ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРОЦЕСУ СТАНОВЛЕННЯ МОРАЛЬНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Павлишина Ірина

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В.

На сучасному етапі розвитку суспільства, який характеризується духовно-моральною кризою, особливого значення набуває процес виховання у підростаючого покоління моральних якостей. Важливим і відповідальним періодом у вихованні моральних якостей та цінностей є молодший шкільний вік, оскільки саме він є сенситивним для розвитку особистісних якостей дитини, її психічних пізнавальних процесів, емоційно-почуттєвої та мотиваційно-ціннісної сфер.

Кожен вчинок людини, якщо він тією чи іншою мірою впливає на інших людей, викликає оцінку з боку оточуючих. В цьому контексті важливо розглянути таке поняття як мораль. «Мораль – сфера соціального, що існує як система поглядів і уявлень, норм і оцінок, принципів, правил і переконань, у межах яких регулюється поведінка людей» [2, с. 466]. В прямому значенні цього слова «мораль» розуміється як звичай, вдача, правило. В залежності від того, як освоєна і прийнята людиною мораль, якою мірою вона співвідносить свої переконання та поведінку з діючими моральними нормами і принципами, можна судити про рівень її моральності.

Моральність – особистісна характеристика, що поєднує такі якості й властивості, як доброта, порядність, чесність, правдивість, справедливість, працьовитість, дисциплінованість, колективізм, що регулюють індивідуальну поведінку людини. Поведінка людини оцінюється за ступенем відповідності певним правилам. Відсутність таких правил призвела б до того, що один і той же вчинок оцінювався б з різних позицій і люди не змогли б прийти до єдиної думки.

Правило, що має загальний характер, тобто розповсюджується на безліч однакових вчинків, носить назву моральної норми. Норма – це правило, вимога, що визначає, як людина повинна діяти в тій чи іншій конкретній ситуації. Норми визначають порядок її взаємовідносин із суспільством, колективом, іншими людьми. Моральна норма може спонукати людину до певних вчинків і дій, а може й забороняти або застерігати від їх здійснення. Дитина поступово опановує прийняті в суспільстві норми та правила поведінки й взаємин, привласнює, тобто робить своїми способи і форми взаємодії, вираження ставлення до людей, природи, до себе [1].

Цілеспрямований процес залучення дітей до моральних цінностей людства та конкретного суспільства, результатом якого є поява і ствердження в особистості певного набору моральних якостей – моральне виховання. Чим міцніше сформовані ці якості, чим менше відхилень від прийнятих в суспільстві моральних засад спостерігається у особистості, тим вища оцінка її моральності з боку оточуючих.

Специфічною особливістю морального виховання є те, що його не можна відокремити у якийсь спеціальний виховний процес. Формування моральності відбувається в процесі всієї багатогранної діяльності дітей, в тих різноманітних відносинах, в які вони вступають у різних життєвих ситуаціях зі своїми однолітками, з молодшими дітьми та з дорослими. У діяльності формуються моральні якості, а відносини можуть впливати на зміну цілей і мотивів діяльності, що, в свою чергу, впливає на засвоєння моральних норм та цінностей соціальної групи. Діяльність людини виступає і як критерій її морального розвитку. Процес виховання в школі будується за принципом єдності свідомості та діяльності, виходячи з якого формування і розвиток стійких якостей особистості уможливлюється при її активній участі в діяльності [1].

Моральне виховання молодших школярів відбувається в освітньому процесі, під час якого вони освоюють знання моральних норм і правил, вивчають моральні цінності, що є передумовою формування мотивів моральної поведінки. Чим вищий рівень моральної культури діючого середовища формування особистості, тим вищий ступінь вірогідності прилучення дитини молодшого шкільного віку до росту її моральної свідомості, моральної культури [3].

Процес становлення особистості та її моральної сфери не може бути обмежений віковими рамками. Він триває і видозмінюється все життя. Однак надзвичайно важливо сформувати у дитини ази моральної поведінки, без яких вона не може функціонувати в людському суспільстві. Педагогічний сенс роботи з морального становлення особистості молодшого школяра полягає саме в тому, щоб допомагати дитині просуватися від елементарних навичок поведінки до більш вищого рівня, характерними проявами якого є самостійність ухвалення рішення та моральний вибір. Успішність процесу формування моральних якостей школяра залежить від рівня педагогічної майстерності вчителя, розмаїтості застосовуваних ним методів і емоційного відгуку дітей.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Латышина Д. И. История педагогики и образования: учебник для студ. вузов. М: Гардарики, 2008. 526 с.

2. Людина і світ: підруч. / Гол. ред. проф. Л. В. Губерський. К.: Знання, 2001. 350 с.

3. Матвієнко О. В. Основи виховання моралі у молодших школярів. К.: «Стилос», 1999. 231 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.