НАСТУПНІСТЬ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ ЗАСОБАМИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ЯК РЕАЛІЗАЦІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Віталій Форостюк,

викладач кафедри педагогіки, теорії та методики початкової освіти 

ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»,

Україна

Проблема наступності у формуванні творчої особистості, зокрема засобами образотворчого мистецтва, тісно пов’язана з проблемою неперервної освіти. Її розв’язання дає змогу прослідкувати процес формування творчої людини, починаючи з етапів становлення дитини, коли в неї тільки зароджуються паростки творчості, бажання щось ліпити, малювати, створювати власні самостійні вироби. А потім цей процес формування творчої особистості продовжується в школі, коледжі, а далі – заклад вищої освіти. А потім – самоосвіта. 

І кожен етап є важливим, має вагоме значення для формування творчої особистості, є підґрунтям, на якому будується нове, закладаються основи інтересу, бажання знати та щось творити, формуються вміння та навички, формується творча особистість, зокрема і вчителя. Неперервна освіта є важливою для людини, оскільки дає змогу реалізувати процес зростання освітнього потенціалу особистості впродовж життя, а також сприяє створенню найкращих умов для загального розвитку та професійної самореалізації.

Освіту кінця XX–XI століття характеризують зміни, зокрема, концепції «Освіта на все життя» на концепцію «Освіта упродовж життя», що передбачає адаптацію освіти до потреб особистості, створення сприятливих умов для її саморозвитку й самореалізації. Це означає, що буття людини має тісно переплітатися з навчанням упродовж усього життя [2, с. 188]. 

Неперервна освіта повинна стати пріоритетним напрямом освіти, яку сьогодні сприймають «як сукупність дій, спрямованих на зміну настанов і моделей поведінки людей», у процесі передачі їм знань, набуття умінь і навичок упродовж усього життя [2, с. 188]. Створенню теорії неперервної освіти сприяла концепція єдності світу, за якою все у світі є взаємозв’язаним і взаємозалежним. А людина є найбільшою цінністю та виробником усього, що є необхідним для життя на планеті Земля [2; 5, с. 355].

Про те, що освіта не повинна обмежуватися віком, писав Платон у IV столітті. А В. Гете стверджував, що базової освіти недостатньо для людини, варто продовжувати вчитися далі [2, с. 189]. Тобто, щоб сформувати творчу особистість, треба її формувати протягом усього життя, у процесі неперервної освіти. До того ж людина відчуває радість, займаючись творчістю упродовж життя.

Адже творчий учитель – це потреба сьогодення, адже тільки він сформує творчого учня. Про це багато написано статей, є величезна кількість наукових досліджень. Аналіз теорії та практики свідчить, що компетентний учитель обов’язково знає теоретичні основи з предмета, з методики його викладання, знає історію мистецтва,  повинен бути зацікавленим предметом викладання, як елементом культури в контексті формування творчої особистості [4, с. 5]. Важливими є його знання про особливості здійснення особистісно-орієнтованого підходу до учнів різних вікових груп у контексті наступності й неперервності освітнього процесу.

У процесі організації неперервної освіти важливим засобом формування творчих здібностей, творчої активності, творчої особистості є образотворче мистецтво. Зокрема, основи формування творчої особистості закладаються в дошкільному віці, який є початковим. Саме в цей період розвиваються сенсомоторні здібності у процесі ліплення (глина, пластилін) та малювання (акварельні фарби, олівці, пастель, фломастери) [4, с. 104].

У дошкільний період дитина  відкриває світ, будучи на порозі життя, дивуючись усьому новому, незвіданому, цікавому. А образотворче мистецтво має також значний вплив на розвиток дитини, спонукаючи її до мислення, фантазії, виконання творчих завдань [4, с. 105]. Як свідчить аналіз досліджень, малювання різних предметів та інших малюнків у дошкільному віці сприяє розвитку сенсомоторних і творчих здібностей, ознайомленню з предметами в ранньому та дошкільному дитинстві [4, с. 105]. 

Адже, як вважають науковці, у дошкільний період формуються важливі психічні новоутворення: креативність, розвиток творчої уяви, самостійність тощо. Вони є важливими для підготовки дитини до школи, а також до неперервної освіти в цілому. Також варто пам’ятати, що гра є провідною діяльністю дошкільників, вони вчаться під час гри. Цей період життя є сприятливим для формування творчої особистості, інтересу до навчання.

А далі формування творчої особистості відбувається в молодшому шкільному віці, де гра та навчання є рівнозначно важливими. У цей віковий період на формування творчої особистості впливають багато факторів, зокрема, вікові та психологічні особливості дітей, їхній життєвий досвід, здатність зосереджуватися, будувати плани, ефективно взаємодіяти з іншими людьми. Варто враховувати їх, щоб освітній процес був ефективним і формування творчої особистості відбувалося успішно [1, с. 57].

У процесі підготовки учня в школі важливо правильно організувати творчий процес: підібрати завдання, враховуючи вікові особливості дитини, її інтерес, розвивати творчі здібності, використовувати на уроці репродукції картин, музичні твори, різні матеріали та художні техніки [5]. 

Отже, наступність у дошкільному, шкільному віці, а також неперервна наступна освіта мають важливе значення у процесі формування творчої особистості засобами мистецтва, адже від цього залежить формування творчої особистості, а також творчого викладача, який потім формуватиме творчих учнів.

Список використаних джерел

1. Демченко І. І. Творчий розвиток учнів початкової школи засобами образотворчого мистецтва: монографія / Демченко І. І., Пічкур М. О.,  Близнюк Т. О. К.: Оміда, 2009. 218 с.

2. Лариса Лук’янова. Неперервна освіта впродовж життя: історичний огляд, сучасні реалії. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/226/1/1288-2675-1-SM.pdf (дата звернення: 01.04.2020).

3. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія / за ред. І. А. Зязюна. Київ: Віпол, 2000. 636 с.

4. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник / Г. В Сухорукова, О. О. Дронова, Н. М. Голота, Л. А. Янцур / за заг. ред. Г. В Сухорукової. К.: Видавничий дім «Слово», 2010. 376 с.

5. Матвійчук В. В., Ткаченко Л. В., Кульбачна Н. А. , Тутук О. В., Гаврилюк Т. А. Формування та розвиток творчих здібностей учнів. 2013. 59 с. URL: http://www.rzhyschiv-osvita.edukit.kiev.ua/Files/downloads/Робота Матвійчук,,,..docx (дата звернення: 01.04.2020).

 

Please publish modules in offcanvas position.