ЗМІСТОВІ ТА ЦІННІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПОНЯТТЯ «ПІЗНАВАЛЬНІ УНІВЕРСАЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ДІЇ»

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Козел Надія 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В. 

У широкому значенні термін «універсальні навчальні дії» означає вміння вчитися, тобто здатність суб’єкта до саморозвитку та самовдосконалення шляхом свідомого і активного присвоєння нового соціального досвіду. У більш вузькому (власне психологічному) значенні цей термін учені визначають як сукупність способів дій учня (а також пов’язаних з ними навичок навчальної роботи), що забезпечують самостійне засвоєння нових знань, формування умінь. Здатність учня самостійно успішно засвоювати нові знання, формувати вміння і компетентності, включаючи самостійну організацію цього процесу, тобто вміння вчитися, забезпечується тим, що універсальні навчальні дії як узагальнені дії відкривають учням можливість широкої орієнтації як в різних предметних областях, так і в будові самої навчальної діяльності, що включає усвідомлення її цільової спрямованості, ціннісно-смислових і операційних характеристик [1, с. 27].

Універсальний характер навчальних дій проявляється в тому, що вони мають надпредметний, метапредметний характер; забезпечують цілісність загальнокультурного, особистісного і пізнавального розвитку та саморозвитку особистості; забезпечують наступність всіх ступенів освітнього процесу; лежать в основі організації і регуляції будь-якої діяльності учня незалежно від її спеціально предметного змісту.

Під пізнавальними універсальними навчальними діями розуміють систему способів пізнання навколишньої дійсності, яка дозволяє самостійно здійснювати процес пошуку інформації, обробляти, систематизувати, узагальнювати і використовувати її на практиці. Успішність навчання молодшого школяра залежить від рівня сформованості пізнавальних універсальних навчальних дій, до яких відносять загальнонавчальні, логічні, а також дії постановки і вирішення проблем [1, с. 29–30].

До загальнонавчальних універсальних дій належать: самостійне визначення і формулювання пізнавальної мети; пошук і визначення необхідної інформації; застосування методів інформаційного пошуку, в тому числі за допомогою комп’ютерних засобів; знаково-символічне моделювання – перетворення об’єкта з чуттєвої форми в модель, де виділені істотні характеристики об’єкта (просторово-графічна або знаково-символічна), і перетворення моделі з метою виявлення загальних законів, що визначають дану предметну область; вміння структурувати знання; вміння усвідомлено і довільно будувати висловлювання в усній і письмовій формі; вибір найбільш ефективних способів вирішення задач в залежності від конкретних умов; рефлексія способів і умов дії, контроль та оцінка процесу і результатів діяльності; смислове читання як осмислення мети читання і вибір виду читання в залежності від мети; вилучення необхідної інформації з прослуханих текстів різних жанрів; визначення основної та другорядної інформації; вільна орієнтація і сприйняття текстів художнього, наукового, публіцистичного та офіційно-ділового стилів; розуміння і адекватна оцінка мови засобів масової інформації; постановка і формулювання проблеми, самостійне створення алгоритмів діяльності при вирішенні проблем творчого і пошукового характеру.

До складу універсальних логічних дій учені відносять: аналіз об’єктів з метою виділення ознак (суттєвих, несуттєвих); синтез – складання цілого з частин, в тому числі самостійне добудовування із заповненням відсутніх компонентів; вибір підстав і критеріїв для порівняння, серіації, класифікації об’єктів; підведення під поняття, виведення наслідків; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; побудова логічного ланцюга міркувань; доведення; висування гіпотез та їхнє обґрунтування.

Постановка і вирішення проблеми – це формулювання проблеми; самостійне створення способів вирішення проблем творчого і пошукового характеру. 

У сфері пізнавальних універсальних навчальних дій учні початкової школи навчаться сприймати й аналізувати повідомлення та найважливіші їхні компоненти – тексти, використовувати знаково-символічні засоби, в тому числі оволодіють дією моделювання, а також широким спектром логічних дій та операцій, включаючи спільні прийоми вирішення завдань. Таким чином, формуючи пізнавальні УНД вчитель здійснює розвиток компетентностей особистості молодших школярів, чим сприяє їхній комфортній, творчій життєдіяльності в сучасному суспільстві, що відповідає вимогам Державного стандарту початкової освіти.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Асмолов А. Г., Бурменская Г. В., Володарская И. А. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе : от действия к мысли : пос. для учителя [Текст] / под ред. А. Г. Асмолова. М. : Просвещение, 2008. 151 с.

Державний стандарт початкової освіти : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 року № 688). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (Дата звернення 12.05.2020 р.).

 

Please publish modules in offcanvas position.