ФОРМУВАННЯ ОСНОВ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАМОТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Онуфрієнко Катерина

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д.п.н., доцент Кравчук О. В.

За теперішнього часу потреба людини в інформації постійно зростає. З іншого боку, людина має певні обмеження стосовно сприйняття і переробки інформації.

З інформаційним обслуговуванням людини тісно зв’язане навчання. За останні роки вимоги до знань спеціалістів зростають темпами, які значно переважають можливості сучасної системи освіти. Оскільки набуття знань відбувається одночасно з їх забуванням, то значна частина інформації, засвоєної на початку навчання, втрачається. Це призводить до необхідності повторення і додаткових витрат часу. Крім того, фізіологічні процеси старіння змінюють ефективність проти механізмів пам’яті. Усе вищесказане і багато інших чинників не дають змоги досягти обсягів знань, які бажано було б мати учням. Сучасне навчання дозволяє подавати інформацію у різних формах, керувати темпом її подання і повторення. Інформація може комбінуватися і групуватися згідно з алгоритмами навчання. Водночас, немає вичерпної відповіді на запитання, як використати ці можливості, аби забезпечити для конкретної дитини в конкретній ситуації максимальну ефективність формування знань, умінь та навичок.

Інформатизація освіти – процес підготовки людини до повноцінного життя в умовах інформаційного суспільства.

Нові інформаційні технології в освіті сприяють:

- розкриттю, збереженню та розвитку індивідуальних здібностей учнів;

- формуванню у дітей пізнавальних здібностей, прагнення до самовдосконалення;

- забезпеченню комплексності вивчення явища дійсності, невідривності взаємозв’язку між природознавством, технікою, гуманітарними науками та мистецтвом;

- повсякчасному динамічному оновленню змісту, форм і методів процесів навчання та виховання.

Особливий інтерес викликає застосування нових технологій в початковій школі.

Існує певний світовий досвід вивчення інформатики в початкових класах, про який можна судити, ознайомившись з відповідною літературою.

В Україні з питань вивчення інформатики в початкових класах найбільш відомий досвід кандидата педагогічних наук, АПН  М.М. Левшина, який розробив концепцію вивчення інформатики.

Головна мета навчання інформатики в початковій школі – це розвиток мислення та творчих можливостей учня.

Вплив комп’ютеризації на навчальний процес може бути досягнутий у процесі комплексного використання комп’ютера не тільки як засобу навчання, а і як предмета вивчення, починаючи з молодших класів. Нині дитина зустрічається з комп’ютером раніше, ніж починається систематичне вивчення курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» в 10-11-их класах. Отже, актуальним є питання впровадження вивчення основ інформатики в початковій школі (1-4-і класи). Особливо актуальною проблемою є створення інтерфейсів, які роблять процеси взаємодії людини і комп’ютера схожими на спілкування людей. Сучасні комп’ютерні технології дозволяють надавати дитині інформацію у такому вигляді, в якому ця інформація якнайкраще сприймається. Засоби застосування технологій: подання інформації у різних фізичних середовищах (аудіо, відео) і формах (текст, графіка, анімація, відео).

Обґрунтоване використання комп’ютера сприяє розвитку розумових здібностей дітей, їхньому творчому мисленню в розв’язанні завдань, підвищує інтерес до навчання, сприяє набуттю знань і вмінь.

Однак, щоб комп’ютер дійсно був корисним у початковій школі, необхідно виконання деяких мов. До цих умов, перш за все, ми відносимо: професійну готовність учителя початкових класів до використання комп’ютерних технологій, наявність якісного технічного й програмного забезпечення, розуміння цієї проблеми й підтримка керівництва школи. Крім того, потрібно визначити головну мету і стратегічні напрямки розв’язання цієї проблеми.

Той рівень інформації, те коло спілкування, що дає дитячий садок, дитину вже не задовольняють. З іншого боку, ті відносини, які почули від старших братів і сестер, випадково підслухали з розмов старших, формують в уяві дитини негативний образ школи, відбиваючи бажання туди йти.

У результаті лише 30% першокласників хочуть іти до школи, 20% - настроєні пасивно, тобто їм однаково, куди йти, аби не в дитячий садок, і 50% настроєні негативно.

У таких умовах учителеві дуже важко працювати. Адже потрібно будувати свою роботу так, щоб не відбити інтерес у тих тридцяти відсотків, сформувати бажання вчитися у пасивних і, по можливості, ламати негативний стереотип у тих, хто зовсім не зацікавлений у навчанні. Саме у цьому вчителеві допомагає комп’ютер. В уяві дитини комп’ютер – іграшка. Оскільки одним з основних видів діяльності шестирічних школярів є гра, то комп’ютер і створює умови гри на уроці, але гри незвичайної – навчальної. Дитина, не помічаючи, виконує складні навчальні завдання, закріплює вивчений матеріал. Крім того, дитина отримує велике моральне задоволення від зробленого. Цим вирішується ще одна проблема. Для учнів результатом їхньої роботи є оцінка. Навіть, виконавши роботу і не отримавши оцінки в балах, учень не бачить результату своєї праці, не розуміє, що отримані знання і є винагородою за витрачені зусилля. Він вимагає від учителя поставити оцінку в балах. Особливо гостро це питання стоїть у першому класі, де взагалі оцінка в балах не виставляється. 

Але ці запитання навіть не виникають, коли дитина працює за комп’ютером. Учень отримає велике моральне задоволення. Таке велике, що його вистачає на декілька наступних днів. І вже навчальний матеріал не здається таким нецікавим, і дитина з нетерпінням чекає, коли наступного разу буде урок у комп’ютерному класі.

 

Please publish modules in offcanvas position.