Усатюк Яна
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: д. п. н., доцент Кучай О. В.
Розглянемо, як діють інтерактивні технології при вивченні математики у початковій школі.
«Робота в групах»
Інтерактивну частину уроку доцільно проводити у процесі роботи над задачами, опрацювання яких потребує застосування колективної творчості.
Пропонуємо об’єднати учнів у групи за певними ознаками (дні тижня, пори року, нотний ряд, кольори, назви квітів і т.п.)
Це виглядатиме таким чином:
«Понеділок» «Вівторок» «Середа»
«Четвер» «П’ятниця» «Субота»
Всі групи отримують однакове завдання − розв’язати задачу по діях:
«Першого дня виставку відвідало 35 учнів, другого − на 12 учнів менше, ніж першого, а третього − стільки, скільки першого і другого дня разом. Скільки учнів відвідало виставку третього дня?»
Після завершення даної роботи кожна група отримує окреме завдання, пов’язане з перевіркою розв’язку задачі. Це може бути виконання тестових вправ, а також творчих завдань, записаних на великих аркушах паперу за допомогою різнокольорових маркерів. Виконання запропонованої роботи дає можливість перевірити наскільки міцно учні засвоїли алгоритм розв’язування задач і вміють застосовувати його в тестових завданнях і творчих роботах.
Наприклад:
Група «Понеділок»:
Яка з даних схем підходить до міркування над опрацьованою задачею?
Група «Вівторок»:
Підкреслити вираз, який є розв’язком даної задачі:
35 + (35 − 12) =
35 − (35 − 12) =
35 + (35 + 12) =
Група «Середа»:
Який схематичний вираз підходить до розв’язку даної задачі?
Група «Четвер»:
Підкреслити відповідь задачі:
24, 59, 58, 30, 42.
Група «П’ятниця»:
Підкресли правильну відповідь на запитання: «Скільки учнів пройшли виставку за три дні?»
20 учнів; 116 учнів; 119 учнів
Група «Субота»:
Підкреслити арифметичні дії, які використані при розв’язуванні задачі:
35 + 12 = 47 (уч.)
35 − 12 = 23 (уч.)
35 + 23 = 58 (днів)
35 + 23 = 58 (уч.)
На виконання даного виду робіт групам відводиться 5-7 хвилин. Кожна група повинна представити результати своєї роботи. Найдоцільніше це зробити у вигляді презентації: від кожної групи виходить представник із виконаним на аркуші паперу завданням. Він звітується про пророблену групою роботу.
Вчителю слід пам’ятати, що підбиття підсумків є найважливішою частиною інтерактивного уроку.
О. Пометун, Л. Пироженко у науково-методичному посібнику «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання» розробили кілька варіантів оцінювання учнем власної участі в роботі малої групи. Для початкових класів найприємливішим є другий варіант, а саме:
Прізвище, ім’я
Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів.
1. Ви брали активну участь у роботі групи __________
2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група _______
3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи _____________________________________________
4. Ви висунули цілком нову ідею (новий підхід до розв’язування), що сподобалось іншим ______________________
5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед _____________________________________________
6. Ви доповідали класу про результати групової роботи ____
Всього балів _________ [1].
Запропонований вид оцінювання учнем своїх досягнень дає можливість зважити рівень самооцінки учнів, його достовірність, не розбіжність з думкою колективу. Дані параметри самооцінки допомагають виявити активність і працездатність учнів на уроці, вміння мобілізувати себе на сприйняття і переробку інформації. Участь дітей у самооцінюванні дає змогу зважити: чи вміють вони здійснювати перевірку, самоперевірку, взаємоперевірку, давати самооцінку й об’єктивну оцінку знань товаришів, чи вміють обґрунтовувати свої думки щодо оцінювання.
Оцінююча шкала і самооцінка учнів допомагають виробити вміння працювати фронтально, індивідуально й у групах. Саме такі можливості розкриває використання інтерактивних технологій у навчальному процесі, а саме на уроках математики.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко – Наук.-метод. Посібник. – Київ. – А.С.К. – 175с.