Матієнко Сніжана
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: к. п. н., доцент Грітченко Т. Я.
Одним із найважливіших дидактичних орієнтирів щодо формування шкільного компонента навчального плану є концептуальна, системоутворювальна ідея освітньої діяльності школи, від якої буде залежати характер відбору навчальних курсів у складі шкільного компонента [2]. Так, якщо стрижневою ідеєю в школі є ідея створення умов для формування в учнів системи суспільних цінностей, тоді до складу варіативної частини навчального плану увійдуть навчальні курси, провідною функцією яких є формування досвіду емоційно-ціннісного ставлення. Розроблений нами факультативний курс «Ми – діти Землі» можна назвати ціннісно-орієнтованими, тому що його зміст прямо орієнтує молодших школярів на набуття і прийняття цінностей.
Провідними принципами відбору змісту і конструювання курсу «Ми – діти Землі» зберігаються загальнодидактичні принципи: науковості, систематичності та послідовності, доступності викладання, зв’язку навчання з життям, свідомості й активності учнів, наочності, емоційності навчання [1]. Однак, при конструюванні курсу враховувалися і специфічні принципи.
Це перш за все, принцип спрямованості навчання на формування в учнів досвіду емоційно-ціннісного ставлення до дійсності, який випливає з основної мети курсу. Цей принцип вимагає, щоб зміст програми, а також вибір методів і форм навчання вчителі спрямовували не лише на реалізацію завдань щодо формування знань, умінь, досвіду учнів, а й на вирішення завдань з вибудовування системи цінностей у дітей і з розвитку їхньої емоційно-чуттєвої сфери.
Краєзнавчий принцип вимагає будувати зміст програми на матеріалі, познайомившись з яким на уроці, учень міг би спостерігати досліджуване і розширювати свій емоційно-ціннісний досвід при відвідуванні парку, лісу, річки, луки і просто перебуваючи на вулиці. Цей принцип дозволяє найбільшою мірою впливати на душу дитини і формувати систему її цінностей. Завдяки цьому принципу навчання можна будувати на основі безпосереднього сприйняття світу, що вчить школярів любити і цінувати свій рідний край.
Екологічна спрямованість змісту освіти. Матеріал всього курсу «Ми – діти Землі» спрямований на формування екологічної свідомості школярів. Реалізація цього принципу повинна активно відбуватися не лише на уроках, а й у процесі природоохоронної діяльності. Вікові особливості молодших школярів дозволяють активно залучати учнів до таких видів діяльності як підгодівля птахів і звірів, посадка і догляд за зеленими насадженнями, збір насіння і поширення їх серед населення, участь у різних охоронних акціях тощо.
Принцип цілісності сприйняття навколишнього світу. Навчальний матеріал предмета «Природознавство» подається учням початкових класів блоками. Спочатку об’єктом вивчення є нежива природа, потім рослинний світ, далі царство тварин і нарешті людина, забуваючи при цьому, що у природі все єдине і все взаємопов’язане. Тому матеріал курсу «Ми – діти Землі» не розбивається на окремі частини, будь-яка тема курсу містить матеріал про природу в цілому. Якщо ми характеризуємо якусь екосистему, то торкаємося неживої природи, показуємо роль і рослин, і тварин, і людини, підкреслюючи при цьому, що лише наявність усіх природних елементів збереже життя в екосистемі.
Принцип цілісності дозволяє школяреві зрозуміти, що світ єдиний, у представників цього світу багато спільного. Людина також має багато спільного з рослинами і тваринами, вона – не володар природи, а лише її частина. У той же час, цілісний погляд на світ дозволяє бачити і відмінності між мешканцями планети Земля. Саме індивідуальність і різноманіття життєвих форм робить Землю прекрасною і неповторною. Нарешті, принцип цілісності дозволяє побачити взаємозв’язок і взаємозалежності всередині цього єдиного, але, в той же час, неоднорідного світу. Людині необхідно пізнати ці зв’язки і, не порушуючи їх, дбайливо ставитися до навколишньої дійсності.
Особливості відбору та конструювання змісту ціннісно-орієнтованого курсу «Ми – діти Землі», зобов’язує вчителя нетрадиційно підходити до побудови занять з цього курсу.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Вoлкoва Н. П. Педагoгiка : навч. пoсiбник. К. : Академвидав, 2009. 616 с.
- Савченко О. Я. Якість початкової освіти: сутність і чинники впливу. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки, 2011. Вип. 1.33. С. 9–15.