ОГЛЯД СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ДИСТАНЦІЙНИМ НАВЧАННЯМ ДЛЯ ПІДТРИМКИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗВО

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Олексій Муковіз,

д. пед. н., завідувач кафедри теорії початкового навчання 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

Україна

Сучасна система управління дистанційним навчанням (ДН) повинна відповідати організаційно-технічним потребам: підтримувати роботу програмного забезпечення в будь-якій мережі, на будь-якій платформі, мати Internet-сумісний інтерфейс та зберігати дані у стандартизованому форматі збереження навчальної інформації.

Параметри системи управління дистанційним навчанням мають відповідати вимогам міжнародних стандартів IMS, SCORM для системи ДН, зокрема для профільних дистанційних курсів навчання.

Існує багато систем управління дистанційним навчанням, відмінних за технічними можливостями, наявністю та рівнем складності різних функціональних компонентів, діапазоном використовування, ціною і ціновою політикою, вимогами до устаткування, серед яких комерційні продукти, наприклад: WebCT, BlackBoard, eFront, Metacoon, SharePoint LMS, Віртуальний Університет тощо, та вільно поширювані: Moodle, Claroline тощо. Більш скромним є перелік платформ, що підтримують усі етапи педагогічного процесу, тоді як при виборі системи дидактичний аспект повинен бути вирішальним.

Проаналізуємо їх детально.

1. Moodle (розробник: компанія MOODLE PTY, Австралія) (в перекладі з англ. – модульно-динамічне, об’єктно-орієнтоване середовище для навчання) – програмний комплекс для створення дистанційних курсів та web-сайтів, який працює з відкритим кодом IMS та SCORM.

Moodle може бути встановленим на будь-який комп’ютер, який підтримує PHP та роботу із СУБД MySQL, PostgreSQL, Microsoft SQL Server.

Платформою керує адміністратор, який призначається під час інсталяції та містить такі елементи: динамічні теми інтерфейсу (налаштування кольорів, шрифтів, розташування елементів інтерфейсу тощо); велику кількість модулів для розширення функціональності; широкий вибір мов у інтерфейсі (35 мов, у тому числі і українська); програмний код, доступний для редагування.

Статистика показує, що сьогодні вже зареєстровано близько 130 web-сайтів Moodle, 4 млн. користувачів та 350 тис. дистанційних курсів. Це підтверджує, що платформу успішно використовують у всьому світі, вона є зручною та сучасною і містить набір інструментів, що дозволяє її редагувати.

2. WebCT (розробник: університет штату Британська Колумбія, Канада) – клієнт-серверна e-learning платформа із підтримкою системи управління реляційними базами даних. У ній передбачено засоби розробки мережевих курсів, самотестування і тестування студентів. Але ця платформа має і ряд недоліків, а саме: відсутня можливість створення індивідуальних планів навчання (для користувача, групи користувачів), не передбачені результати навчання в електронній відомості та в особистій справі, не врахована організація та проведення web-конференцій, доповідей, лекцій, навчальних семінарів тощо. Ліцензія видається на один рік. Вартість ліцензії від 4000 $, в залежності від кількості клієнтських місць.

Система дистанційного навчання на основі платформи WebCT успішно використовують в Університеті штату Техас (США), McGill (Канада) та ін. Але останнім часом WebCT технічно застаріла і не вдосконалюється.

3. BlackBoard (розробник: компанія BlackBoard Inc., США) – модульно-освітній портал, який передбачає організацію інтерактивного навчання, взаємодію та обмін інформацією між студентами і викладачами. У платформі можна створювати віртуальні навчальні курси, інтерактивні комплекси, забезпечувати віддалений доступ до освітніх ресурсів інших освітніх установ, здійснювати контроль за навчальним процесом, структурувати, керувати доступом, поповнювати навчальну базу, а також організовувати спілкування у реальному часі між учасниками. Недолік  ціна. Ліцензію надають на 12 місяців. Вартість пов’язана з кількістю користувачів - приблизно від 38000 $.

Система дистанційного навчання на основі платформи BlackBoard успішно використовується у комерційних освітніх закладах 60 країн світу, в тому числі і в Cornell University (США) - одному із найбільших університетів США.

4. eFront (розробник: компанія EPIGNOSIS LTD, Греція) - модульна web-орієнтована платформа для організації навчального процесу у закладі вищої освіти, а також для підвищення кваліфікації, атестації та підбору працівників у різномасштабних організаціях. eFront перекладена на 41 мову і має можливість залучення до навчального процесу технології Wiki, RSS, чат, тематичні форуми та різноманітні типи тестових, навчальних завдань у стандартних програмах MS Office та pdf. Графічний інтерфейс платформи відображає динаміку навчального процесу, що робить користування надзвичайно комфортним. eFront у базовій версії (Community Edition) розповсюджуються безкоштовно з відкритим вихідним кодом. Деякі особливості платформи включають сертифіковану підтримку формату SCORM. Концепції навчання, які використовуються в eFront, направленні на залучення клієнтів і збереження їхньої зацікавленості.

Систему дистанційного навчання на основі платформи eFront успішно використовують у Міністерстві внутрішніх справ Польщі, в комерційних компаніях та державних освітніх установах США, Греції, Австралії.

5. Claroline (розробник: дослідницький центр CERDECAM, Бельгія) - модульна платформа з відкритим кодом. Поширюється на основі GNU General Public License. Має простий інтерфейс для адміністрування з підтримкою 35 мов.

Систему дистанційного навчання на основі платформи Claroline успішно використовують у найбільших університетах Європи, Канади та Латинської Америки.

6. Metacoon (розробник: компанія Meta Ventis, Німеччина) - модульна платформа, в основі якої принцип віртуального робочого столу, за допомогою якого студенти та викладачі можуть отримати швидкий доступ до системи обміну повідомленнями, розкладу занять, переліку навчальних дисциплін, фотогалереї, календаря подій та ін.

Систему дистанційного навчання на основі платформи Metacoon успішно використовують в університеті м. Веймар (Німеччина) та інших освітніх установах Європи.

7. SharePoint LMS (розробники: компанія Microsoft, США та Learningforce, Данія) - модульна платформа, що базується на технології Microsoft SharePoint. У ній передбачені різноманітні програмні інструменти для створення навчальних курсів та тестів, а також конвертер, який дозволяє імпортувати курси із інших систем.

Систему дистанційного навчання на основі платформи SharePoint LMS успішно використовують у Королівському університеті, South Cheshire Collage (Великобританія) та інших освітніх установах.

8. Віртуальний Університет (розробник: команда проекту «Система дистанційного навчання Віртуальний Університет», Україна) - платформа корпоративного рівня, призначена для організації дистанційного навчання співробітникам компаній та навчальних закладів будь-яких масштабів та рівнів.

Віртуальний Університет працює на будь-якій операційній системі, яку встановлено на сервері.

В основі нього закладені такі принципи: ієрархічність, модульність, паралельність, дистанційність, охоплення багатьох джерел навчальної інформації, економічність, технологічність, соціальна рівноправність, об’єктивність оцінки знань.

У платформи простий інтерфейс, який може бути зрозумілий для користувача навіть із низьким рівнем комп’ютерної грамотності.

Для організації навчального процесу використовується модульно-інформаційний принцип із використанням інформаційно-логічної схеми дисципліни та з відображенням зв’язків із модулями інших дисциплін, що її забезпечують.

Електронна бібліотека платформи дозволяє отримати доступ до будь-яких матеріалів та документів.

Для проведення діалогу між викладачем і студентами або між студентами організовуються чат, форуми, блоги.

Система дистанційного навчання на основі платформи Віртуальний Університет успішно впроваджена у Національному технічному університеті України КПІ, Бердянському університеті підприємництва і менеджменту та ін.

Узагальнити порівняльні характеристики систем управління дистанційним навчанням допоможе таблиця 1.

Аналізуючи кращі платформи для створення системи дистанційного навчання педагогічного закладу вищої освіти, ми встановили, що лідерами за кількістю користувачів є Moodle.

Важливо підкреслити, що Moodle дуже швидко розвивається. Групи фахівців із різних країн (у тому числі з України, Польщі, Австралії, Чехії, Канади і ін.) тестують та оцінюють нові версії платформи, пропонують концепції її розвитку, діляться досвідом використання у педагогічній теорії та практиці.

 

Таблиця 1.

Порівняльні характеристики систем управління дистанційним навчанням

 

№п/п

Параметр

Номер системи управління навчанням

1

2

3

4

5

6

7

8

1.

Успішне використання в освітніх установах

+

+

+

+

+

+

+

+

2.

Інтеграція з інформаційним середовищем користувача

+

+

-

+

+

-

+

+

3.

Відкритий системний код

+

-

-

-

+

-

-

-

4.

Наявність інструментів для створення курсів

+

+

-

+

+

-

+

+

5.

Підтримка курсів із стандартами SCORM

+

+

-

+

+

-

+

+

та IMS

+

+

+

+

+

+

+

+

6.

Модульна структура

+

+

+

+

+

+

+

+

7.

Web-орієнтована структура

+

+

+

+

+

+

+

+

8.

Сервісна підтримка

+

-

+

+

+

+

+

+

9.

Україномовний інтерфейс

+

-

-

+

+

-

-

+

10.

Враховані методологічні та педагогічні особливості

+

-

-

+

-

-

-

+

11.

Передбачено використання різних типів шрифтів, рисунків, анімацій, відеотрансляції тощо

+

+

+

+

+

+

+

+

12.

Наявність засобів комунікації:

+

+

+

+

+

+

+

+

обмін текстовими повідомленнями;

+

+

+

+

+

+

+

+

обмін файлами;

+

+

+

+

+

+

+

+

форуми;

+

-

+

+

+

+

+

+

відео-чат.

+

-

+

+

+

+

+

+

 

Please publish modules in offcanvas position.