ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЗАСОБОМ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Борис Якимчук,

к. психол. н., декан факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет  імені Павла Тичини 

Україна

Ірина Якимчук,

к. психол. н., доцент кафедри психології

Уманський державний педагогічний університет  імені Павла Тичини 

Україна

Сучасне суспільство вимагає від майбутнього вчителя не лише високого рівня професійної компетентності, але і прогнозування та розв’язання складних проблем сьогодення, що значною мірою визначається рівнем його психологічної культури. Формування психологічної культури як складової загальної культури людини – довготривалий процес, який відбувається за умови створення у вищому закладі освіти своєрідного психолого-педагогічного середовища, яке максимально сприяє розвитку творчих здібностей всіх учасників навчального процесу і спрямоване на особистісний і професійний розвиток та самореалізацію. У цьому контексті актуальною є проблема, пов'язана з впровадженням інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес закладів вищої освіти, які слід розглядати, як умову та дієвий засіб формування психологічної культури майбутніх фахівців педагогічного профілю як складову їх професійної підготовки. 

Складність та багатоплановість проблеми підготовки висококваліфікованого фахівця для сучасної школи вимагає від сучасної системи освіти розробки новітніх педагогічних технологій, серед яких пріоритетність належить інноваційним методам навчання. 

Сучасні технології навчання включають як традиційні, так і інноваційні технології, що пов’язано з часом виникнення та специфікою їх застосування. У навчальному контексті «інновація» означає створення нових технологій і відпрацювання нових підходів на основі трансформації попереднього педагогічного досвіду, впровадження новітніх досягнень та їх комплексне використання з метою оптимізації якості навчально-виховного процесу. 

Формування психологічної культури майбутнього фахівця залежить від значної кількості факторів, зокрема, розвитку особистісних характеристик, формування мотивації досягнення успіху. Організація викладання у закладі вищої освіти базових дисциплін нетрадиційних лекційних, семінарських і практичних занять з використанням інноваційних методів сприяє професійному та особистісному розвитку майбутнього фахівця, оскільки створює можливість для студентів самостійно визначати траєкторію оволодіння професією.

Інноваційна педагогічна технологія – це цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів, педагогічних дій і способів, що охоплюють цілісний навчально-виховний процес від визначення його мети до очікуваних результатів [1, с. 27]. Такі технології, згідно сучасних досліджень, спроможні вивести систему освіти на новий рівень і задовольнити потреби суспільства в нових висококваліфікованих фахівцях. Згідно сучасним дослідникам у галузі педагогічної інноватики, розвиток подібних технологій пов'язаний зі зміною ролі особистості та впровадження особистісно-орієнтованого навчання, оскільки передбачає зміну взаємовідносин суб’єктів навчального процесу. Серед найбільш поширених у закладах вищої освіти інноваційних педагогічних технологій, дослідники зазначають проектні технології, інформаційні та інтерактивні технології навчання [1, с. 28].

До активних методів навчання, які можуть бути використані в ході практичних занять вищого закладу освіти, відносяться ділові ігри різних модифікацій. До найбільш поширених відноситься метод інсценування, оскільки передбачає розв’язання конкретної проблемної навчальної ситуації через програвання всіх етапів цього процесу у вигляді рольової гри. Реалізація цього методу дає можливість майбутньому фахівцю випробувати результати своїх рішень і дій на практиці.

Поряд з цим відповідного позитивного ефекту можна досягти, впроваджуючи і інші методи, використання яких дає можливість різною мірою розвивати ті чи інші особистісні та професійні якості. Назвемо лише деякі:

- аналіз конкретної ситуації (характеризується можливостями набування практичних навичок за допомогою аналізу реальних прикладів із життя);

- метод розв’язання ситуаційних задач (метод аналізу);

- метод інцидентів;

- метод послідовних ситуацій;

- «мозковий штурм» (вирішення проблеми в ході цілеспрямованого активного обмірковування і обговорення та прийняття колегіального рішення);

- метод «круглого столу»;

- метод дискусії та ін.

Особливо дієвими є тренінгові технології, які дають можливість студентам створювати ситуації успіху, активно застосовувати набуті знання на практиці, досліджувати складні питання та проблеми в умовах моделювання ситуацій, близьких до реального життя. Ряд досліджень беззаперечно підтверджують те, що впровадження у навчальний процес закладів вищої освіти тренінгової роботи є важливим чинником формування психологічної культури майбутнього фахівця [3]. Аналіз досліджень з проблеми формування психологічної культури фахівця [2; 4; 5] дає підстави для виділення компонентів цієї складової культури особистості: 

- професійно-значущі психологічні знання і готовність до їх застосування в практичній діяльності; 

- професійно-значущі психологічні вміння, їх ситуативна модифікація та практичне застосування; 

- система особистісних цінностей, етичних, релігійних, наукових і філософських позицій, норм, еталонів, правил, ідеалів, критеріїв, соціальних установок, відношень та інших конструктів, рівень яких визначається потребами розвитку суспільства, задачами індивідуального саморозвитку;

- система емоційновольових станів особистості та навичок їх саморегуляції; конструктивне і ефективне реагування на тиск факторів оточуючого середовища.

Теоретичний аналіз проблем формування психологічної культури фахівця дає підстави для виділення необхідних якостей сучасного компетентного спеціаліста: організованість, що полягає у мобілізації інтелектуального потенціалу людини під час вирішення проблемної ситуації; дисциплінованість, навички самоорганізації, емоційний самоконтроль і наполегливість під час здійснення професійної діяльності; цілеспрямованість та логічність; критичність мислення, відсутність стереотипів, креативність у побудові власних алгоритмів рішення проблемної задачі; готовність до «входження» в професійну діяльність і можливість здійснювати іі завдання на високому рівні. Розвиток визначених якостей є тривалим у часі і динамічним процесом та можливий лише за умови формування компонентів психологічної культури особистості в процесі професійного навчання та практики. 

Все зазначене вище дає підстави розцінювати інноваційні педагогічні технології як дієвий засіб формування психологічної культури фахівців в умовах закладу вищої освіти.

Список використаних джерел

1. Довгополова Г. Г. Актуалізація проблеми використання інноваційних технологій під час навчання студентів іншомовному читанню. Теорія та практика магістерської підготовки менеджерів освіти: монографія / за заг. ред. проф. О. Г. Козлової, проф. М. О. Лазарева. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. С. 25-43.

2. Кот Г. М. Формування психологічної культури керівників загальноосвітніх шкіл у системі післядипломної освіти : автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2004. 20 с. 53. 

3. Пухно С. В. Значення тренінгової роботи в процесі формування психологічної культури майбутніх вчителів фізико-математичних дисциплін. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 2 до Вип. 37: Тематичний випуск «Проблеми емпіричних досліджень у психології». 2017. Випуск 14. С. 103-111.

4. Тарасова Т. Б. Психологічна просвіта – шлях до психологічної культури особистості. Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток: монографія / кол. авт.; відп. ред. Г. Є. Улунова. Суми: ВВП «Мрія», 2014. С. 155-175.

5. Улунова Г. Є. Психологічна культура як інваріант загальної та професійної культури Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток: монографія / кол. авт.; відп. ред. Г.Є. Улунова. Суми: ВВП «Мрія», 2014. С. 8-36.

 

Please publish modules in offcanvas position.