ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ ТА ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ: КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ТА ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХОДИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Чирка Ірина

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: к. п. н., доцент Лоюк О. В. 

Основна мета сучасної реформи освіти – випускник школи, який є: цілісною особистістю, різнобічно розвиненою, здатною до критичного мислення; патріотом з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини; інноватором, здатним змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, бути конкурентноспроможним на ринку праці, учитися впродовж життя [4]. Досягненню цієї мети покликаний компетентнісний підхід до навчання, спрямований на формування в учнів ключових компетентностей, одна з яких – підприємливість та фінансова грамотність.

У Державному стандарті початкової освіти (2018 р.) зазначається, що «підприємливість та фінансова грамотність … передбачають ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень» [2].

Педагог Ю. Білова визначає підприємливість як «інтегральну психологічну якість людини, що виявляється в мотивації, здатності до креативного та творчого пошуку, втілення в життя нових фінансових ідей, і допомагає вирішувати різного роду проблеми як в повсякденному, так і в соціальному житті» [1, с. 11–12 ]. На думку О. Ковтун, фінансова грамотність – здатність громадян ефективно управляти особистими фінансами; здійснювати короткострокове і довгострокове фінансове планування та облік витрат і доходів домогосподарства; оптимізувати співвідношення між заощадженнями й споживанням; розумітися в особливостях різних фінансових продуктів і послуг; приймати обґрунтовані рішення щодо фінансових продуктів і послуг, компетентно планувати й здійснювати пенсійні нагромадження [3].

Тотожно до ключової компетентності «Підприємливість і фінансова грамотність» звучить одна із наскрізних змістових ліній, – соціально значущих надпредметних тем, визначених Міністерством освіти і науки України, – націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань [6].

Вчена О. Лоюк [5] визначає основні уміння/ставлення, які мають сформуватися в учнів в контексті реалізації змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» (на прикладі інтегрованого курсу «Я досліджую світ»): розуміти поняття «гроші», «матеріальні цінності», «кишенькові гроші», «решта»; оперувати грошима в уявному та реальному процесі купівлі-продажу; раціонально розподіляти кошти під час покупки; усвідомлювати власні фінансові потреби, виявляючи ощадливість та поміркованість; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; розуміти взаємозалежність між потребами, очікуваннями та економічними реаліями своєї сім’ї; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір; ініціювати проекти, визначати цілі діяльності, планувати її; продукувати ідеї та їх реалізовувати; формулювати власні пропозиції та рішення; прогнозувати наслідки своїх рішень; усвідомлювати власні слабкі та сильні сторони, вчитися на власних помилках, долати труднощі, діяти в умовах ризиків та непередбачуваних ситуацій; виявляти лідерські якості; презентувати себе, створені продукти та інші результати індивідуальної та групової діяльності; долучатися до визначення та вирішення проблем громади, українського суспільства; усвідомлювати взаємозв’язок життєвого успіху з усіма складовими здоров’я; демонструвати позитивний світогляд у поведінці.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Білова Ю. А. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2013. Вип. 7. С. 15–17.
  2. Державний стандарт початкової освіти : затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 року № 688). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (дата звернення 12.10.2019 р.).
  3. Ковтун О. А. Проблеми періодизації трансформації фінансової поведінки домогосподарств на ринку фінансових послуг України. Проблеми економіки, 2013. № 3. С. 274–281.
  4. Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р URL : https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/54258/ (дата звернення 16.03.2020 р.).
  5. Лоюк О. В. Реалізація наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» у початковій школі засобами інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Сучасні виклики і актуальні проблеми науки, освіти та виробництва: міжгалузеві диспути [зб. наук. пр.]: матеріали VIII міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (Київ, 11 вересня 2020 р.). Київ, 2020. 293 с., С. 144–148.
  6. Наскрізні змістові лінії. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/naskrizni-zmistovi-liniyi (дата звернення 12.09.2019 р.).

Please publish modules in offcanvas position.