ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЗДОРОВОГО ХАРЧУВАННЯ В ЧЕТВЕРТОКЛАСНИКІВ НА УРОКАХ ОСНОВИ ЗДОРОВ̕ Я

Рейтинг користувача: 1 / 5

Активна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Борисенко Марія,

Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди

Науковий керівник: к. пед. н., доцент Красюк Л. В.

Сьогодні тема здоров’я людини досить актуальна і як в минулі роки, постає гостро і потребує рішучих дій. Особливо серйозну тривогу викликає у фахівців стан здоров’я школярів.

За даними статистики ситуація із здоров’ям дітей наблизилася до критичної: підвищується рівень загальної захворюваності, все більше поширюються хвороби органів і систем. Причинами цього є малорухливий спосіб життя, відсутність здорового способу життя, екологічна ситуація, надмірне навантаження в школі. Не менш важливим чинником порушення здоров’я дітей є відсутність здорового раціонального харчування.

Згідно з ВООЗ, раціональним називається таке харчування здорових груп населення, яке забезпечує постійність внутрішнього середовища (гомеостаз) і підтримує життєві прояви організму людини на високому рівні за різних умов праці та побуту. Поряд з цим терміном використовуються й такі, як «правильне харчування», «науково обґрунтоване», «оптимальне», «збалансоване», «адекватне харчування» тощо.

Харчування – це необхідна потреба кожного живого та обов’язкова умова для нормального розвитку підростаючого організму та його життєдіяльності. Нині формування культури здорового харчування школяра досить клопітка та наполеглива робота. В світі все більше відбуваються зміни якості та складу харчових продуктів, кольорова реклама закликає школярів замість повноцінного корисного обіду вживати снікерси, чіпси, сухарики, газовані напої, фаст-фуди, напхані всілякими харчовими добавками, а наш організм з цієї сучасної їжі з величезною кількістю цукру, жирів, барвників, консервантів змушений насилу витягувати елементи, які необхідні йому для подальшого існування.

Системна робота по формуванню навичок здорового харчування  в школярів включає в себе:

- раціональну організацію харчування в освітньому закладі;

- включення в освітній  процес навчальних програм формування культури здорового харчування та просвітницьку роботу з дітьми, їх батьками (законними представниками), педагогами та фахівцями освітніх установ.

Лише поєднавши ці напрямки роботи, можна створити таке середовище, в якому можливе формування культури здорового харчування та здорового способу життя.

Прищеплюванням навичок здорового харчування дітям молодшого шкільного віку мають займатися не лише батьки, а й школа. Вчителю важливо пояснити учням користь і шкідливість певних продуктів, сформувати корисні харчові звички. Реалізувати ці завдання можливо через дисципліну «Основи здоров’я».

Особливістю структури уроків з основ здоров’я має бути гнучкість, органічне поєднання навчально-пізнавальної та оздоровчо-рухової діяльності учнів, діалог та групова співпраця різних видів. Щоб навчання основам здорового харчування було цікавим і насиченим для учнів необхідно добирати нестандартні та більш сучасніші методи та форми навчання [1].

Необхідно якомога частіше використовувати різні інтерактивні вправи як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні та повторенні. Найбільш цікавими є «мозковий штурм», дискусія, криголам, метод прес, капелюх скарг і пропозицій, аукціон ідей, експрес – тест, робота в парах, малих групах, розв’язання проблемних запитань і завдань [4].

Формувати навички здорового харчування в учнів початкової школи можна завдяки використанню ігор на уроках основ здоров’я. Дидактичні ігри дають змогу індивідуалізувати роботу на уроці, давати завдання, посильні кожному учню, максимально розвиваючи їхні здібності. Гра виховує почуття відповідальності, колективізму [5].

Учні граючись, вчитимуться узагальнювати, порівнювати та робити самостійні висновки, обґрунтовувати їх. Наприклад, вивчаючи в 4 класі тему «Збалансоване харчування» можна використати такі ігри як: «З якої групи продукт?», «Завжди, іноді, ніколи», яку використовують у роботі з малими групами, «Випереди суперника» тощо.

Не менш цікавим методом є рольова гра. Це так звана неформальна обстановка, у процесі якої учасники без підготовки розігрують сценки,  уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації. На уроках основ здоров’я в 4 класі під час вивчення основ здорового харчування доцільно використовувати такі рольові ігри: «Реклама», «У магазині», «Увага! Наші помилки» тощо.

Урок – це та навчальна ситуація, та «сценічна» площина, де не тільки викладаються знання, а й розкриваються, формуються й реалізуються особистісні особливості учні. Дуже цікавими для учнів є уроки з використанням елементів тренінгу.

Тренінг – форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем. Хоча тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки [2].

Для формування навичок здорового харчування в четвертокласників крім ігор, вікторин та навчання технічними засобами в освітніх  закладах початкового курсу в розділі навчальної програми «Основи здоров’я» практикується використання додаткових матеріалів і навичок раціонального харчування у вигляді курсу програми «Абетка харчування».

Мета цього курсу полягає у формуванні первинних знань та навичок з основ здорового харчування як способу збереження і зміцнення здоров’я [3].

Робочий зошит цього курсу містить цікаві та нестандартні завдання, що мотивують учнів до діяльності.

Цікавим на етапі узагальнення та висновків уроку є використання методу рефлексії. Вона  допомагає педагогу побачити в «живому» режимі освітній процес і дізнатися одразу, що дітям було зрозуміле, а що залишилося на доопрацювання, тобто, «тримати руку на пульсі». Вона дає можливість не лише вивчити дану тему чи поняття, а й систематизувати, вибудувати логічний ланцюжок,узагальнити вивчене. Наприклад, у 4 класі можна використовувати  на уроках основ здоров’я такі методи  рефлексії, як: «Сінквейн» (сенкан), «Дерево творчості», «Світлофор».

Отже, у сучасних умовах стан здоров’я дітей має неабияке значення, оскільки від стану здоров’я підростаючого покоління залежить майбутнє суспільства. Багато хвороб органів та їх систем виникають через нераціональне харчування. Важливо прищеплювати культуру здорового харчування з самого малечку як вдома, так і в школі.

На уроках основ здоров’я вчителю необхідно добирати поруч із традиційними методами та формами інноваційні, більш сучасніші.

Сучасний урок із основ здоров’я – це урок демократичний. Його проводять не для школярів, а разом з ними. Це перш за все урок, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості. Важливо організувати урок на основі співпраці та взаємодії. Використовуючи на уроках основ здоров’я найрізноманітніші засоби навчання,можливо досягнути поставленої мети. Лише цікавими вправами  та методами, злагодженою роботою батьків та вчителя можна сформувати навички здорового харчування в школяра.

 

Список використаних джерел

1.Бібік Н., Коваль Н. «Основи здоров’я» в початковій школі: Методичний коментар. Початкова школа.2005. №10. С.42-44.

2.Бондар Т.С. Здоров’я школярів: практичні матеріали для повсякденної роботи педагога. Харків: Веста, 2009. 192 с

3.Ващенко О. Пояснювальна записка до програми «Абетка харчування».URL:https://www.abetkahealthykids.com.ua/uploaded/materials/poyasnyuvalna_zapiska_abetka_harchuvannya.pdf, вільний. – Назва з екрана. (Дата звернення: 10.08.2015).

4.Древаль, Г. Інновації в початковій школі . Початкова освіта.  2009. № 42 (листопад). С. 2 – 4.

5.ФаєнкоТ. Ю. Формування здоров’язберігаючої компетентності молодших школярів.Початкове навчання та виховання. 2009. № 32 (листопад). С. 32 – 41.

Please publish modules in offcanvas position.