ЗНАЧЕННЯ ГЕОМЕТРИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ЛОГІЧНИХ УМІНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Островська Катерина 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В. 

За останні роки у нашому суспільстві відбулися кардинальні зміни в уявленнях про цілі початкової освіти та шляхи їх реалізації. Перехід початкової школи до реалізації концептуальних засад Державного стандарту початкової освіти пов’язаний з приведенням системи освіти у відповідність до тенденцій розвитку сучасного постіндустріального інформаційного суспільства. Мова йде про перехід від навчання як процесу формування знань, умінь і навичок, передбачених традиційними програмами, до організації освітнього процесу на компетентнісно-діяльнісний основі, тобто активної творчої роботи над навчальними завданнями, метою якої є конкретні освітні результати.

Фундамент розумового розвитку молодших школярів закладається саме в період навчання в початковій школі: створюються необхідні умови для формування учня, здатного самостійно міркувати, адекватно оцінювати свої дії, грамотно зіставляти, порівнювати, пропонувати інші способи вирішення проблеми. Дитина вчиться їх оцінювати і вибирати найбільш раціональний, визначати головне і робити висновки, та, в кінцевому підсумку, застосовувати отримані знання на практиці. Найважливішим фактором, необхідним для досягнення наведених вище результатів, є розвиток у молодшого школяра логічного мислення, що дозволяє забезпечити ефективність його навчання в школі, успішність в отриманні професійної освіти і подальшому житті.

Логічне мислення будується на аналізі, синтезі, порівнянні, узагальненні та інших розумових операціях, і навчити школяра міркувати, доводити, робити висновки неможливо, якщо він не володіє цими логічними операціями. Тому необхідно таким чином побудувати освітній процес, щоб він стимулював формування логічних умінь, викликав у дітей усвідомлення механізмів власного логічного мислення, потребу в їхньому розвитку. Для цього необхідна спеціальна робота із формування розумової діяльності учнів.

Одним із ефективних засобів, на наш погляд, є використання на уроках математики в початковій школі геометричного матеріалу. Навколишній світ, який оточує людину від народження, є тривимірним, ідеальними образами якого є просторові форми і відношення, втілені у різноманітні геометричні фігури. Опрацювання геометричних фігур у просторі опирається на емоційно-образне мислення, яке є органічним для молодших школярів, і тому посідає виключно важливе місце у повноцінному інтелектуальному розвиткові дітей.

Однак аналіз Типових освітніх програм вказує на те, що змістовій лінії «Геометричні фігури» приділяється набагато менша увага порівняно з арифметичним матеріалом. Ця змістова лінія має пропедевтичний характер [79; 80]. Змістова лінія «Геометричні фігури» реалізує зв’язок навчання із оточуючим світом, оскільки форми предметів навколишнього середовища є образами геометричних фігур; для розв’язування задач, які виникають у житті сучасної людини, іноді треба оперувати геометричними поняттями, але більшість геометричних понять у початковій школі вводиться на рівні ознайомлення. Ця змістова лінія є основною у формуванні в учнів  здатності до визначення ознак геометричних фігур, у тому числі істотних ознак, визначення геометричних понять, підведення під поняття, класифікації, узагальнення, міркування за аналогією тощо, обґрунтування власної думки.

На думку М. Волчастої, завданнями вивчення геометрії у початковій школі є: уточнення, поглиблення й розвиток сенсорних умінь молодших школярів з метою успішної орієнтації в навколишній дійсності; формування наочно-чуттєвих уявлень про основні геометричні фігури та простіші їх властивості; формування початкового досвіду вимірювання і обчислення геометричних величин; розвиток образного мислення; формування початкових умінь доказово міркувати і обґрунтовувати свої дії, розвиток відповідних мовленнєвих умінь, пов’язаних з використанням термінів і символів [17].

Елементарні геометричні знання, здобуті в початкових класах, сприяють формуванню логічних умінь молодших школярів. Практика початкової ланки загальноосвітньої школи, бесіди з учителями та аналіз їхніх відповідей дають підставу стверджувати, що вивченню геометричної пропедевтики відводиться мало часу та уваги. Дане питання потребує глибоких методичних розробок та доопрацювань.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Волчаста М. М. Особливості вивчення пропедевтичного курсу стереометрії в 1–6 класах. Математика в школі. 2001. № 2. С. 41–43.
  2. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я., 1–2 клас : затверджено наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» від 21.03.2018 року № 268. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf (дата звернення 11.01.2020 р.).
  3. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б, 1–2 клас : затверджено наказом Міністерства освіти і науки України «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» від 21.03.2018 року № 268. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf (дата звернення 11.01.2020 р.).

Please publish modules in offcanvas position.