ДЕЗАДАПТАЦІЯ ЯК ПЕРЕШКОДА У НАВЧАННІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Березовська Юлія

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Комар О. А.

Якщо впродовж першого півріччя, першокласнику, так і не вдається успішно пристосуватися до школи це є проблемою дезадаптації.

У науковій літературі виокремлено такі види дезадаптації: 

  • патогенну (як результат патології психічного розвитку); 
  • психогенну (пов’язану із статево-віковими й індивідуальними особливостями дитини);
  • соціальну (як наслідок порушення норм моралі та права); 
  • шкільну (як результат не пристосування до навчально-виховного процесу) [1, с. 52]. 

Соціальна дезадаптація – порушення нормальних відносин дитини з суспільством, оточуючими, внаслідок цього виникнення труднощів спілкування та взаємодії з людьми [2].

Поняття «шкільної дезадаптації» став використовуватися в останні роки для опису різних проблем і труднощів, що виникають у дітей різного віку у зв’язку з навчанням у школі.

З цим поняттям пов’язують відхилення у навчальній діяльності – утруднення в навчанні, конфлікти з однокласниками і тому подібне. Ці відхилення можуть бути у психічно здорових дітей або у дітей з різними нервово-психічними розладами, а також поширюються на дітей, які мають порушення навчальної діяльності викликані олігофренією, органічними розладами, фізичними дефектами.

Початкова шкільна дезадаптація – уповільнене й ускладнене пристосування першокласника до умов шкільного навчання, частіше спричинене низьким рівнем шкільної зрілості дитини. 

Зазвичай проблема шкільної дезадаптації дитини шестирічного віку тісно корелює з низьким ступенем шкільної зрілості. Однак, виникнення цієї проблеми можна пояснити дією цілого ряду зовнішніх та внутрішніх чинників:

Зовнішні детермінанти:

  • невідповідність умов навчання 6-річок їх психофізіологічним особливостям;
  • негативне ставлення вчителя до учнів;
  • недосконала методика навчання 6-річок;
  • відсутність контролю батьків за навчанням дитини.

Внутрішні детермінанти:

  • негативна мотивація;
  • низький рівень інтелектуальної готовності;
  • несформована вольова готовність до шкільного навчання;
  • недостатній рівень соціальної готовності.

Більшість дослідників виокремлюють шкільну дезадаптацію як «самостійний феномен», що виникає в результаті невідповідності соціопсихологічного чи психофізіологічного статусу дитини з вимогами нової, соціальної ситуації, тобто ситуації шкільного навчання. Помилкова оцінка характеру та причин труднощів, які виникають в учнів на початку навчання в школі, запізніле виявлення дітей, не готових до навчальної діяльності, породжує більш складні проблеми. Не вирішені в дошкільному та молодшому шкільному віці проблеми стають основою для різноманітних відхилень у психосоціальному розвитку на наступних етапах онтогенезу, з особливою гостротою виявляючись у підлітковому віці. 

Недарма кажуть, що дитина – це посудина. Тому в залежності від того, яке наповнення вона  буде мати йдучи до школи, залежить й швидкість та якість адаптації.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Манчуленко Л. Відхилення у поведінці неповнолітніх як об’єкт корекційно-педагогічної діяльності. Наук. часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №11. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління, 2007. Вип. 5 (Ч.ІІ). С. 5153.
  2. Немов Р. С. Психология: Словарь-справочник: В 2 ч. Москва : ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. Ч. 2. 352 с.

Please publish modules in offcanvas position.