ПРИНЦИП НЕПЕРЕРВНОСТІ ПРИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИХОВАНЦІВ ДИТЯЧОГО ХОРЕОГРАФІЧНОГО КОЛЕКТИВУ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Костянтин Булага,

здобувач кафедри педагогічної майстерності та менеджменту

імені І. А. Зязюна 

Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,

Україна

Неперервність хореографічної освіти є найважливішим соціально-педагогічним принципом неперервного становлення і розвитку особистості вихованців дитячого хореографічного колективу під час опанування мистецтвом хореографії.

Принцип неперервності при організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу має розглядатися як мистецька освіта впродовж усього життя (lifelong learning), що уможливлює націлити дітей на постійні заняття хореографією упродовж життя, що сприятиме фізичному розвитку, здоров’язбереженню та стилю життя, у якому невід’ємною частиною буде мистецтво хореографії. Цей принцип реалізується регулярністю, систематичністю занять з хореографії. Це безперервність, строгість і, можна сказати, класична правильність усього процесу організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу. Тільки за умов поступового ускладнення навчальних завдань можна домогтися міцних знань та умінь, придбати необхідні практичні навички успішної виконавської діяльності. 

Безумовно, систематичність викладання у використанні в методиці різноманітних форм роботи з дітьми є важливим компонентом педагогічного процесу в хореографії. Відомий педагог-балетмейстер А. Глушковський застерігає від поспішного навчання танцям. «Учити слід «фундаментально», послідовно розучуючи рухи, виховуючи тіло на комплексі тренувальних вправ. Систематичні заняття пропорційно розвивають фігуру, виробляють правильною і красивою поставу, надають зовнішньому вигляду людини зібраності, елегантності, вчать граціозності рухів» [1]. Як зазначає К. Зозуля, спочатку вихованці дитячого хореографічного колективу мають гарно освоїти найпростіші музичні та хореографічні ритми розміру 4/4 і 2/4 і тільки потім можна переходити до музичного розміром 3/4. Так само і з вивченням темпу: починати будь-яку вправу необхідно в повільному темпі, потім переходити до середнього і швидкого [2].

Тож діяльність викладача (балетмейстера) має бути спрямована на реалізацію принципу неперервності, що дасть змогу поступово, без поспіху, розучувати з дітьми кожну постановку, кожен танець, аби досягти найкращих результатів, від яких кожен отримає задоволення.

Досліджуваний принцип забезпечує безперервність формування у кожного вихованця дитячого хореографічного колективу переконань, ідеалів, бажань, очікувань, інтересів в галузі мистецтва хореографії, музично-естетичного світогляду, емоційно-вольових та лідерських якостей, виконавських здібностей, умінь і навичок. Даний принцип вимагає чіткої структурної організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу через підбір навчального репертуару, раціонального розподілу його на окремі смислові фрагменти і поетапне засвоєння дітьми. 

Осягнення вихованцями дитячого хореографічного колективу художнього змісту танцю, становлення суб’єктивного образу є єдиним і водночас поетапним, цілісним і багаторівневим процесом. Він протікає у складній системі зовнішніх орієнтирів і внутрішніх координат, заданих природою хореографічного мислення, культурно-історичним контекстом, жанрово-стилістичними характеристиками творів, естетичними інтересами і художнім досвідом, комунікативною ситуацією і багатьма іншими чинниками [3]. 

Використання даного принципу відповідно до організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу означає, що ознайомлення і вивчення теоретичного та хореографічного матеріалу підпорядковується узагальненню його закономірностей. Це дає змогу вихованцям дитячого хореографічного колективу системно набувати знання та уміння. Вочевидь, цей принцип передбачає зв’язок між опануванням та послідовним оволодінням хореографічними вміннями і навичками у логічному та чіткому порядку.

Принцип неперервності при організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу забезпечує реалізацію таких функцій неперервної хореографічної освіти: 

- соціокультурної та розвивальної (задоволення і розвиток духовних запитів особистості, створення умов для її особистісного зростання, сприяння розвитку загальнокультурної компетентності); 

- соціалізуючої (забезпечує входження дітей до соціальної групи (середовища), адаптацію в її / його структурі щодо соціальних ролей як особистісне досягнення у діяльності та взаємовідносинах); 

- культурно-інформаційної (надання відомостей щодо векторів освітніх траєкторій під час опанування мистецтвом хореографії, опанування можливих видів діяльності у неперервній мистецькій освіті); 

- компенсаторної, навчальної, зокрема, загальноосвітньої (усунення недоліків у базовій освіті, її доповнення мистецьким складником); 

- адаптивної (гнучка система позашкільної освіти, організація дозвілля, здоров’язбереження тощо);

- корекційної, релаксаційної (сприяння у знятті психологічних утруднень і бар’єрів, які виникають у процесі суб‘єктної взаємодії дітей у колективі);

- організаційно-педагогічної (забезпечення процесу формування хореографічної компетентності вихованців дитячого хореографічного колективу);

- профорієнтаційної (орієнтація вихованців на здобуття неперервної хореографічної освіти – дошкільна, шкільна, позашкільна, вища).

Таким чином, принцип неперервності є досить важливим принципом при організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореографічного колективу, який визначає, що процес опанування мистецтвом хореографії не обмежується часом, віком, і він може, за бажанням, відбуватися постійно, без перерви. Особливо важливо забезпечити неперервність цього процесу у період дитинства, впродовж якого відбувається активне засвоєння соціальних, громадянських, морально-духовних, культурних цінностей.

Список використаних джерел

1. Глушковский А. П. Воспоминания балетмейстера. М. ; Л. : Искусство, 1940. 248 с.

2. Зозуля К. В. Основні дидактичні принципи навчання хореографії дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 62, Т. 1. С.16–20.

3. Хе Сюефей. Взаємодія хореографічних і музичних знань у процесі фахового навчання студентів-хореографів. Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей : зб. матеріалів ХІV Міжнар. педагогічно-мистецьких читань пам’яті проф. О. П. Рудницької. Вип. 8 (12). К.: Талком, 2017, С. 236 - 238.

 

Please publish modules in offcanvas position.