КОМУНІКАЦІЯ: ВИДИ ТА ОСНОВНІ ОНТОГЕНЕТИЧНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Бурденюк Людмила

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Грітченко Т. Я.

У сучасній літературі існує велика кількість досліджень, присвячених проблемі комунікації [1; 2; 3; 4; 5; 6; 7 та ін.]. Розглядаються питання про структуру, види, особливості комунікації в різних культурах, етапах комунікативного розвитку в онтогенезі тощо. Аналіз літературних джерел дозволяє виокремити два основних підходи до цієї проблеми.

З точки зору теорії інформації комунікація розглядається як відправлення інформації якоюсь передавальною системою або як прийом її іншою системою, тобто фіксується лише формальна сторона – як інформація передається. Так, наприклад, на думку Л. Ватсона, комунікація – це акт передачі повідомлення – з одного боку, і акт прийняття та інтерпретації повідомлення – з іншого [7].

Більшість авторів не погоджується з такою постановкою питання, тому що в умовах людського спілкування інформація не лише передається, але й формується, уточняється, розвивається. Вони розглядають комунікацію, як інтерсуб’єктний процес. Кожен учасник комунікативного процесу передбачає активність партнера, тобто співрозмовник є суб’єктом, а не об’єктом взаємодії. Комунікація, на думку цих науковців – це не лише процес передачі інформації, але й активний обмін нею. 

Згідно з уявленнями сучасних дослідників, комунікація є структурною одиницею спілкування. Так, наприклад, на думку Г. Андрєєвої, у структуру спілкування входять три взаємопов’язані сторони: комунікативна, інтерактивна і перцептивна (соціальна перцепція) [2]. Б. Ломов, розглядаючи цю проблему, також виокремлює три функції спілкування: інформаційно-комунікативну, регуляційно-комунікативну, афективно-комунікативну [6]. Комунікація – це елемент спілкування, в ході якого здійснюється обмін різними уявленнями, ідеями, інтересами, почуттями.

На думку О. Леонтьєва, спілкування розуміється як певна сторона діяльності, а діяльність як умова спілкування [5]. Більше того, на думку більшості авторів, взаємне інформування у процесі комунікації передбачає налагодження спільної діяльності.

На нашу думку, спілкування – самостійний вид діяльності, який тісно пов’язаний з іншими видами діяльності.

Передача інформації здійснюється за допомогою знакових систем. Прийнято виокремлювати два види комунікації, в залежності від використовуваних знакових систем: вербальна і невербальна.

Вербальна комунікація як знакова система використовує мову і передбачає засвоєння мови [3; с. 23]. На думку дослідників, мова є найуніверсальнішим засобом комунікації. Кодування і декодування інформації здійснюється за допомогою мови.

Невербальна комунікація – це спілкування за допомогою міміки, жестів, пантоміміки, через прямі сенсорні чи тілесні контакти [3; с. 25]. Більшість невербальних форм спілкування у людини є вродженими і дозволяють їй взаємодіяти, домагаючись взаєморозуміння на емоційному і поведінковому рівнях. Читання невербальних сигналів є найважливішою умовою ефективного спілкування. Близько 70% інформації людина сприймає по візуальному каналу; невербальні сигнали дозволяють зрозуміти справжні почуття і думки співрозмовника; перше враження про людину формується під впливом невербальних чинників.

Значної уваги, на наш погляд, заслуговують погляди Є. Клюєва [4]. На його думку, ефективність комунікації у дитини визначається сукупністю наступних параметрів:

– спроможність розуміти і використовувати рухи тіла у процесі комунікативної ситуації (мова тіла, міміка тощо);

– спроможність розуміти й уміння використовувати жести відповідно до їх значення;

– наявність комунікативної допомоги, що включає об’єкти, про які йде мова; фотографії, картинки із зображеннями різних об’єктів, подій; символи тощо, яка визначається в залежності від рівня когнітивного розвитку дитини;

– уміння слухати співрозмовника;

– уміння використовувати мову і вокалізацію для вираження різних інтенцій у різноманітних комунікативних ситуаціях.

Недолік однієї з цих умов веде до порушень онтогенетичного розвитку, несформованість комунікативних навичок.

У вітчизняній і зарубіжній науковій літературі досить детально розроблена проблема онтогенетичного розвитку комунікативних навичок. Аналіз літератури з цієї проблеми показав, що у процесі онтогенетичного розвитку дитина, яка нормально розвивається, послідовно оволодіває набором певних комунікативних навичок (див. таблицю 1).

Таблиця 1.

Формування комунікативних навичок при нормальному онтогенетичному розвитку

Вік  Комунікативні навички
1 рік

– дитина періодично імітує слова;

– використовує жести для вираження всіх комунікативних функцій;

– грає в прості ігри, спрямовані на соціальну взаємодію;

– комбінує жести і слова для вираження базових комунікативних функцій;

– демонструє переваги в ситуації вибору.

2 роки

– дитина використовує невербальні засоби комунікації для ініціювання взаємодії з ровесниками;

– коментує і описує події, що відбуваються;

– відповідає на прості запитання;

– задає прості питання;

– втішає інших людей невербальним способом;

– підтримує простий діалог з дорослими людьми.

3 роки

– дитина переказує знайому історію, дивлячись на картинку;

– дитина переносить минулий досвід в реальну ситуацію, коли її просять зробити те ж саме;

– каже про свої почуття;

– періодично вступає в діалог з ровесниками;

– вступає в простий діалог по телефону;

– ініціює взаємодію з ровесниками, використовуючи вербальні засоби комунікації;

– використовує мову рухів і міміку, повідомляючи інформацію.

4 роки

– розвиваються і удосконалюються діалогові навички при спілкуванні з ровесниками;

– дитина переказує знайому історію, телевізійний епізод або сюжет фільму;

– використовує соціальні фрази (напр., «Вибачте»);

– розуміє логічну послідовність подій;

– усвідомлює, як реагувати на почуття інших людей;

– починає розуміти мову рухів співрозмовника.

5 років

– дитина спілкується на різні теми;

– починає брати до уваги точку зору співрозмовника;

– вибудовує діалог, спираючись на потреби співрозмовника;

– використовує мову для того, щоб домовитися зі  співрозмовником і прийти до компромісного рішення; 

– дитина спілкується на різні теми.


Таким чином, при нормальному розвитку, до п’яти – семи років дитина опановує основні комунікативні навички, необхідні для успішної соціалізації. У той же час, у багатьох дітей відзначаються серйозні комунікативні порушення, нездатність самостійно оволодіти комунікативними навичками, що вимагаються для нормальної адаптації в суспільстві. Наочним прикладом є діти з аутизмом, яких характеризує порушення спілкування, в загальному, і несформованість комунікативних навичок, зокрема. У таких випадках, необхідне спеціальне навчання, спрямоване на формування і розвиток їхніх комунікативних навичок.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Абрамoвич С. Д., Чiкарькoва М. Ю. Мoвленнєва комунікація : пiдручник. К.  Центр навчальнoї лiтератури, 2004. 472 с.

2. Андреева Г. М. Межличнoстнoе вoсприятие в группе. М.: МГУ, 1987. 295 с.

3. Вoлкoва Н. П. Прoфесiйнo-педагoгiчна кoмунiкацiя: навч. пoсiб. К.: Академiя, 2006. 256 с.

4. Клюев Е. В. Речевая коммуникация. М.: Приор, 1998. 224 с.

5. Леoнтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельнoсть. М.: Прoсвещение, 1979. 214 с.

6. Лoмoв Б. Ф. Oбщение как прoблема oбщей психoлoгии. Метoдoлoгические прoблемы сoциальнoй психoлoгии. М.: Наука, 1975. С. 124–135.Фiлoненкo М. М. Психoлoгiя спiлкування: пiдручник. К.: Центр учбoвoї лiтератури, 2008. 224 с.

7. Watson L., Lord C, Schaffer В. Schopler E. Teaching Spontaneous Communication to Autistic and Developmentally Handicapped Children. Austin, TX: PRO-ED, 1989. 138 p.

 

Please publish modules in offcanvas position.