ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Конобріцька Анжеліка,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: канд. біолог. наук, доцент кафедри

теорії початкового навчання Голуб В. М.

Останніми десятиліттями в українському суспільстві відбулися кардинальні зміни в уявленні про мету освіти та шляхи її реалізації. Замість простої передачі знань, умінь і навичок від вчителя до учня пріоритетною метою шкільної освіти стає розвиток здатності учня самостійно ставити навчальні цілі, проектувати шляхи їх реалізації, контролювати й оцінювати свої досягнення, інакше кажучи ‒ формування вміння вчитися.

Іншими словами, серед різноманітних педагогічних моделей наразі набула поширення особистісно-орієнтована модель освіти в школі, в основу якої входить формування в учнів системи універсальних навчальних дій [2].

В якості одного з основних критеріїв ефективності навчально-виховного процесу педагоги розглядають формування індивідуальності учнів, талановитих, здібних, старанних, з розвиненими комунікативними універсальними навчальними діями, учасників відкритого педагогічного процесу, підготовлених до життя у відкритому суспільстві, починаючи з перших років навчання у школі.

Кожний навчальний предмет в залежності від предметного змісту і способів організації навчальної діяльності учнів розкриває певні можливості для формування універсальних навчальних дій.

Особливість предмета «Природознавство» полягає в тому, що він, маючи яскраво виражений інтегрований характер, поєднує у рівній мірі природознавчі, суспільствознавчі та історичні знання і дає учневі матеріал природних і соціально-гуманітарних наук, необхідний для цілісного і системного бачення світу і його найважливіших взаємозв’язків.

Саме молодший шкільний вік сприятливий для оволодіння комунікативними універсальними навчальними діями в силу особливої чуттєвості спілкування. Таким чином, уроки природознавства можуть стати основою формування комунікативних універсальних навчальних дій. Завданням педагога в цих умовах є використання різних способів формування комунікативних універсальних навчальних дій.

Для формування у молодших школярів комунікативних універсальних навчальних дій потрібні спеціальні методи і прийоми навчально-виховного процесу. В рамках предмета «Природознавство» для формування комунікативних універсальних навчальних дій використовуються такі методи навчання: робота в парах і малих групах, метод співпраці, бесіди, дискусії, спостереження і фіксування результатів, пошук інформації, а також прийоми: «командно-ігрова діяльність», «вчимося разом».

Комунікативні дії забезпечують соціальну компетентність і врахування позиції інших людей, партнерів по спілкуванню або діяльності; вміння слухати і вступати в діалог; брати участь у колективному обговоренні проблем; інтегруватися в групу однолітків і будувати продуктивну взаємодію і співробітництво з однолітками і дорослими.

До комунікативних дій відносяться:

‒ планування навчального співробітництва з учителем і однолітками ‒ визначення мети, функцій учасників, способів взаємодії;

‒ постановка питань ‒ ініціативне співробітництво в пошуку і зборі інформації;

‒ вирішення конфліктів ‒ виявлення, ідентифікація проблеми, пошук і оцінка альтернативних способів вирішення конфлікту, прийняття рішення і його реалізація;

‒ управління поведінкою партнера ‒ контроль, корекція, оцінка його дій;

‒ вміння з достатньою повнотою і точністю виражати свої думки відповідно до завдань і умов комунікації; володіння монологічною та діалогічною формами мови відповідно до граматичних і синтаксичних нормам рідної мови [1].

Таким чином, на основі стандарту початкової загальної освіти виділяють чотири види універсальних навчальних дій: особистісні, регулятивні, пізнавальні та комунікативні.

У контексті концепції універсальних навчальних дій комунікація розглядається як смисловий аспект спілкування і соціальної взаємодії, до складу базових компонентів якої входять:

‒ потреба дитини в спілкуванні з дорослими та однолітками;

‒ оволодіння певними вербальними і невербальними засобами спілкування;

‒ позитивне ставлення до процесу співробітництва;

‒ орієнтація на партнера по спілкуванню;

‒ вміння слухати і чути співрозмовника.

Комунікативні вміння ‒ це володіння розумовими і практичними діями, спрямованими на встановлення і підтримання доцільних взаємин з людьми в процесі навчальної, а потім і подальшої професійної діяльності.

Через наявність різнорідних груп дітей (за походженням і видами їх труднощів у комунікації) робота з формування комунікативних навичок і комунікативних універсальних навчальних дій, є досить складною. Отже, крім цілеспрямованих зусиль педагога по формуванню комунікативних навичок, необхідна і реалізація комплексу психокорекційних і розвиваючих заходів у молодших школярів.

 

Список використаних джерел

1. Антипенко І. М. Розвиток комунікативної компетентності учнів / І. М. Антипенко // Початкова школа. ‒ 2015. ‒ № 2. ‒ С. 12‒14.

2. Программа формирования универсальных учебных действий // Планируемые результаты начального общего образования / Под ред. Г.С. Ковалевой, О.Б. Логиновой. ‒ М., 2009. ‒ 58 с.

Please publish modules in offcanvas position.