ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Компанець Олена 

Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Науковий керівник: д. п. н., доцент Василюк А. В.

 

У сучасному світі збереження здоров’я стало актуальною темою для обговорення, оскільки суспільство усвідомило важливість розуміння, що будь-яку хворобу (фізичну, психічну або соціальну) доцільніше запобігти, ніж лікувати її наслідки. Особливо ця проблема стосується учнів початкових класів, які через 10-20 років становитимуть людський капітал держави. 

Особливе значення у формуванні здоров’язберігаючої поведінки у дітей має шкільне навчання, оскільки саме зазначений період вікового розвитку дитини важливий для створення функціональних резервів здоров’я особистості, засвоєння основ знань по здоровому способу життя.

Показниками здоров’язберігаючої поведінки є наявність або відсутність шкідливих звичок, а також рівень інформованості щодо ризиків у сфері здоров’я, цінність здоров’я і міра активності в його підтримці.

У цілому, здоровий спосіб життя включає: дотримання режиму дня (праці, відпочинку і сну відповідно до добового біоритму); рухова активність (систематичні заняття доступними видами спорту, оздоровчим бігом, гімнастикою й дозованою ходьбою на свіжому повітрі); загартовування та раціональне харчування.

Важливим компонентом у формуванні здоров’язберігаючої поведінки учнів є організація діяльності школи, тісна співпраця педагогів і школярів, професійні вміння працівників та їх компетентність у питаннях здоров’язбереження. Учитель має вміти визначати стан фізичного, психоемоційного розвитку дитини, складати комплекси вправ для поєднання рухової та навчальної діяльності учнів.

Напрями роботи вчителя по збереженню здоров’я учнів

1. Раціонально організований освітній процес:

  • дотримання гігієнічних норм і вимог до організації і обсягу навчального і позанавчального навантаження учнів (врахування індивідуального темпу навчання, створення умов, що забезпечують психологічний комфорт і успішність кожної дитини); 
  • використання методів і методик навчання, адекватних віковим можливостям і особливостям учнів; 
  • дотримання необхідних вимог до використання технічних засобів навчання (комп’ютер, аудіо-візуальні засоби). Гігієнічні нормативи роботи для учнів різних класів різняться (у І класі – 10 хвилин, а в ІІ–IV класах – 15 хвилин).

2. Організація фізкультурно-оздоровчої роботи. 

Робота в режимі навчального та позанавчального процесу передбачає проведення ранкової гімнастики та фізкультхвилинок на уроках; організацію роботи спортивних секцій; проведення спортивно-оздоровчих заходів (дні спорту, змагання, олімпіади, походи). 

3. Профілактика і спостереження за станом здоров’я учнів:

  • використання рекомендованих і затверджених методів профілактики захворювань (профілактика порушень постави, зору, стомлюваності внаслідок розумового навантаження); 
  • аналіз і обговорення на педрадах стану здоров’я школярів; 
  • ведення карти здоров’я класу.

4. Просвітницько-виховна робота. Даний блок реалізує систему заходів, спрямованих на формування в учнів понять про цінності здоров’я і здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок. 

5. Просвітництво батьків із питань здоров’я дітей. Підготовка батьків до розвитку й виховання дитини може бути здійснена й різними шляхами: шляхом самоосвіти за допомогою спеціальної літератури та навчання молоді в умовах вищих навчальних закладів освіти.

Таким чином, до особливостей роботи вчителя початкової школи належить формування здоров’язберігаючої поведінки учнів. Учитель, вміло володіючи комплексом здоров’язберігаючих технологій, закладає фундамент основ зі зміцнення здоров’я, сприяє оволодінню необхідними знаннями та життєвими компетентностями, методикою забезпечення здорового способу життя.

Зазначимо, що один учитель, який реалізує здоров’язберігаючі технології, не в змозі цілком змінити ситуацію у школі. До цієї роботи має залучатися весь колектив навчального закладу. Це дозволяє виробити стратегію вирішення проблем оздоровчої функції освіти.

Список використаних джерел:

  1. Михайлик Т. В. Крок до здоров’я [Текст]/Т. В. Михайлик // Виховна робота в школі. – 2013. – № 10. – С.21–23
  2. Навчальне видання «Здоров’я дітей – багатство нації» [Текст]\ Ященко Л. В. – Х. : Вид. група «Основа», 2015. – 126 с.
  3. Обиденна В. Комплексний підхід до оздоровлення / В. Обиденна, А. Проненко // Дошкільне виховання. – 2010. – № 2. – С. 15.
  4. Степанова І. Формування здоров’яберігаючих компетентностей в процесі фізичного виховання / Ірина Степанова, Тарас Дутко, Олена Бенько // Актуальные научные исследования в современном мире. – 2019. – Вып. 4 (48), ч. 3. – С. 180–184.
  5. Христосенко О. «Здоров’я дітей – багатство нації» : (програма виховної роботи з учнями 1-4 класів)/ О. Христосенко, О. Антоненко //Початкова школа: науково-методичний журнал. – Київ, 2010. – № 10. – С. 44–46

 

Please publish modules in offcanvas position.