ДИДАКТИЧНІ ПІДХОДИ В МЕТОДИЦІ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Харченко Ольга 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: канд. філол. наук, доцент Хлистун І. В.

З-поміж підходів до навчання української мови, які найбільше сприяють розвитку мовної особистості, зазначає М. І. Пентилюк, науково обґрунтованими є комунікативно-діяльнісний і функційно-стилістичний, яким підпорядковано інші, а саме: лінгвістичний, етнопедагогічний, культурологічний, психологічний, особистісний [1].

На основі зарубіжних фундаментальних досліджень М. Р. Львова, Т. Г. Рамзаєвої, Т. О. Ладиженської, Г. О. Фомічевої у науково-методичний обіг увійшов комунікативно-діяльнісний підхід до викладання мови в початковій школі. Праці вчених об’єднують діяльнісний підхід до проблем розвитку граматичної будови мовлення учнів, широке використання новітніх досягнень теорії мовленнєвої діяльності, комплексне вирішення проблем мовленнєвого розвитку молодших школярів. Проте в концепціях учених натрапляємо і на відмінності, які й дають нам змогу виокремити комунікативний (комунікативно-діяльнісний) та риторичний напрями в методиці розвитку мовлення молодших школярів.

Комунікативно-діяльнісний напрям пов’язаний із виявленням закономірностей мови як засобу людського спілкування. Цей напрям пропонує різні підходи щодо організації навчання, із-поміж них: функційно-семантичний, структурно-семантичний та системний підходи.

Функційно-семантичний підхід до вивчення одиниць мови передбачає організацію роботи над мовленнєвими зразками шляхом їхнього сприйняття й аналізу, а також породження мовленнєвих висловлювань, тобто синтезу мовлення з опорою на виявлені закономірності мови. 

Структурно-семантичний підхід до навчання мови передбачає врахування системної будови мови, що охоплює синтагматичний, парадигматичний, ієрархічний та асоціативно-дериваційний рівні. 

Системний підхід до навчання мови вважають важливим методологічним засобом наукового пізнання мови, що уможливлює використання принципу системності як мисленнєвої технології. Системний підхід став одним із найважливіших принципів навчання і в середній школі, і в початковій. На основі системного підходу в дослідженні питання розвитку зв’язного мовлення учнів початкової ланки загальноосвітньої школи, практичну реалізацію системного підходу висвітлено у працях: збагачення словникового запасу молодших школярів синонімами (К. І. Пономарьова) [2]; розвитку образного мовлення школярів у початковій школі (Н. М. Сіранчук) [3]; роботі над фразеологізмами як засобом формування культури спілкування молодших школярів (Л. О. Соловець) [4].

У методиці початкової освіти означений підхід потребує детального дослідження, тому саме на основі системного підходу науковці вбачають можливість теоретичного обґрунтування формування лексичної компетентності молодшого школяра.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Пентилюк М. І. Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Ленвіт, 2000. 264 с.
  2. Пономарьова К. І. Збагачення словникового запасу молодших школярів синонімами як засіб увиразнення мовлення : автореф. дис. канд. пед. наук. Київ, 2002. 20 с.
  3. Сіранчук Н. М. Формування лексичної компетентності в учнів початкових класів на уроках української мови: Монографія. Київ: «Центр учбової літератури», 2017. 288 с.
  4. Соловець Л. О. Робота над фразеологізмами як засіб формування культури спілкування молодших школярів : автореф. дис. … канд. пед. наук. Киї, 2004. 20 с.

Please publish modules in offcanvas position.