ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ ВИКОРИСТАННЯ НАРОДНОЇ ПЕДАГОГІКИ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Ільницька (Ворон) Валентина

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Комар О. А.

Школа – духовна колиска народу. Чим більше піклування про свою колиску виявляє народ, тим блискучіше його майбутнє - писав Василь Сухомлинський [1, с. 78].

Сьогодні, коли ми знову повертаємось до надбань наших пращурів, особливої актуальності набуло використання традиції народної педагогіки, фольклору на уроках математики. 

Найефективніший матеріал для такої роботи - малі поетичні форми української народної творчості: загадки, дитячі ігри, пісні.

В останні роки існує тенденція пов’язувати навчання з життям. Ще К. Д. Ушинський стверджував: «Зміст для задач потрібно брати, наскільки можливо, із світу, який оточує дітей: нехай вони вимірюють весь свій клас, усі лави, двері і вікна: нехай перераховують сторінки усіх своїх книг і зошитів; нехай порахують, скільки їм років, порахують тижні, дні і години до свят...» [2, с. 75].

Математика як навчальний предмет своїм змістом служить розкриттю зазначених завдань. У процесі вивчення математики відбувається інтелектуальне зростання школяра, яке виявляється у розвитку й збагаченні різних сторін його мислення, мови, умінь навчально-пізнавальної діяльності. Молодші школярі оволодівають великою кількістю понять міжпредметного характеру, зокрема: множини, числа, слова тощо. Тому підвищення науково-теоретичного рівня початкового навчання прямо залежить від здійснення інтеграції у навчальному процесі.

У статті «Зв’язок навчання з життям у викладанні математики» А. Д. Семетин [3, с. 12], ґрунтуючись на досвіді роботи шкіл, висуває найбільш загальні принципи здійснення зв’язку математики з життям. Він стверджує, що учитель математик, повинен розкривати своєрідність відображення математикою законів реального світу, розвивати в учнів уміння занурювати життєву задачу в математичну форму, прививати учням графічні, обчислювальні та інші навички необхідні у виробництві, проводити систематичну роботу по наближенню шкільних методів розв’язування задач до методів, які застосовують у виробництві.

Народознавство – це такий навчальний предмет, який дає знання про культуру та побут народів світу, їх схожість і відмінність, багатство і непересічність господарсько-культурної спадщини українського народу, народні традиції, допомагає оволодіти навичками господарської діяльності, жанрами художньої творчості. Цей предмет має велике виховне значення, він формує етнічну самосвідомість, кращі риси національного характеру.

Традиційно у початковій школі вивчення математики поєднується з читанням, природознавством, образотворчим мистецтвом. Практика показує, що саме великий ігровий матеріал дає дитячий фольклор. Ігри, вірші, казки, забавлянки роблять урок математики цікавим, дають змогу реалізовувати міжпредметні зв’язки. Велике значення для реалізації виховної функції уроку і розвитку інтересу до предмета мають казки. Казки і через задачі продовжують виховувати. Цю роботу необхідно починати вже з першого класу. Краще використовувати казки із циклічними ситуаціями, це такі, як «Пан Коцький», «Звірі в ямі», «Коза-дереза», «Ріпка» тощо. Педагогіка народознавства містить у собі чітку систему високоефективних ідей, принципів і методів, доступних і емоційно наснажених засобів, прийомів та форм роботи з учнями, які реалізуються на уроках математики в початкових класах.

Керуючись такими принципами науковці і практики визначають такі основні підходи у використанні народної педагогіки на уроках математики у початкових класах.

Народознавчий підхід забезпечує всебічне і глибоке засвоєння учнями всього культурно-історичного шляху розвитку рідного та інших народів. Розкриття навчального матеріалу з математики в народному аспекті створює сприятливі умови для виховання високоморальної особи, повноправного господаря країни, палкого патріота.

Людинознавчий підхід є відображенням демократизації і гуманізації шкільного життя. Завдяки його реалізації учні на уроках математики глибше розуміють багатогранний внутрішній світ людини, закономірності і особливості її теоретичної і практичної діяльності. Весь зміст освіти має розкривати людину як складний та динамічний, чарівний світ добра, краси та правди. Людинознавчий підхід не допускається душевної байдужості і черствості, емоційної та естетичної «товстошкірості», формує в учнів почуття милосердя, вміння сприймати болі інших людей, здатність відгукуватись на чуже горе.

Особистий підхід створює умови для комплексного впливу на школяра, глибокого знання педагогом його душі, рівня сформованості якостей характеру. Виховання сильної, самобутньої, волелюбної, і яскравої людської особистості можливе лише на високих ідеалах, на творчих традиціях рідного та інших народів. Унікальність особливості кожного учня досягається розвитком індивідуальних задатків, нахилів та здібностей як у навчанні, так і в ставленні до різних сфер діяльності, життя, природи.

Методи і засоби виховання народної педагогіки надзвичайно різноманітні: переконання, евристичні бесіди, роз’яснення, позитивний приклад, дотримання сімейних та народних традицій, ігри та іграшки, організація дитячого дозвілля, дитячих та молодіжних свят, перебування на лоні природи, орієнтування на самовиховання, заохочення тощо. Етичні норми роз’яснюються також народною педагогікою у процесі навчання математики. Майстерність і доцільність застосування її методів і засобів морального виховання надзвичайне. 

Методи навчання математики, застосовувані народною педагогікою, надзвичайно різноманітні - усні розповіді дорослих, бесіди, самостійні спостереження, практичні вправи, екскурсії в природу, участь дітей трудовій діяльності поруч з дорослими. Народна педагогіка враховує вікові психологічні особливості дітей [4].

Український народ досяг високого змісту в створенні педагогічної культури. Її треба глибоко досліджувати, вивчати й добре знати. Вміле використання кращих здобутків народної педагогіки - один із дійових чинників поліпшення навчання математики дітей. Учитель найде в народній педагогіці цікавий фактичний матеріал, поради щодо методів і прийомів навчання та виховання.

Народна педагогіка відзначається глибокими демократизмом, високим оптимізмом, незмінним прагненням забезпечити всебічний розвиток людської особистості.

Вміле й доречне використання кращих здобутків народної педагогічної мудрості на уроках математики криє в собі великі потенціальні можливості для виховання підростаючого покоління.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Вибр. твори: в 5 т. Київ : Рад. школа, 1976. Т.2. С. 147-168.
  2. Ушинський К. Д. Теоретичні проблеми виховання і освіти. Вибр. пед. твори: У 2-х т. Київ, 1985. Т. 1. С. 69-100.
  3. Семетин А. Д. Зв’язок навчання з життям у викладанні математики. Рідна школа, 2013. № 5. С. 12-13.
  4. Богданович М. В. Методика викладання математика в початкових класах: навчальний посібник для студентів пед. навч. закладів. Київ : А. С. К., 1998. 346 с.

Please publish modules in offcanvas position.