ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ НАРОДНОГО МИСТЕЦТВА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мицюк Надія Іванівна

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Побірченко О. М.

Ключовою проблемою сучасності є проблема патріотичного виховання людини – особистості, національно свідомого громадянина України. Перед незалежною Україною постала проблема історичної ваги: творчо відродити українське національно-патріотичне виховання і, водночас, піднести його на сучасний рівень наукового і культурного розвитку. У наш час, коли молодь переважно спрямовує свої зусилля на накопичення матеріальних цінностей і благ, стає актуальним, творчо використовуючи кращі досягнення минулих поколінь, всебічно обґрунтувати нову парадигму патріотичного виховання як процесу формування особистості [3, с. 76].

У «Концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності» вказано, що виховання громадянина має бути спрямованим передусім на розвиток патріотизму – любові до свого народу, до України. З патріотизмом органічно поєднується національна самосвідомість громадян, яка базується на національній ідентифікації: вбирає в себе віру в духовні сили своєї нації, її майбутнє; волю до праці на користь народу; вміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, символіку; систему вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, осмисленням відповідальності перед своєю нацією [2, с. 4].

Формування патріотичних почуттів і переконань у процесі залучення молоді до культурної спадщини свого народу через різноманітні види мистецтва висвітлено у працях О. Духновича, Г. Ващенка, С. Русової, К. Ушинського, В. Сухомлинського, А  Макаренка та ін. Останнім часом роль мистецтва у формуванні патріотичних почуттів молоді розглянуто вченими: Л. Коваль, О. Олексюк, Г. Падалкою, О. Рудницькою та іншими.

Українське народне мистецтво як засіб патріотичного виховання здатне мотивувати духовне зростання особистості, актуалізувати її патріотичні почуття та світоглядні орієнтації, забезпечити існування національного образу світу та національної ідеї в структурі особистості. Воно, як виразник національної ідеї є ефективним засобом патріотичного виховання особистості.

Народне мистецтво є тим соціальним надбанням української нації, в якому відображається світогляд, традиції, художні та моральні цінності, історія України та її народу. Будь-яке народне ремесло бере свій початок від того самого коріння, що й самі українці. Поєднуючи в собі утилітарну та естетичну функції, українське народне мистецтво є тим середовищем матеріальної й духовної культури, яке необхідне для найповнішого розкриття і розвитку природних здібностей дітей, їх творчої індивідуальності, ініціативності, формування активної життєвої позиції, почуттів обов’язку, відданості і працелюбності. 

Метою навчання мистецтва у школі є всебічний художньо-естетичний розвиток особистості дитини, освоєння нею культурних цінностей у процесі пізнання мистецтва; плекання пошани до вітчизняної та зарубіжної мистецької спадщини; формування ключових, мистецьких предметних та міжпредметних компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження в особистому та суспільному житті.

Мистецтво сприяє формуванню ключових компетентностей, зокрема, у процесі опанування народних традицій, мистецтва рідного краю.

Одним із принципів патріотичного виховання вчені визначають «принцип національної спрямованості, що передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідної землі, українського народу, шанобливого ставлення до його культури тощо» [1, с. 6]. Цей принцип є базовим у змістовому наповненні підручника «Мистецтво» (Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, О. М. Колотило) для 1-го класу. Він структурований за блоками: «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво». Розглянемо блок «Образотворче мистецтво». У даному блоці знайшли належне відображення твори народного мистецтва. Зокрема, авторами використані чудові ілюстрації. Це картини М. Тимченко «Співуча Україна» та ін., М. Приймаченко «Їде осінь на коні», Є. Гапчинської «Сніг іде», І. Горобчук «Вертеп», Л. Мартін «Різдвяні листівки», К. Білокур «Натюрморт з яблуками», Н. Курій-Максимів «Великдень», О. Вакуленко «Ішли дівки через двір». Ці картини не лише популяризують українське народне мистецтво, але і спонукають маленьких художників самим створювати подібне.

Зокрема, у підручнику «Мистецтво» окремі розділи (26, 27, 28) присвячені народній творчості. Подано теоретичний матеріал про елементи національного костюму (сорочки-вишиванки), писанкарство, вишивання (вишиті рушники), народні іграшки, декоративний розпис. Наприклад:

  • Іграшки створюють із соломи, шиють із тканини, вирізають із дерева, ліплять із глини. 
  • Однією з улюблених дитячих іграшок здавна були деревяні або глиняні свищики. Вони часто мали форму пташки, дзвінко свистіли чи тьохкали. 
  • Серед українських сувенірів поширені писанки, вишиті рушники, ляльки в національних костюмах, яскраво розписані вироби з дерева або глини коники, баранчики тощо.

Також дітям пропонується виконати цікаві завдання: 

  • Визнач, з якого матеріалу зроблено іграшки.
  • Яких тварин ти впізнаєш у фігурках свищиків? Як вони оздоблені?
  • Створи орнамент для розпису своєї чашки. Пальчиком утвори відбитки-ягідки, пензликом домалюй гілочки та листочки.
  • Виліпи з кольорового пластиліну весняну іграшку-свищика та прикрась її.
  • -Чи є серед твоїх іграшок народні? Розглянь, як вони прикрашені [4].

Отже, засобами народного мистецтва можна формувати високі художньо-естетичні ідеали та погляди, мистецький досвід у процесі художнього осмислення реальності. Народне мистецтво активізує усі психічні процеси дитини, впливає на розвиток її художньо-творчих здібностей, формує естетичний смак та духовно її збагачує. Патріотичне виховання вбирає в себе високу внутрішню культуру та усі чесноти, якими завжди славився український народ. Засобами народного мистецтва педагоги зможуть дбайливо й по-справжньому зростити в дітях паростки патріотизму, виховати в них гідних громадян своєї країни.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бех І. Д., Чорна К. І. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. Київ: НАПН України Інститут проблем виховання, 2014. 29 с.
  2. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності. URL: http://sch17-nizhyn.ucoz.ua/16.doc.
  3. Кульчицький В. Й. Філософсько-світоглядні передумови розвитку патріотичного виховання в Україні (історичний аспект). Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія педагогіка і соціальна робота. 2013. № 30. С. 76-78. 
  4. Мистецтво: підруч. інтегр. курсу для 1 кл. закл. заг. серед. освіти / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, О. М. Колотило. Київ : Генеза, 2018. 144 с.

Please publish modules in offcanvas position.