РОЛЬ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У ФОРМУВАННІ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Лакша Ірина 

Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського 

Науковий керівник: канд.філол.наук, доцент Комарівська Н. О.

В епоху прискореного розвитку високоінтелектуальних технологій важливо сформувати людину, яка б мала почуття відповідальності за долю Землі як колиски людства і середовища його існування. Шанобливе ставлення передбачає повагу до законів природи, до усіх форм життя, усвідомлення людства як частини, а не повелителя оточуючого світу. У ХХІ ст., коли все більш актуальною стає проблема відношення людини до природи, виявилося, що в системі навчання й виховання такого аспекту не вистачає.

Виховання громадян з високим рівнем екологічних знань, екологічної свідомості й культури на основі нових критеріїв оцінювання взаємовідносин людського суспільства й природи – одне з першорядних завдань сучасної освіти. На цьому наголошують дослідження В. Крисаченка, В. Вербицького, Н. Коваль, Г. Тарасенко, Н. Пустовіт, Т. Пушкарьової, А. Волкової, О. Якименко та багатьох інших. 

Екологічне виховання  процес складний і довготривалий. Чим раніше він розпочнеться, тим ефективнішим буде результат. Тому важливу роль повинна відігравати початкова школа, яку можна розглядати як першу сходинку формування особистості, збагачення людини знаннями про природне й соціальне оточення, знайомство її з загальною цілісною картиною світу і формування морального й естетичного ставлення до нього. Оскільки природа, на думку видатного педагога В. Сухомлинського, лежить в основі дитячого мислення, почуттів і творчості, то формувати в людині любов до рідного краю як частки природи, бажання охороняти навколишнє середовище слід починати з наймолодшого віку.

Завдання екологічного виховання молодших школярів  сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти і примножувати її багатства, формувати вміння і навички діяльності людини в природі.

Для реалізації цього завдання в тісному зв’язку повинні застосовуватися різні форми і види навчальної та позакласної діяльності дітей, а також міждисциплінарний зв’язок шкільних предметів.

Екологічне виховання повинне бути як самостійним елементом загального виховання, так і виконувати інтегративну роль у всій системі освіти й виховання. Сформувати екологічний світогляд учнів можна лише тоді, коли екологічне виховання стане складовою частиною всіх без винятку сторін навчальної діяльності. Отже, обов’язок учителя  використовувати екологічний потенціал кожного навчального предмета. Тільки озброївши учнів науковими знаннями про об’єкти і явища природи, ми закладаємо основу для їхнього екологічного виховання. Адже захищати і любити можна передусім те, що добре знаєш.

Сформувати у молодшого школяра інтерес до засвоєння наукових знань про основні екологічні фактори в розвитку живої природи, стимулювати допитливість та інтерес до її пізнання, ознайомити дітей з перлинами народної мудрості, що призвичаює до дбайливого ставлення до природи, значною мірою допоможуть уроки гуманітарного циклу, в т.ч. й уроки української мови.

Можливості екологічного виховання невичерпні, його можна здійснювати на будь-якому уроці завдяки включенню народознавчого матеріалу, різних завдань природничого змісту в канву уроків мови. Використання вправ і завдань з екологічною спрямованістю  один із способів створення позитивного психоемоційного контексту в процесі навчання, що дає змогу розвивати гнучкість і адаптивність мислення, активізує роботу як вчителя, так і учнів; сприяє формуванню активної життєвого позиції, що виявляється у вчинках. 

Цій меті насамперед підпорядковується добір дидактичного матеріалу для практичних вправ. Оскільки для молодших школярів найдоступнішим є емоційно-естетичне сприймання природного середовища, завдання вчителя  передбачати способи поєднання емоційного ставлення до природи з пізнавальними завданнями щодо її вивчення та охорони. Тому значне місце на уроках української мови повинні посідати високохудожні тексти про рідний край, красу природи, її збереження.

Добираючи тексти для тренувальних вправ, диктантів, переказів, творчих робіт, класовод ставить завдання сформувати у школярів: бачення і розуміння краси навколишнього світу; потребу не лише споглядати, а й бережливо ставитися до природи, охороняти й збагачувати її; усвідомлення, що природа не є чимось відстороненим від людини, що людина це теж частина природи.

Вправи, зміст яких має природничу спрямованість, можна давати під час вивчення всіх розділів навчальної дисципліни «Українська мова». Це можуть бути завдання різного характеру  репродуктивного, конструктивного, творчого.

Особливо цінними, на нашу думку, при формуванні екологічної вихованості молодших школярів на уроках української мови є комплексні вправи й завдання, що передбачають не тільки роботу з мовним матеріалом, але й морально-етичні бесіди.

Добір та застосування методів формування екологічної культури молодших школярів ґрунтується на врахуванні вікових особливостей учнів, на виховних можливостях дисципліни. Особлива увага повинна приділятися творчим методом, застосування яких позитивно впливає на підвищення пізнавального інтересу дітей до екологічних питань, навчальної мотивації, пошукової активності й позитивного фонду занять.

Таким чином, уроки української мови, насичені екологічним матеріалом, емоційно збагачують навчально-виховний процес, допомагають учителеві різнобічно й систематично сформувати в молодших школярів необхідні уявлення про природнє середовище; вони є цікавими, запобігають утомлюваності дітей, посилюють інтерес до навчання, сприяють вихованню екологічної культури.

Список використаних джерел:

  1. Майхрук М. Природа навколо нас. Загадки, вірші, прислів’я та приказки / М. Майхрук.  Тернопіль : Навч. книга  Богдан, 2009. – 128 с.
  2. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти томах / В.О. Сухомлинський.  К. : Рад. шк., 1977.  Т.3.  670 с. 
  3. Колеснік К.А. Організація колективної творчої діяльності в процесі мовленнєвої роботи на уроках рідної мови / К.А. Колеснік // Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти : збірник матеріалів Міжнародної наково-праткичної інтернет-конференції; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, інститут педагогіки, психології і мистецтв. – Вінниця : ТОВ «Нілан – ЛТД», 2015. – С. 190–194.
  4. Комарівська Н. Методичні аспекти застосування цікавої граматики на уроках рідної мови в початковій школі / Н. Комарівська // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія : Збірник наукових праць. – Вип. 41 / Редкол. В.І.Шахов (голова) та ін. – Вінниця : ТОВ Нілан ЛТД, 2014. – с. 46-51.
  5. Яковенко О., Люлька Л. Світ природи на уроках мови / О. Яковенко, Л. Люлька // Поч. школа.  2002.  №2.  С.27–28.

 

Please publish modules in offcanvas position.