ОРГАНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧИХ ЗАХОДІВ В РЕЖИМІ НАВЧАЛЬНОГО ДНЯ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Безолюк Тетяна

Київський університет імені Бориса Грінченка

Науковий керівник: к.п.н, доцент Ващенко О. М.

Проблема зміцнення здоров’я дітей є одним з головних завдань нашого суспільства. Наскільки успішно вирішується питання фізичної підготовленості в ранньому шкільному віці, настільки залежить стан здоров’я, фізичний розвиток, працездатність, успіхи у навчанні та спорті дітей більш старшого шкільного віку.

Поряд з цим, заходи, що вживаються на державному рівні з метою покращення фізичного стану школярів не забезпечують позитивних зрушень без пошуку шляхів оптимізації фізичного виховання в загальноосвітній школі. 

Потреба дитини в рухах зумовлена біологічними законами її розвитку. Психологи свідчать, що чим молодша дитина, тим більша в неї потреба в рухах, і тим важче вона переносить довготривале статичне положення під час навчання. Для молодших школярів важливим є не кінцевий результат рухової діяльності, а сам процес руху. При недостатній руховій діяльності у 6-річної дитини виникає почуття дискомфорту, що проявляється в погіршенні самопочуття (головний біль, біль у м’язах рук, ніг, спині, сонливість) та емоційній неврівноваженості (недисциплінованість, агресивність, дратівливість), що найчастіше помилково сприймається дорослими як прояв вередливості та непослух.

Школярі, які не дотримуються вимог рухового режиму, мають підвищений рівень захворюваності внаслідок зниження загального рівня функціональних можливостей організму та імунітету. Аналіз добового бюджету часу учнів загальноосвітніх навчальних закладів виявив значну нестачу рухової активності дітей (всього 22-25% на добу при обов’язковому мінімумі 50-55%) та висвітлив передумови зниження рівня здоров’я дітей. Так, статичний компонент (рухи у положенні сидячи, стоячи, у спокої) складає на добу (за Ю. Г. Івановим) в дітей 6 років — 75%, 7-10 років — 78%. Основною формою фізичного виховання учнів у загальноосвітній школі є уроки фізичної культури, які не можуть надати організму, що розвивається, потрібного обсягу рухової діяльності. Не розв’язує це питання й позакласна фізкультурно-оздоровча робота, яка зараз у занепаді й охоплює незначну кількість учнів. Ось чому організація активного рухового режиму дня школярів набуває актуальності [1].

Головна мета фізкультурно-оздоровчих заходів, що мають проводитись у початковій школі, полягає в тому, щоб покращити здоров’я та оптимізувати фізичний розвиток школярів. Ці заходи також спрямовані на формування певного життєвого тонусу та зниження втоми дітей під час навчальної діяльності. Так, наприклад, під час зміни видів навчальної діяльності учнів рекомендується проводити різноманітні фізкультхвилинки. Це сприяє підвищенню активності і розумової працездатності дітей на уроках з загальноосвітніх предметів. Як правило, фізичні вправи в режимі навчального дня досить обмежені за змістом, оскільки підпорядковані розв’язанню певних гігієнічних завдань. Але, якщо вони виконуються щоденно, то можуть суттєво доповнювати будь-які уроки, роблячи значний внесок у гармонійний фізичний розвиток школярів.

Отже, дану форму організації фізичного виховання учнів утворюють: ранкова гімнастика, фізкультурні хвилинки і паузи, виконання фізичних вправ на перервах, проведення «годин здоров’я» під час перебування дітей на групі продовженого дня. Усі вони повинні слугувати раціональній організації навчальної діяльності молодших школярів. Доцільність їхнього проведення викликана інтенсифікацією навчального процесу, збільшенням зайнятості дітей видами діяльності, що істотно обмежують їхню рухову активність, оскільки, організація повноцінної фізичної підготовки вимагає адекватних фізичних навантажень для розвитку всіх рухових функцій організму дитини [1; 3].

Науковці серед основних завдань фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі навчального дня визначають наступні:

  1. активізація рухового режиму протягом навчального дня;
  2. впровадження елементів фізичної культури у повсякденний побут школярів;
  3. зміцнення їхнього здоров’я та вдосконалення культури рухів;
  4. забезпечення гігієни розумової праці й підтримання оптимального рівня працездатності у навчальній діяльності;
  5. формування навичок організованості, свідомої дисципліни [2; 3].

Вони також доводять, що при визначенні змісту, способів організації учнів, методики проведення заходів слід враховувати:

  1. вікові особливості фізичного розвитку дітей;
  2. рівень їхньої фізичної підготовленості;
  3. характер впливів навчальної праці (а також постійної навчальної пози) учнів на функціональний стан їхнього організму;
  4. динаміку працездатності протягом навчального дня;
  5. особливості умов проведення занять (місце, ліміт часу тощо) [3; 4].

У ході дослідження з’ясовано, що для досягнення максимального педагогічного й оздоровчого ефекту фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі навчального дня молодшого школяра необхідно забезпечити дотримання наступних умов:

  1. дотримання відповідного санітарно-гігієнічного стану місця проведення занять;
  2. врахування фізіологічних закономірностей переходу від навчальної діяльності учнів до виконання фізичних вправ і наступного повернення до розумової діяльності;
  3. дотримання послідовності виконання вправ відповідно до завдань і методик організації та проведення кожного типу уроку;
  4. періодичне використання нових вправ, комплексів фізкультурних хвилинок пояснень їхнього виконання, застосування доступної для учнів термінології;
  5. оптимальна моторна щільність занять за помірних фізичних і психічних навантажень, що забезпечує загальний тонізуючий вплив на дитячий організм;
  6. підтримання інтересу учнів до зазначених заходів завдяки використанню різноманітних видів вправ, варіювання вихідних положень, об’єднання простих вправ у комбіновані дії, залучення музичного супроводу та показу виконання вправ на смарт-дошках.

Кожна дитина відрізняється від дорослої людини не тільки зростом, вагою та рівнем фізичного розвитку, а також і будовою всього організму. Дитячий організм доволі пластичний, він значною мірою залежить від впливу навколишніх факторів. Отже, однією з головних умов збереження, зміцнення здоров’я та всебічного фізичного розвитку дитини є дотримання нею відповідного рухового режиму. Рухи, і перед усім спеціально підібрані (тобто фізичні вправи), є необхідними для розвитку всіх систем організму.

Список використаних джерел:

  1. Ващенко О. М. Фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня молодшого школяра/ О. М. Ващенко, В. М. Єрмолова, Л. І. Іванова, С. І. Операйло, Л. В. Романенко. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2003. – 192 с.
  2. Ващенко О. М. Організація і методика здоров’язбережувальної діяльності молодших школярів. Перший цикл навчання: 1-2 класи: навч.-метод. посібник / уклад. О. М. Ващенко, Л. В. Романенко, К. А. Романенко. – Київ : Оріяни, 2001. – 151 с.
  3. Дубогай О. Д. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів/ О. Д. Дубогай, Б. П. Пангелов. – Київ : Оріяни, 2001. – 151 с.
  4. Мазуренко Л. Формування навичок здорового способу життя у молодших школярів в позаурочний час / Л. Мазуренко. – Київ : Шкільний світ, 2008. – 128 с. 

 

Please publish modules in offcanvas position.