ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Галина Черненко,

к. пед. наук, доцент кафедри педагогіки, 

теорії та методики початкової освіти

ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»,

Україна

Сучасний стан розвитку суспільства в Україні, що характеризується прискореним прогресом технологій, потребує кардинальних змін в освіті. У сучасних умовах підготовка педагогічного працівника має відповідати суспільним вимогам, сформульованим у професійних стандартах та стандартах освіти, враховувати світові тенденції та рекомендації впливових міжнародних організацій щодо даної проблеми. 

Особливої уваги потребує проблема професійної підготовки майбутніх учителів до педагогічної діяльності в Новій українській школі, яка стартувала 2018 р. 

Нова українська школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін, який буде готовий до професійного і особистого зростання. Тому суттєвих змін набуває процес і зміст підготовки вчителя. На сьогодні варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника й особу, яка є джерелом інформації, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини [4].

Основними характеристиками майбутнього сучасного вчителя мають стати професіоналізм, компетентність, суспільний інтерес до компетентісного підходу, самоорганізація, креативність. Тож, нова парадигма вищої освіти повинна передбачати створення нового освітнього простору, який забезпечуватиме якісну підготовку майбутніх фахівців до професійної та науково-дослідницької діяльності в Новій українській школі.

Сучасний майбутній учитель початкової школи повинен виконувати такі функції: планувати і здійснювати освітній процес; забезпечувати і підтримувати навчання, виховання і розвиток учнів в освітньому середовищі та родині; створювати освітнє середовище; здійснювати рефлексію та професійний саморозвиток; проводити педагогічні дослідження; надавати  методичну допомогу колегам з питань навчання, розвитку й соціалізації учнів початкових класів закладу загальної середньої освіти; узагальнювати власний педагогічний досвід та його презентацію педагогічній спільноті; оцінювати результати роботи вчителів початкових класів закладу загальної середньої освіти [5].

На наш погляд, для успішного виконання зазначених трудових функцій, професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи в закладах педагогічної вищої освіти потребує оновлення і вдосконалення.

У процесі викладання дисциплін професійної підготовки варто використовувати сучасні методики навчання. Наведемо декілька прикладів:

Методика «дизайн-мислення» – це творчий спосіб мислення, спрямований на створення нестандартних рішень та інновацій [1]. Головне завдання даної методики полягає у генеруванні нових рішень та знаходженні креативних способів вирішенні педагогічних проблем. Вона спрямована на формування умінь роботи в команді, розвиток емоційного інтелекту, а також критичного і творчого мислення студента.

Розв’язання ситуаційних педагогічних кейсів – дозволяє студентам висловлювати свої думки та пропонували різні шляхи розв’язання педагогічних ситуацій. Розгляд та вирішення ситуаційних завдань, в яких моделювалася проблемна ситуація дозволив прослідкувати використання студентами комплексу знань, умінь і навичок, які є необхідними для майбутніх учителів початкової школи [3]. 

Метод фокус-групового дослідження – дозволяє обговорити зі студентами будь-яку проблему в освітньому процесі закладів початкової освіти Нової української школи. Результати обговорення показують активність студентів у висловлюваннях власних думок, інтересі до педагогічної професії, креативності, гнучкості мислення та вміння виділяти фокусуючу проблему у процесі опитування [2].

Метод змішаних медіа (використання PowerPoint, мультимедійних дошок, відео, презентацій) передбачає використання інформаційних елементів за змішаною послідовністю, де студенти працюють парами, або в невеликих групах, щоб упорядкувати їх [7].

Таким чином можна стверджувати, що систематичне використання нових методик навчання ефективно впливатиме на процес формування професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи.

Адже саме від професійної компетентності вчителя залежить формування ключових компетентностей учнів, зокрема: вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання упродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність [6].

Список використаних джерел

1. Зубкова О. Дизайн-мислення в освіті. URL:https://vseosvita.ua/library/dizajn-mislenna-v-osviti-4703.html

 

2. Лапшин С. Методика проведення фокус-груп. Вінниця: ВДПУ, 2016. 28 с.

3. Матвієнко О.В. Виховання школярів: педагогічні задачі та завдання. Київ: ПЦ «Фоліант», 2005. 232 с.

4. Про затвердження концепціії розвитку педагогічної освіти. (2018). URL:https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

5. Про затвердження професійного стандарту «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1143732-18

 

6. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1 – 2 класи. Київ: ТД «Освіта-Центр+», 239 с.

7. Шевченко І. А. Використання мультимедійних презентацій як сучасного засобу навчання в системі післядипломної освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. №1. С. 23–26. 

 

Please publish modules in offcanvas position.