МУЛЬТИМЕДІЙНІ ЗАСОБИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ 

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Прищепко Олена 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: канд. філол. наук, доцент Савчук Н. М.

Одним з основних завдань для дітей молодшого шкільного віку – навчитися висловлювати свої думки правильно, послідовно, точно і виразно. Ефективне володіння мовою як інструментом спілкування формує систему ціннісних ставлень до себе та оточуючих, а також забезпечує успішну адаптацію до умов шкільного навчання. Основою розвитку усного й писемного мовлення молодших школярів є процеси сприймання, розуміння та продукування текстів. У процесі сприймання чужих текстів дитина засвоює систему еталонних мовних засобів. 

Засвоєння граматичних конструкцій, поглиблення знань молодших школярів про навколишню дійсність (предмети, явища, ознаки тощо), розширення їхнього життєвого досвіду є необхідною умовою процесу  розуміння мовлення. Чим багатшими будуть їхні знання про навколишній світ і про способи їх передавання за допомогою мовних i мовленнєвих засобів, тим ефективнішим буде процес розуміння мовлення.

Стратегія підвищення якості національної освіти, реалізація її компетентнісної парадигми, динамічний поступ інформаційного суспільства актуалізують проблему модернізації освітнього процесу із застосуванням мультимедійних засобів, спрямованих на формування успішного мовця, розвиток і саморозвиток учня, який володіє системою знань, розвиненими комунікативними та творчими здібностями.

Значно оптимізують процес навчання української мови, зокрема розвитку мовлення учнів початкових класів, мультимедійні засоби, застосування яких зміцнює мотивацію, активізує пізнавальну діяльність учнів, дає змогу підвищити інтенсивність та ефективність мовної освіти.

Ставлення вчителів початкових класів до застосування мультимедійних засобів на уроках української мови неоднозначне. Досвід у застосуванні мультимедійних засобів на уроках української мови спрямовано переважно на засвоєння мовних знань учнів; робота з розвитку мовлення, зокрема орієнтація на комунікативну мету в процесі формування мовленнєвих умінь молодших школярів, посідає другорядне місце. 

Критерії оцінювання розвитку мовлення учнів 3–4 класів: (інформаційно-змістовий, мовно-структурний, емоційно-ціннісний, поведінково-регулятивний), показники оцінювання та рівні розвитку мовлення учнів (початковий, середній, достатній, високий). 

Лінгводидактична модель експериментальної методики містить чотири взаємопов’язаних компоненти: цільовий, змістовий, технологічний, оцінювальнорезультативний. 

Методика розвитку мовлення учнів 3–4 класів із застосуванням мультимедійних засобів представлена системою підготовчих, текстових і ситуаційних вправ (імітативного, конструктивного і творчого типу у роботі зі словом, словосполученням, реченням, текстом) із мультимедійною підтримкою на основі апаратних (комп’ютер, проектор, smart-дошка) та програмних (мультимедійні презентації, мультимедійні видання) засобів. 

Вправи характеризуються навчально-пізнавальною та практичною спрямованістю на опанування видів мовленнєвої діяльності, набуття досвіду володіння мовою. 

Підвищення рівня розвитку мовлення учнів значною мірою залежить від доцільного застосування мультимедійних засобів, у результаті чого учні виявляють вищу результативність під час навчання української мови, зокрема у таких аспектах: побудова зв'язного висловлювання; уміння використовувати мовні засоби та різноманіття словникового запасу; виявлення творчості й оригінальності у продукуванні текстів. 

Please publish modules in offcanvas position.