Яценко Марина,
магістрантка факультету початкової освіти
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: канд. пед. наук, доцент кафедри фахових методик
та інноваційних технологій у початковій школі Грітченко Т. Я.
Нині в Україні ведуться активні пошуки нових систем освіти, варіантів шкіл, розроблені нові державні стандарти початкової загальної освіти, що забезпечують формування особистості нового типу – особистості з високою загальною і екологічною культурою, глобальним мисленням і планетарною свідомістю, здатною адаптуватися до швидкозмінних умов нового тисячоліття і своєю діяльністю сприяти стійкому розвитку цивілізації [7].
У Державному стандарті початкової загальної освіти зазначається, що початкова школа – особливий етап в житті дитини, пов’язаний із розширенням сфери взаємодії дитини з навколишнім світом, із розвитком нової соціальної позиції, тому невипадково в основі програми покладений системно-діяльнісний підхід [5].
Формування основ екологічної культури молодших школярів у процесі навчання, на думку вчених, припускає звернення не тільки до інтелектуальної, але також до емоційно-чуттєвої сфери розвитку особистості. У зв’язку з цим, не викликає сумніву, що методичний апарат сучасних підручників, форми, методи, технології навчання потребують вдосконалення. Тому назріла необхідність розробити систему організації уроків у природному середовищі, спрямованих на розвиток ціннісних орієнтації, умінь оцінювати вчинки і ставлення людей до природи, відстоювати свої переконання в необхідності активної діяльності, спрямованої на вивчення і охорону навколишнього природного середовища.
Вивчення змісту підручників [1-4] та навчальної програми з природознавства [6] дало підстави констатувати, що екологічні знання представлені в різних аспектах. Проте до цих пір на сторінках підручників не знайшли своє віддзеркалення способи застосування екологічних знань у природоохоронній діяльності. У змісті навчальних підручників розглянуті питання збереження природи, хоча не можна не відмітити, що запропонований матеріал ще не складає чіткої організації природоохоронної діяльності в реальній природі з формування основ екологічної культури молодшого школяра. Вчителі початкової школи на уроках курсу «Природознавство» як і раніше інформують учнів, повідомляючи їм готовий природознавчий матеріал. Способи навчання не допускають особистої участі дитини у відкриттях, у добуванні знань, досліджень безпосередньо в реальній природі. Навчання в природному середовищі (у лісі, в полі, в парку, в сквері) фактично відсутнє.
Вивчення змісту екологічної освіти в початковій школі дозволяє зробити висновок про те, що умови, методи і форми роботи з розвитку основ екологічної культури у молодшого школяра фактично не відповідають вимогам часу; в змісті програм початкової освіти недостатньо розкривається ряд найважливіших природоохоронних ідей, на основі яких формуються основи екологічної культури учнів з першого по четвертий клас [6]. Екологічні компетенції, включені в програми, що діють, і підручники, практично не інтегруються між собою на різних етапах шкільного навчання. Ряд понять вводиться в навчальні предмети, коли у школярів ще немає достатніх узагальнених знань і уявлень про об’єкти живої і неживої природи. В результаті порушується логіка і послідовність організації процесу навчання, що гальмує розвиток інтересу до вивчення природознавства і знижує якість знань природознавчого змісту.
Формування основ екологічної культури учнів початкової школи припускає розвиток соціально-активної позиції особистості, на основі поєднання емоційної, інтелектуальної і практичної діяльності, яка закладається в дошкільному дитинстві. У навчальному процесі початкової школи це нерозривно пов’язано з оволодінням уміннями виконувати операції із захисту, відновлення і поліпшення природного оточення. Вирішення цієї задачі вимагає обґрунтованого поєднання методів, організаційних форм роботи в системі уроків у природному середовищі.
Таким чином, в педагогічній науці і шкільній практиці зміст і методи екологічної освіти практично не орієнтовані на реалізацію завдань формування основ екологічної культури молодшого школяра: відсутнє використання реальної живої (неживої) природи як основного засобу; не розроблена система організації уроків в природному середовищі, де формуються різноспрямовані навчальні дії; уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати і самостійно користуватися знаннями; тенденція до самостійного добування знань, інформації; дослідження, вивчення конкретних тем; вихід на етап саморозвитку.
На наш погляд організація системи уроків у природному середовищі повинна сприяти розвитку розумового апарату, здатності учнів спостерігати, вивчати, порівнювати, узагальнювати, а також формувати узагальнені навчальні дії, пізнавальний інтерес, комунікативні навички, уміння вести спостереження.
Сформоване уміння спостерігати припускає цілеспрямований пошук об’єкту для спостереження за допомогою зорових, слухових, смакових, нюхових, тактильних аналізаторів. Дотриманню об’єктивності може сприяти повторні спостереження в різні сезонні періоди, що служить найважливішою основою для накопичення дітьми нових знань і уявлень про природу. Уміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, робити висновок, узагальнювати здобуті знання може допомогти, при необхідності, визначати складові частини, властивості і процеси, що відбуваються в природі; сформує у дитини здатність оцінювати візуально отриману інформацію про природний об’єкт, помічати зміни, що відбулися з об’єктом, з’ясовувати проблему і встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, що відбуваються в різні періоди його життя, розвитку й існування. У цих умовах сформується нова якість знань і умінь про природу учнів з першого по четвертий клас.
Для встановлення природоохоронної діяльності потрібний розвиток пізнавальної мотивації, яка може з’явитися тільки в процесі спостережень за реальними предметами і об’єктами природи в умовах організації уроків у природі.
Таким чином, аналіз вимог навчально-методичної літератури допоміг нам виявити актуальні проблеми у формуванні основ екологічної культури молодшого школяра, а також творчо підійти до використання методів, способів, прийомів організації уроків у природному середовищі, які застосовуватимуться в подальшій експериментальній роботі з дітьми молодшого шкільного віку.
Вивчення літературних джерел переконує нас про назрілу необхідність вивчити вплив уроків у природному середовищі на розвиток основ екологічної культури учнів початкової школи. Переконані, що використання таких уроків припускає:
– по-перше, розвиток здатності учня на емоційно-чуттєвій основі сприймати природні об’єкти і явища як фундаменту «основ екологічної культури молодшого школяра»;
– по-друге, вивчати, досліджувати, співпереживати, адекватно оцінювати їх пояснювати причини реальних станів і умови природного об’єкту;
– по-третє, розробляти, обговорювати і захищати індивідуально або спільно природоохоронні проекти, спрямовані на захист, збереження і відновлення природного середовища;
– у четвертих, реалізовувати їх; переживати почуття задоволення від власної природоохоронної діяльності.
Таким чином, система організації уроків у природному середовищі необхідно повинна забезпечити учневі суб’єктну позицію в навчальному процесі, сформувавши важливі компетенції. У цих умовах учень дістане можливість переживати яскраві відчуття, оцінювати своє «я» і розвивати власну індивідуальність, що стане засобом для його саморозвитку.
Список використаних джерел
1. Гільберг Т. Г. Природознавство : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : 3-й кл. К. : Генеза, 2014. 175 с.
2. Гільберг Т. Г. Природознавство : підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : 4-й кл. К. : Генеза, 2015. 181 с.
3. Грущинська І. В. Природознавство : підруч. для 3 кл. К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. 177 с.
4. Грущинська І. В. Природознавство : підруч. для 4 кл. К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. 193 с.
5. Державний стандарт початкової освіти. URL : http://dano.dp.ua/attachments/article/303/pdf (дата звернення 01.10.19)
6. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. К. : Видавничий дім «Освіта», 2015. 392 с.
7. Нова українська школа : основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.