ЛОГІЧНІ УНІВЕРСАЛЬНІ НАЧАЛЬНІ ДІЇ: ЗНАЧЕННЯ ТА СУТНІСТЬ 

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Бреславська Алла 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В.

Модернізація сучасної початкової школи передбачає орієнтацію освіти не лише на засвоєння учнем певної суми знань, формування вмінь, але й на різнобічний розвиток його особистості. За вимогами часу початкова школа покликана формувати досвід самостійної діяльності й особистої відповідальності учнів за прийняття рішень, а також цілісну систему універсальних знань, умінь і навичок. 

На сьогоднішній день, коли прогрес не стоїть на місці і суспільство стрімко рухається вперед, йому потрібні люди, що володіють високим рівнем розвитку логічного мислення. Людина, здатна логічно мислити та застосовувати логічні універсальні дії на практиці, може ефективно вирішувати завдання, які ставить перед собою сама або люди, що її оточують. Саме тому формування логічних дій потрібно починати вже з молодшого шкільного віку, який є сенситивним періодом для пізнавального розвитку особистості. Крім того, в цьому віці на зміну ігровій діяльності приходить навчальна, можливості якої досить великі в формуванні розумових операцій у молодших школярів.

Під логічними універсальними навчальними діями вчені розуміють процес організації дослідницької діяльності людини, яка реалізується за допомогою логічних операцій [1].

До логічних універсальних дій вони відносять: 

  • аналіз об’єктів з метою виділення ознак (суттєвих, несуттєвих); 
  • синтез – складання цілого з частин, в тому числі самостійне добудовування із заповненням відсутніх компонентів; 
  • вибір підстав і критеріїв для порівняння, серіації, класифікації об’єктів; 
  • підведення під поняття, виведення наслідків;
  • встановлення причинно-наслідкових зв’язків;
  • побудова логічного ланцюга міркувань; 
  • доведення; 
  • висування гіпотез та їх обґрунтування [1].

Важливо сказати, що всі ці операції виконуються не роздільно, а в сукупності, тобто вони взаємопов’язані між собою і після реалізації однієї дії обов’язково слідує наступна, поки процес дослідження або вирішення поставленої задачі не буде виконаний. Означені операції науковці називають універсальними з двох причин:

  1. логічні універсальні навчальні дії застосовуються в рамках навчальної діяльності. Так, при вивченні математики, української мови, інтегрованого курсу «Я досліджую світ», літературного читання і технології використовуються такі завдання, які вимагають активізації розумової діяльності учнів; 
  2. придбані логічні вміння можуть бути використані молодшими школярами і поза навчанням для вирішення особистих проблем або завдань [3].

У початковій школі вивчаються різні навчальні дисципліни, кожна з яких має можливості для формування логічних дій, але основним предметом для цього є математика, тому що саме математика створює реальні передумови для розвитку різних типів мислення: конкретно-образного і абстрактного, просторово-схематичного, інтуїтивного та творчого. Учні вчаться точно, коротко, виразно і правильно висловлювати свої думки.

Логічні універсальні дії результативно формуватимуться і розвиватимуться, якщо процес їхнього становлення відбуватиметься на основі таких принципів: врахування вікових особливостей розумового розвитку молодших школярів; послідовність і системність; безперервність і наступність в методиці формування логічних універсальних дій у навчальній та позакласній діяльності молодших школярів.

Формування логічних універсальних дій у школярів сприяє розвитку у них пізнавальної діяльності та продуктивних розумових процесів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Асмолов А. Г., Бурменская Г. В., Володарская И. А. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе : от действия к мысли : пос. для учителя [Текст] / под ред. А. Г. Асмолова. М. : Просвещение, 2008. 151 с.
  2. Державний стандарт початкової освіти : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 року № 688). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (дата звернення 12.10.2019 р.).
  3. Сундеева Л. А., Сорокина А. С. Формирование логических универсальных действий у младших школьников на уроках математики. Карельский научный журнал., 2017. Т. 6. № 2(19). С. 41–43.

Please publish modules in offcanvas position.