Яценко Наталія,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: д. п. н., професор Муковіз О. П.
Перед тим, як визначити зміст і структуру поняття «алгоритмічна культура», здійснимо аналіз праць вітчизняних і зарубіжних учених. «Алгоритмічна культура – це сукупність специфічних уявлень, умінь і навичок, пов’язаних з поняттям «алгоритм», формами й способами його запису; основа комп’ютерної грамотності. Оволодіння алгоритмічною культурою передбачає розуміння сутності алгоритму та його властивостей, уявлення про можливості автоматизації практичної сфери діяльності людини, вміння описати алгоритм за допомогою певних засобів і методів (наприклад, за допомогою блок-схем), знання основних типів алгоритмів».
Заслуговує на увагу структура алгоритмічної культури, розроблена Л. Г. Лучко (рис. 1.).
Як бачимо, серед основних джерел алгоритмічної культури – діяльність, пов’язана з розробленням, відбором і використанням алгоритмів. Діяльнісний аспект передбачає формування міцних знань, умінь і навичок, потрібних для розвитку творчих здібностей особистості, орієнтування в інформаційному просторі, насиченому засобами збереження, оброблення й передачі інформації.
Ще одним напрямом психолого-педагогічних досліджень є формування алгоритмічної культури як складової інформаційної. Термін «інформаційна культура» вперше був ужитий А. П. Єршовим, який наголошував, що перелічені нижче вимоги, взяті в мінімальному об’ємі, становлять завдання, потрібні для досягнення першого рівня грамотності – комп’ютерної, а в максимальному – виховання інформаційної культури учнів:
• «…навички грамотної постановки задач, що виникають у практичній діяльності, їх розв’язання за допомогою комп’ютера;
Рис. 1. Складові алгоритмічної культури
• знання основних алгоритмічних структур, вміння застосовувати їх для побудови алгоритмів розв’язування задач за певними математичними моделями;
• розуміння будови й функціонування комп’ютера, елементарні навички побудови комп’ютерних програм за сконструйованим алгоритмом однією з мов програмування високого рівня;
• уміння інтерпретувати результати розв’язування практичних задач за допомогою комп’ютера і застосовувати їх у практичній діяльності».