницький досвід;

§     реалізувати свій інтерес до предмета дослідження, примножити знання про нього;

§     продемонструвати рівень володіння англійської мовою;

§     піднятися на вищий щабель освіченості, розвитку, соціальної зрілості.

При впровадженні проектної технології на уроках англійської мови доцільно  застосовувати наступні види проектів:

ü    інформаційні – спрямовані на навчання цілеспрямованого збирання інформації, її аналізу та використання;

ü    дослідницькі – вимагають чіткого визначення загальної проблеми дослідження, його головної мети, конкретних задач та методів їх розв'язання;

ü    ігрові – передбачають виконання ігрових ролей у моделях чи ситуаціях, що об’єднуються загальною ідеєю;

ü    творчі – діяльність учасників спрямована на те, щоб створити оригінальне есе або вірш, придумати казку або оповідання, малюнок, колаж тощо;

ü    практичні (практично-орієнтовані) – кінцевим продуктом таких проектів може бути газета, Web-сторінка, оформлений стенд, суспільна акція тощо [4, с. 2123].

Школярі повинні навчитися самостійно знаходити потрібну інформацію і звертатися по допомогу до вчителя тільки у тих випадках, коли вони самі не можуть знайти відповідь на запитання. Діти також мають навчитися планувати свої дії і самостійно вирішувати, які матеріали їм знадобляться для виконання завдань проекту і де вони їх можуть знайти.

Проект здійснюється за певною схемою [2, с. 227]:

·                   підготовка до проекту (ретельне вивчення індивідуальних здібностей, інтересів кожного учня; вибір теми проекту, формулювання проблеми);

·                   організація учасників проекту (формування груп учнів);

·                   виконання проекту (пошук нової додаткової інформації, її обговорення та документування);

·                   презентація проекту (захист власного проекту, виступ перед іншими учнями);

·                   підведення підсумків проектної роботи.

Важливою умовою ефективної роботи над проектом є підтримання доброзичливої атмосфери, яка спонукає до спілкування і дозволяє учням відчути почуття успіху.

Так чому ж варто займатися проектною роботою? Вважаємо, що цей метод дає можливість учням самим обирати  форми, напрямки, види проектів. Крім того, проектна робота заохочує учнів до творчих експериментів, креативного мислення, вона  продуктивно з’єднує дітей різних рівнів та здібностей. Цей вид роботи дозволяє перетворити простий урок на справжнє дійство, де учні яскраво презентують свій проект, або замінити звичну контрольну роботу на свято творчості.

Проектна технологія переважає серед традиційних методів навчання, серед яких є підвищення мотивації учнів при вивченні англійської мови, наглядна інтеграція знань з різних шкільних предметів, простір для творчої діяльності [1, с. 25].

Отже, проектна технологія забезпечує особистісно-орієнтоване виховання і навчання,  формування комунікативної компетенції із загальними завданнями і цінностями національної та європейської освіти. Відтак упровадження проектної технології на уроках англійської мови дозволяє вдосконалити навчальний  процес, підвищити мотиваційний рівень учнів, сприяти розвитку їх творчих здібностей та ефективно вирішувати завдання особистісно-орієнтованого підходу в навчанні міжкультурного спілкування.

 

Список використаних джерел

1.                 Ананьєва І. Використання різних видів проектної діяльності на уроках – розвиток творчої і талановитої особистості. Англійська мова та література, 2010. №5. С. 26.

2.                 Купрікова С. В. Шляхи реалізації проектної методики при навчанні іноземної мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2013.  №4.  С. 223230. 

3.                 Скоцька Ю. Активізація пізнавальної діяльності учнів засобами проектного навчання. Іноземні мови у сучасній школі, 2012.  №6.  С. 1417.

4.                 Цимбал О. М. Проектна технологія, критичне мислення і громадянська освіта в процесі вивчення англійської мови. Харків: Вид. група «Основа», 2008. 109 с.


 

Please publish modules in offcanvas position.