ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОГО СТАВЛЕННЯ ДО НАВЧАННЯ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мате Ольга 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Кучай О. В.

У сучасній педагогіці існує велика кількість технологій інноваційного навчання, спрямованих на якісне засвоєння знань молодшими школярами, розвиток їх розумової діяльності, виховання відповідальності, виявлення умінь і навичок критичного осмислення проблем, набуття досвіду самостійного опрацювання навчального матеріалу, пошукової роботи.

Ефективним засобом виховання відповідального ставлення до навчання молодших школярів є групова технологія. Розв’язанню проблеми групової навчальної діяльності присвячені наукові праці В. Дьяченко, А. Кіктенко, Р. Кузіне, С. Кушнірук, Х. Лійметса, О. Любарської, Ю. Мальованого, О. Пєхоти, Н. Пожар, Л. Покась, Н. Савельєвої, А. Ситченко, Л. Тарасової, І. Чередова, С. Френе, О. Ярошенко та інших дослідників. 

Групові форми навчання сприяють вихованню відповідальності у молодших школярів, гуманних стосунків між ними, самостійності, умінню доводити і відстоювати свою точку зору, а також прислухатися до думки товаришів, культурі ведення діалогу, відповідальності за результати своєї праці. 

Завданнями групової навчальної діяльності є:

  • навчати школярів співпраці у виконанні групових завдань;
  • стимулювати моральні переживання взаємного навчання, зацікавленості в успіхові товариша;
  • формувати комунікативні вміння молодших школярів;
  • формувати рефлексивні компоненти навчальної діяльності: цілеспрямованість, планування, контроль,оцінку;
  • поєднувати фронтальну, індивідуальну та групову форму навчальної діяльності [1, с.77].

Психолого-педагогічні дослідження свідчать, що групова діяльність як вид навчальної діяльності учнів є багато функціональною. Виокремлюють такі функції групової навчальної діяльності:

  1. Мотиваційна функція. Групова навчальна діяльність на занятті сприяє формуванню позитивної мотивації учіння школярів. Для цього потрібно, щоб у групі панувала атмосфера доброзичливості, чуйності, взаємодопомоги.
  2. Навчальна функція. У груповій навчальній діяльності учні показують високі результати засвоєння знань, формування вмінь, слабкі школярі виконують на 20,30% більше вправ, ніж за фронтальної роботи. Діти вчаться розподіляти обов'язки, спілкуватися одне з одним, долати конфлікти.
  3. Розвивальна функція. Групова діяльність сприяє активізації та результативності навчання школярів, вихованню гуманних стосунків між ними, самостійності, умінню обстоювати власний погляд і прислухатися до думки товаришів, культури ведення діалогу, відповідальності за результати своєї праці.
  4. Виховна функція. У груповій навчальній діяльності формуються колективізм, моральні, гуманні риси особистості. Важливу роль відіграють особливості організації групової роботи: розподіл функцій і обов'язків між учасниками діяльності, обмін думками, взаємна вимогливість і допомога, взаємоконтроль і взаємо- оцінювання.
  5. Організаційна функція. Групове навчання сприяє вирівнюванню загального рівня засвоєння навчального матеріалу. Взаємне навчання  передбачає спільні засвоєння теоретичного матеріалу, набуття вмінь та навичок, контроль здобутих знань. За таких умов учень стає суб’єктом пізнавальної діяльності, її організатором та учасником. 

Виділяють такі форми групової взаємодії:

  1. Парна форма навчальної роботи – два учні виконують деяку частину роботи разом. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером.
  2. Кооперативно-групова навчальна діяльність – це форма організації навчання в малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою. Група представляє, захищає виконане завдання в процесі колективного обговорення.
  3. Диференційовано-групова форма – передбачає організацію роботи учнівських груп з різними навчальними можливостями. Завдання диференціюються за рівнем складності або за їх кількістю
  4. Ланкова форма – передбачає організацію навчальної діяльності у постійних малих учнівських групах, керованих лідерами. Учні працюють над єдиним завданням.
  5. Індивідуально-групова форма – передбачає розподіл навчальної роботи між членами групи, коли кожен член групи виконує частину спільного завдання. Підсумок виконання спочатку обговорюється і оцінюється в групі, а потім виносяться на розгляд усього класу та педагога [1]. 

При організації групового навчання учитель має подбати про емоційний клімат, бажання і можливість членів групи підтримати одне одного. 

Групова навчальна діяльність сприяє підвищенню успішності учнів, вирішує багато виховних і розвивальних завдань. Зокрема, це успішне, швидке занурення дитини у навчальну діяльність, формування самооцінки та саморегуляції, уміння пристосовуватися до темпу роботи групи, формування в учнів позитивного ставлення до навчання, підготовка їх до спілкування. Робота в групі відкриває широке «поле» вільної діяльності, тобто активності, зорієнтованої на інтереси учня в межах навчальної програми. 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Савченко О. Я. Сучасний урок в початкових класах. Київ : Магістр-S, 1997. 256 с.

Please publish modules in offcanvas position.