Сич Марія
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: к.п.н., доцент Роєнко Л. М.
Сучасне суспільство динамічне, тому потребує від особистості швидкого реагування в непередбачуваних ситуаціях, нестандартного розв’язання завдань. І тому сучасна людина має бути творчою, креативною, здатною діяти в незвичайних умовах. В школах для цього почали змінювати різні підходи у взаємодії з дитиною. Підхід навчання через гру є тією платформою, де гра виступає інструментом підготовки дітей сьогодні до світу завтра.
На початку 2017 р. було прийнято рішення про впровадження програми з LEGO в початковій школі. Це є своєрідним підходом навчання через гру. Адже використання LEGO в освітньому процесі спрямоване на розвиток конструктивного мислення, уяви, бажання досліджувати, експериментувати і винаходити. Це дозволяє створити мотивуюче, захопливе освітнє середовище не тільки для навчання ключових предметів шкільної програми, а й для розвитку найважливіших навичок XXI століття:
- критичного і творчого мислення;
- вирішення завдань;
- вміння працювати в команді;
- вести дискусію;
- знаходити єдине рішення в спірній ситуації [2].
LEGO є однією із інноваційних технологій, яка дає допомагає створити нове освітнє середовище, підвищує мотивацію дітей до навчання, сприяє формуванню навичок наукової діяльності та винахідництва, допомагає втілювати положення Нової української школи [1, c. 5].
Цікаві методики навчання з використанням LEGO-технологій пропонують багато вчителів: Т. Биковський, Т. Вихренко, Д. Денисюк, Ю. Іванов, С. Кучер, Л. Павлюк, О. Петегирич, Т. Полянська, Г. Ріллє, В. Ткачук, О. Тополюкова, Н. Чигрин. Автори наголошують на ідеї, що використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам’яті, просторових уявлень, уяви.
Ця діяльність не лише захоплює, а й приносить велику користь. Використання елементів LEGO на заняттях ставить перед вчителем такі завдання:
• формувати у дітей цілісну систему уявлень про навколишній світ;
• формувати елементарні знання з основ математики;
• навчати школярів основним прийомам та способам конструювання різних моделей з деталей лего-конструктора;
• формувати загальні вміння — виконувати завдання відповідно до поставленої мети;
• доводити розпочату роботу до кінця, працювати поряд і разом з дорослим, з однолітками;
• планувати діяльність, аналізувати та оцінювати її результат;
• розвивати дрібну моторику, формувати зорову координацію рухів, правильну поставу;
• створювати умови для активного розвитку всіх психічних процесів, зокрема конструктивного мислення; репродуктивної та творчої уяви; образної, рухової та словесно-логічної пам’яті;
• збагачувати активний словник дошкільників та формувати навички зв’язного мовлення, вербального та невербального спілкування;
• формувати морально-етичні цінності; виховувати такі базові якості особистості, як самостійність, цілеспрямованість, наполегливість, креативність [4].
Під час впровадження LEGO в освітній процес можна скористатись методом проектів. Проектно-орієнтоване навчання – це систематичний навчальний метод, який втягує учнів у процес придбання знань і умінь за допомогою широкої дослідницької діяльності, що базується на комплексних, реальних питаннях і ретельно опрацьованих завданнях. При розробці і налагодженню проектів з LEGO учні діляться досвідом один з одним, що дуже ефективно впливає на розвиток пізнавальних, творчих навичок, а також самостійність школярів [3].
Таким чином, можна переконатися в тому, що LEGO, будучи додатковим засобом при вивченні предметів, дозволяє учням приймати рішення самостійно, можна застосувати до даної ситуації, враховуючи навколишні особливості та наявність допоміжних матеріалів. І, що важливо, – вміння узгоджувати свої дії з оточуючими, тобто працювати в команді.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.
2. Офіційний сайт Lego.URL: http://www.lego.com/en-us/
3. Lego wedo книга для вчителя. Дания: LEGO Group, 2009. URL: http://soiro.ru/sites/default/files/lego_wedo_-_kniga_uchitelya.pdf
4. Рома О. Гра по-новому, навчання по-іншому: метод. посіб. The LEGO Foundation, 2018. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/LEGO/po-novomu-navchannya-po-inshomu.pdf
5. Методичний посібник «Шість цеглинок» в освітньому просторі школи. Упорядник О. Рома- TheLEGOFoundation ,2018. 32 с.