СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Стрюк Тетяна,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: канд. біолог. наук, доцент кафедри

теорії початкового навчання Голуб В. М.

Останніми роками проблема виховання особистості, зокрема, морального виховання, є предметом дослідження багатьох філософів, соціологів, психологів, педагогів.

Розвиток і виховання особистості завжди є результатом її взаємодії, контакту із соціальним середовищем, а якість її розвитку, вихованості визначається культурою соціального середовища. Зрозуміти еволюцію особистості можливо лише в контексті взаємодії останньої із середовищем [1].

Ефективність реалізації мети морального виховання і прогнозованих цілей залежить від умов, що об’єктивно впливають на процес морального виховання, моральну вихованість школяра. Спостереження за складними процесами демократизації в Україні, аналіз соціальних проблем дозволяють виявити соціально-педагогічні чинники, що впливають на моральне виховання молодшого школяра в позаурочній діяльності. Це – сім’я (не виконує належним чином свої основні функції: репродуктивну, демографічну, виховну, рекреативну, комунікативну, регулятивну, організаторську); соціальні відносини (соціально-політичні зміни; розшарування у суспільстві, зміна соціальної структури; відсутність цілісної соціальної політики дитинства; нестабільність економіки); чинні норми та ідеали (ціннісно-нормативна система має деформований характер; девальвація загальнолюдських цінностей; спрощення духовно-ціннісних орієнтацій; переважання екзистенціальних та вітальних потреб); полікультура (низькопробне кіно, відео, книговидання; принизливі ідеали, інформаційне перевантаження, низькопробна реп і рок музика); макро- і мікросередовище (майже відсутні загальновизнані громадські норми і принципи співжиття людей).

Моральна вихованість школяра – це його прагнення, світовідчування і світорозуміння, що виявляються у ставленні до суспільства, до людей, до моральних цінностей, до виконання своїх обов’язків. Тому, як зазначали видатні педагоги А. Макаренко, С. Русова, В. Сухомлинський, С. Шацький та інші, вирішуючи питання про моральне виховання школяра, треба підходити до нього з точки зору забезпечення об’єктивного впливу на кожну особистість всієї системи суспільних відносин (виробничих, ідеологічних, правових, моральних, побутових, сімейних), її власного ставлення до життя.

С. Шацький вважав, що системний підхід до вивчення виховних явищ щодо їх впливу на моральне виховання особистості включає:

а) організацію виховного процесу у школі з урахуванням впливів навколишнього середовища на колектив;

б) активну участь шкільного колективу в удосконаленні навколишнього середовища;

в) всебічне використання виховних можливостей шкільного колективу в ролі головного організатора дитячого життя як у стінах навчально-виховного закладу, так і поза його межами [2].

Саме на етапі молодшого шкільного віку починає формуватися ядро, база моральної поведінки, моральних почуттів і моральних переконань, що дозволяють дитині орієнтуватися й усвідомлювати правильність своїх переконань.

Аналіз сучасних соціально-педагогічних умов, які в Україні останнім часом зазнали суттєвих змін, показав їхній помітний вплив на соціально-психологічні характеристики молодших школярів, появу нових компонентів. Серед них найбільш значущими є ті, що докорінно змінюють традиційну картину розвитку учня молодшого шкільного віку: інтелектуальний розвиток дитини випереджає розвиток мотивації та вольових якостей; «демократичність» у поводженні з учителем, спонтанність поведінки, невміння узгоджувати свої дії з нормами шкільного життя; вияви агресивності щодо оточення; зниження інтересу до навчання; зміна статусних характеристик у зв’язку зі зміною мотивів спілкування за переоціненими моральними якостями об’єктів спілкування, а на цьому тлі – втрата істинних лідерів, не завжди адекватна поінформованість у питаннях релігії, політики, сексу, неусвідомлена політизація життя, омолодження та зростання злочинності тощо.

Моральне виховання сучасних молодших школярів має ряд недоліків: відсутність системності та систематичності в роботі вчителів у позакласній виховній роботі; одноманітність форм та методів морального виховання у позакласній виховній діяльності; недостатня реалізація принципу індивідуального підходу до учнів у процесі виховання; слабке володіння відповідними знаннями закономірностей морального зростання особистості молодшого шкільного віку; недостатнє знання методик визначення рівнів моральної вихованості молодшого школяра; неповне залучення до співпраці сім’ї та громадськості.

 

Список використаних джерел

1.                 Матвієнко О. В. Основи морального виховання особистості молодшого школяра : Наук.-метод. посібник / О. В. Матвієнко. – К. : «Стилос», 1999. – 154 с.

2.                 Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения в 2-х томах / С. Т. Шацкий. – М. : Педагогика, 1980. – Т. 1. – 304 с.


 

Please publish modules in offcanvas position.