Кричківська Світлана
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник:к.п.н., доцент Побірченко О. М.
Завданням сучасної української системи освіти є формування у підростаючих поколінь цілісної системи громадянських якостей та компетенцій. Нова українська школа має всі можливості для цілеспрямованого і послідовного розвитку громадянської активності особистості.
Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості [1].
У Державному стандарті початкової освіти затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 однією із ключових компентностей визначено громадянську. Ця компетентність пов’язана з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя [1].
Як зазначають дослідники, громадянська компетентність це – здатність людини активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства. Її також трактують як сукупність освітніх елементів, що складається із знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості, які допомагають людині усвідомити своє місце в суспільстві, обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками, батьківщиною та державою.
Виокремлення громадянської компетентності, як результату освіти, є актуальним саме для української освітньої системи, оскільки цей елемент нашого суспільного життя є надто незрілим, потребує цілеспрямованого розвитку. Вона передбачає такі здатності:
– орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя в Україні, знати процедури участі в діяльності політичних інститутів демократичної держави, органів місцевого самоврядування;
– застосовувати процедури й технології захисту власних інтересів, прав і свобод своїх та інших громадян, виконання громадянських обов’язків у межах місцевої громади та державні загалом;
– застосовувати способи та стратегії взаємодії з органами державної влади на користь собі й громадянському суспільству;
– використовувати способи діяльності й моделі поведінки, що відповідають чинному законодавству України, задовольняють власні інтереси особи та захищають права людини і громадянина;
– робити свідомий вибір та застосовувати демократичні технології прийняття індивідуальних і колективних рішень, враховуючи інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави.
Складовими структури громадянської компетентності школяра називають такі компоненти:
– ціннісний (ставлення, ціннісні орієнтації, переживання),
– діяльнісний (уміння і навички),
– процесуальний (стосується сфери самореалізації) [2, с. 8-9].
Особливістю завдань громадянської освіти в початковій школі є створення умов для всебічного розвитку особистості на засадах загальнолюдських та національних цінностей, формування в учнів активної соціальної та громадянської позиції, сприяння їх включенню у життя суспільства, розуміння ними значущості знань для соціального становлення людини та її свідомої орієнтації у сучасному світі, гуманізації і демократизації шкільної освіти.
Відповідно до Державного стандарта початкової освіти (2018) громадянська компетентність передбачає такі здатності:
- встановлювати зв’язки між подіями, діяльністю людей та її результатами у часі, пояснює значення пам’ятних для себе та інших громадян України дат (подій);
- орієнтуватися у знайомому соціальному середовищі, долучатися до його розвитку, пояснювати вплив природи та діяльності людей на нього;
- працювати з різними джерелами соціальної та історичної інформації, аналізувати зміст джерел, критично оцінювати їх;
- узагальнювати інформацію з різних джерел, розповідаючи про минуле і сучасне;
- представляти аргументовані судження про відомі факти та історичних осіб, а також про події суспільного життя;
- мати розвинуте почуття власної гідності, діяти з урахуванням власних прав і свобод, поважати права і гідність інших осіб, протидіяти проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості;
– усвідомлювати себе громадянином України, аналізувати культурно-історичні основи власної ідентичності, визначати цінність культурного розмаїття;
– дотримуватися принципів демократичного громадянства, брати активну участь у житті шкільної спільноти, місцевої громади.
Громадянська компетентність як одна із ключових має міждисциплінарний характер, інтегрується за допомогою всіх освітніх галузей і спрямовується на набуття громадянських навичок співжиття і співпраці у суспільстві, визначення власної позиції у суспільстві.
У початковій школі освітні галузі (мовно-літературна; математична; природнича; технологічна; інформатична; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська та історична; мистецька; фізкультурна) забезпечують формування усіх ключових компетентностей, зокрема громадянської. Це – засвоєння національних та загальнолюдських культурних і духовних цінностей, формування комунікативних компетентностей, толерантності, гуманістичного світогляду, особистісних рис громадянина України, почуття причетності до європейської спільноти; засвоєння учнями різних видів соціального досвіду, морально-правових норм та традицій, підготовку до взаємодії з соціальним оточенням, формування необхідності дотримання правомірної громадянської поведінки та вміння реалізувати і захищати свої права.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL: http://dano.dp.ua/attachments/article.pdf
2. Доміна В. В. Формування громадянської компетентності молодших школярів у контексті національно-патріотичного виховання: методичний посібник. Хмельницький: ХГПА, 2014. 132 с.