Власик Марія
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: викладач-стажист Байдюк Л. М.
Інтеграційні процеси в Європі відкривають нові можливості для вищої освіти України. Так, належні знання випускників факультетів іноземних мов педагогічних закладів вищої освіти у сфері економічних, соціальних, культурних умов життя інших народів роблять їх конкурентоспроможними на світовому ринку праці. На думку О. Джуринського, головні напрями інтернаціоналізації вищої освіти повинні бути спрямовані на об’єднання педагогічних зусиль і ресурсів; популяризацію ідей толерантності та взаємоповаги; вдосконалення системи освіти за рахунок міжнародного досвіду; забезпечення зайнятості спеціалістів з вищою освітою на міжнародному ринку праці; формування у випускників закладів вищої освіти знань та особистісних якостей, необхідних для успішного функціонування поза межами власної країни [1, с. 84–85]. За таких умов відбувається підвищення якості вхідної та вихідної мобільності викладачів та студентів, розширюються горизонти вивчення іноземних мов, уніфікуються навчальні програми та дипломи тощо.
Розвиток системи неперервної професійної освіти вчителів англійської мови в умовах євроінтеграції пов’язаний із загальними тенденціями зміни парадигми підходів до педагогічної професії. Професія учителя є надзвичайно важливою, оскільки забезпечує неперервний освітній процес у навчальних закладах в усіх без виключення країнах ЄС. Суспільні вимоги оптимізації внеску учителів в освітній процес традиційно знаходять підтримку на європейському рівні у якості пріоритету освітньої політики, зокрема наголошується на необхідності покращення якості підготовки вчителів, важливості неперервної післядипломної освіти вчителів, а також створенні привабливих умов учительської професії [3].
З огляду на означене, важливе значення в розрізі євроінтеграції відіграють тенденції розвитку системи неперервної освіти вчителів англійської мови, що пов’язані з виконанням рекомендацій Ради Європи щодо вивчення мов та їх викладання. Так, пріоритетними завданнями підготовки вчителів іноземної мови, зокрема й англійської, Кабінет міністрів Ради Європи визначає [2, c. 94–95]:
- підтримку педагогічних навчальних закладів усіх рівнів у ретельній підготовці навчальних програм з вибудуваними в логічній послідовності цілями та задачами, що включають лінгвістичні, дидактичні, психологічні та інтеркультурні компоненти підготовки майбутніх вчителів;
- сприяння впровадженню в освітні технології нового виміру у викладанні іноземних мов «учитися учити» («learning to learn» dimension), що є ключовим поняттям концепції неперервної особистісної освіти;
- допомога та заохочення викладачів педагогічних навчальних закладів до використання нового підходу у викладанні іноземних мов, що в документах Ради Європи зазначається як «автономія особи, яка вивчає сучасні мови» (autonomy of learner who studies modern languages) і визначається як здатність особи до більш незалежного та ефективного навчання, що є основою для неперервної особистої освіти та вдосконалення комунікативних умінь в умовах розвитку та зміни оточуючої дійсності.
Отже, процеси інтернаціоналізації у різних сферах суспільного життя та євроінтеграції як всередині ЄС, так і ззовні, посилюють значення загальної мовної компетентності та володіння іноземними мовами, передусім англійською як «лінгва франка». Освіта тісно пов’язана з означеними процесами, оскільки змушена реагувати на зміни системи та допомагати окреслювати інші потенційні зміни. Саме тому неперервна професійна освіта вчителів англійської мови відіграє стратегічну роль у налаштуванні європейської освітньої системи на відповідну реакцію, допомагаючи озброїти студентів необхідними знаннями, вміннями та навичками, надати їм можливості для професійної самореалізації в умовах сталої інтеграції.
Список використаних джерел:
- Джуринский А. Интернационализация высшего образования в современном мире / А.Н. Джуринский // Педагогика. – 2004. – №3. – С. 83–92.
- Стрельченко Л. Особливості професійної підготовки вчителя англійської мови у вищих навчальних закладах Великобританії в контексті європейських вимог / Л.В. Стрельченко // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В.В. Радул та ін. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2013. – Випуск 121. – С. 93–98.
- Foreign Language Teaching in Schools in Europe. Eurydice report. – Benelux Press Bruxelles, Belgium, 2001. – 372 p.