АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ГУМАНІЗАЦІЇ ОСВІТИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Меріца (Прутян) Крістіна 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Комар О. А.

Фахівці з проблем гуманізації освіти вважають, що вона являє собою систему цінностей, окрему педагогічні філософію, яка є невід’ємною складовою особистісного способу життя людини. Її складають переконання в особистісному достоїнстві кожної людини, значимість для кожного можливості вільного вибору й відповідальності за його наслідки, радість від учіння як творчості. 

Основний постулат гуманізму – благо людини є критерієм оцінки соціальних інститутів, а принципи рівності, справедливості, людяності – норма стосунків між людьми. Відповідно до цього гуманізація освіти і школи – це їх переорієнтація на особистість, на формування людини як унікальної цілісної творчої індивідуальності, яка прагне максимально реалізувати свої можливості, здатна до свідомого й відповідального вибору в різноманітних життєвих ситуаціях [1, с.157]. 

Гуманізація освіти і школи передбачає орієнтацію навчально-виховного процесу на суб’єкт-суб’єктні відносини, коли головною фігурою у навчанні є не викладач, а учень, студент, який зацікавлений у засвоєнні знань. Тому навчальний матеріал – це: 1 – засіб пробудження й розвитку пізнавальної активності учнів, розвитку мислення; 2 – засіб виховання кращих людських якостей: допитливості, громадянської активності, розуміння цінності праці, почуття власної гідності, чесності, порядності, мужності тощо [1, с. 158]. 

Із цього витікає потреба у створенні нових програм і підручників, які б сприяли реалізації даних постулатів, а також формування відповідних якостей учителя, вихователя. Зазначимо також, що, як переконує О. Я. Савченко, «сучасне розуміння гуманістичних цінностей освіти спирається на антропологічні і соціокультурні координати» [1]. 

При побудові технології гуманізації шкільної освіти в НУШ здійснюється системний підхід. Елементами цієї системи є цілі та зміст шкільної освіти, що розкриває зв’язки з предметами гуманітарного циклу, закони вищої нервової діяльності, що пояснюють процеси пізнання, методи і засоби навчання. Функціонування зазначених елементів системи має ґрунтуватися на таких основоположних принципах: гуманізації; особистісно-орієнтованого підходу; цілісності; виділення основної структури системи; органічності [2].

Принцип цілісності.

Цей принцип є одним з найбільш важливих. Це означає, що при розробці педагогічної системи необхідно домагатися гармонійної взаємодії всіх компонентів педагогічної системи як по горизонталі (в рамках одного періоду навчання – чверті, навчального року), так і по вертикалі – на весь період навчання.

Принцип виділення основної структури системи.

Важливість цього принципу обґрунтовується в теорії систем І. Пехлецького. Дослідник вважає, що це один з основних принципів, який повинен «накласти свій відбиток на всі фундаментальні визначення і поняття теорії системи». Причому сенс принципу виділення основної структури системи полягає в тому, що «будь-який науковий розгляд, аналіз або моделювання досить складної, абстрактної або реальної системи неможливі без процесу висунення на перший план якоїсь частини структури системи».

Конкретизуємо все сказане на прикладі технології гуманітаризації шкільної математичної освіти, тобто конкретної педагогічної системи. З позиції мети дослідження основною частиною такої педагогічної системи буде математичний зміст. До всієї ж решти структури педагогічної системи відносяться гуманітарні та складові об’єкти.

Принцип органічності.

Принцип органічності означає, що при розробці технології гуманітаризації шкільної математичної освіти необхідно досягти органічної взаємодії між математичними і гуманітарними системами культури. Гуманітарні об’єкти повинні природним чином включатися в математичний зміст. Цей принцип повинен знайти відображення при створенні складових об’єктів, а також у всіх компонентах технології гуманітаризації [2].

Отже, гуманізація освіти виходить з того, що людина тільки тоді може розвинути свої здібності й реалізувати свій потенціал, коли будуть задоволені її потреби безпеки, поваги, належності до певної спільноти. Розвиток учня буде ефективним лише в тому випадку, коли навчання і виховання пов’язано з позитивними емоціями, коли дитина відчуває, що до неї ставляться доброзичливо, з симпатією та увагою, незалежно від результатів навчальної діяльності.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с. 
  2. Міністерство освіти і науки України. Нова Українська Школа. веб-сайт. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 19.05.2020)

Please publish modules in offcanvas position.