ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Катренко Тетяна,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Муковіз О. П.

В Державному стандарті початкової загальної освіти передбачено ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями. Проте, тижневий обсяг навчальних годин, передбачений на забезпечення освітньої галузі «Технології» невеликий: в 1-му класі – 1 година, в 2-4-х класах – по 2 годині.

На практиці існують різноманітні підходи до вивчення комп’ютерної техніки в початковій школі. Наприклад, пропонується практично повноцінне вивчення інформатики, починаючи з 1-го класу. В програмах, які орієнтуються на цей підхід, можна помітити досить сильний ухил до технологічної складової курсу. Проте ознайомлення з елементами алгоритмізації із застосуванням реальних мов програмування є досить сумнівним, оскільки в цьому віці в учнів ще не розвинуте абстрактне мислення, необхідне для такої складної розумової діяльності. Можна констатувати, що навчальні програми, запропоновані для таких курсів, є лише зразками навчальних програм з інформатики для старшої школи, адаптованими до умов початкової. Так, у програмі М.М. Левшина вивчення мови програмування Бейсік розпочинається уже з 1-го класу.

Інший підхід реалізовано у програмах, розрахованих на вивчення інформаційних технологій. В цьому випадку учні початкових класів отримують елементарні вміння користування комп’ютерною технікою та прикладним програмним забезпеченням. Звичайно, не виключене пропедевтичне вивчення інформатики, при якому відбувається формування початкових понять про інформацію, алгоритм, програму тощо. Але таке вивчення відбувається без використання та вивчення мов програмування, а лише на основі простих життєвих прикладів.

Але все ж таки дискусії щодо місця навчання інформатики в школі поступово підводять їх учасників до розуміння того, що в початковій школі не може бути навчання власне інформатики. Інформаційні технології мають інтегруватися в усі без винятку предмети і стати дієвим багатофункціональним засобом навчальної діяльності учня та переважно професійної діяльності студента і стати узагальненим каталізатором підвищення ефективності всього навчально-виховного процесу в початковій школі. Цей підхід відображений практично в усіх проектах навчальних програм, зорієнтованих на вивчення або використання комп’ютерної техніки. В програмі М.М. Левшина підкреслюється: «Те, що ми виділяємо інформатику окремим предметом, не означає її відриву від інших предметів навчального плану. З самого початку експериментальне навчання інформатики базувалося на концептуальному положенні, яке полягало в тому, що більшість інформаційних уявлень, навичок та вмінь формуються на основі виконання навчальних програм з мови, математики, трудового навчання тощо».

Підхід, в умовах якого здійснюється вивчення інформаційних технологій шляхом їх інтеграції у предмети початкової школи, досить вдало реалізований Ф. М. Ривкінд, Г. В. Ломаковською, С. Я. Колесніковим, Й. Я. Ривкіндом в курсі «Сходинки до інформатики». Як зазначають автори, основним видом використання комп’ютерних засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки. Головною функціональною метою є загальний розвиток дитини, її пам’яті, просторової уяви, логічного мислення, творчих здібностей. Здійснення комп’ютерної підтримки вивчення основних навчальних предметів (українська та англійська мови, природознавство, математика) вимагає для практичної реалізації цього процесу відповідної підготовки саме студента факультету початкової освіти, а не студента інформатика. Авторам експериментального курсу вдалося реалізувати у цікавій, ігровій формі поступове опанування учнями комп’ютерних засобів, набуття ними первинних навичок користування пристроями введення-виведення, елементами управління комп’ютером та ін.

Доктор медичних наук Н. С. Полька на підставі вивчення реакцій організму учнів, їх працездатності і здоров’я запропонувала і науково обґрунтувала норми тривалості протягом доби безперервної праці молодших школярів на комп’ютері: для дітей 6-річного віку – 10-12 хв.; 7-8 річних – 15 хв. і для 9-10 річних – до 20 хв. не більше 4-х разів на тиждень. Також нею було обґрунтовано основні гігієнічні принципи безпечного для здоров’я застосування комп’ютерної техніки під час навчання школярів. Серед них чільне місце займають принципи психогігієнічної експертизи навчальних комп’ютерних програм та розвитку гігієнічного виховання дітей у засвоєнні гігієнічної культури користування комп’ютерною технікою.

 

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.