ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ЮРИДИЧНОГО ПРОФІЛЮ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Анастасія Кузьменко,

студентка ІV курсу спеціальності

«Право» ВСП «Житомирський торговельно-економічний

фаховий коледж КНТЕУ»

Науковий керівник: к.і.н. Панченко В. С.

  

Актуальність проблематики. Реформування системи освіти України та модернізація освітньої політики країн Євросоюзу пов’язані нині з принципово новим цілепокладанням у педагогічному процесі. Нині конкуренція на ринку праці та послуг призвели до того, що інноваційні технології стають життєво необхідною умовою  успіху при підготовці майбутніх конкурентоспроможних, компетентних фахівців, які вільно володіють своєю професією і орієнтуються в суміжних областях на рівні світових стандартів, готових до постійного самовдосконалення і мобільності.

Аналіз попередніх напрацювань. Проблема розвитку і застосування інноваційних технологій не є новою у сучасній педагогічній практиці та науці. До неї вже звертались Стрельніков В. Ю., Колупаєва Т. Є., Шевченко О. М., Желізняк Л. О. та інші. Кожен із них розглянув у своїх працях найважливіші аспекти найчастіше застосовуваних методів та технологій. Однак сучасна освіта стикнулась із новим викликом – дистанційним навчанням у зв’язку із карантином. Тому нам видається цікавим розглянути які інноваційні технології використовують викладачі з метою покращення якості освітнього процесу та заглиблення у професію студентів юридичного профілю.

Мета статті – визначити видове різноманіття та значення новітніх технологій у підготовці студентів юридичного профілю на прикладі ВСП «Житомирський торговельно-економічний коледж».

Виклад основного матеріалу. Метою функціонування сучасних навчальних закладів має стати не сукупність знань із певних дисциплін, а компетентність особистості як загальна здатність, інтегрований результат навчання, як складний комплекс, що характеризує здатність індивідуума успішно функціонувати й адаптуватися до вимог життя, знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. У процесі навчання формується не тільки цілісна система універсальних знань, умінь та навичок, а також здатність і готовність до майбутньої професійної діяльності, тобто базові компетентності, які визначають сучасну якість змісту вищої освіти України.

Компетентнісний підхід до освітньої діяльності актуалізує необхідність використання інноваційних технологій при формуванні майбутніх правовиків з метою відмови від усталених штампів, стереотипів у розвитку особистості. У ВСП «Житомирський торговельно-економічний фаховий коледж КНТЕУ» для більшого заглиблення у професію студентів юридичного профілю з першого курсу залучають до зустрічей із юристами-практиками, науково-практичних конференцій, круглих столів, практикумів, стажувань, діяльності «Юридичної клініки», Координаційної ради молодих юристів при територіальному відділенні Юстиції, практики у правоохоронних структурах, екскурсій до суду, музею МВС тощо. Але все це у звичному ритмі житті, а за умов карантину? Пропонуємо ряд дієвих технологій.

1) Комп’ютерні ігри. Гра займає найбільшу питому вагу в спілкуванні молоді з різними девайсами. Переваги комп’ютерної гри пов’язують зазвичай з підвищенням мотивації, стимулювання ініціативи і творчого мислення, залученням у навчальну діяльність практично всіх учнів, придбанням ними досвіду співпраці і системних уявлень, «структуруванням знань», які можуть застосовуватися в різних областях, їх об’єднанням в складну і збалансовану картину світу. Одним із найкращих варіантів для формування професійної зацікавленості, розвитку уваги, логічного мислення є гра «Sherlock Holmes: Crimes & Punishments» 2014 року від української студії Frogwares. У ній дійсно відчувається процес розслідування, адже гравець сам збирає підказки на деталізованих кримінальних сценах, «склеює» їх воєдино і робить висновки, які, до слова, не завжди можуть бути вірними. При цьому викладач може спостерігати за діями студентів і після завершення чергового етапу гри давати правову оцінку їх дій та помилок, на прикладі конкретної ситуації застосовувати законодавчі норми, навіть проводити паралель між нормами європейського права та України. Це дозволить цікаво і корисно вчити.

2) Власна веб-сторінка «Юридичної клініки». Сучасний навчальний заклад поряд з основним призначенням – навчати та виховувати дітей повинен бути осередком інформації, яка зацікавлює громадськість, батьків, педагогів та студентів. Тому можна зробити сайт Юридичної клініки та на ньому приймати заявки на безкоштовну юридичну консультацію від батьків, студентів, громадськості і під керівництвом викладачів її здійснювати. Також подібний ресурс дозволить розміщувати новинки законодавства та проводити відкриті їх відео-обговорення, вести популяризаторську та просвітницьку роботу із школярами регіону, що теж буде корисним для майбутніх фахівців галузі права. Адже технологія коучінгу давно зарекомендувала себе і дозволяє розвиватись обом сторонам освітнього процесу – і коучу, і його підопічному. До того ж, більшості сучасної молоді добре знайома практика ведення мікроблогу і вони радо перенесуть вже набуті навики на новий вид діяльності.

3) Wikiwall (http://wikiwall.ru/) – це wiki-стінгазета, яка дозволяє групі користувачів розташувати на сторінці та редагувати блоки з текстом, картинками й відео. Результатом роботи є Web-сторінка, на яку робиться посилання. Таку віртуальну газету можна розробляти із студентами із важливих практичних питань юриспруденції, поширюючи результат своєї роботи у соцмережах та інформканалах. Подібна діяльність розвиває креативність студента, його творче і нестандартне мислення, дозволяє усвідомити соціальну значимість своєї професії та навчання. Переваги даного сервісу: дуже простий, інтуїтивно зрозумілий інтерфейс дозволяє освоїти сервіс за декілька хвилин; для роботи не потрібна реєстрація користувачів; для організації спільної роботи над створенням Wiki-газети досить відправити URL-адресу стінгазети користувачам; посилання на створену газету можна розміщувати не тільки на Wiki-сторінках, а також і в блогах; оригінальна wiki-функціональність сервісу; безкоштовність.

4) Створення власних відеороликів на правову тематику. Сучасній студентській молоді подобається брати участь у створенні роликів на соціально-правову тематику, музичних кліпів, фільмів. Спільні педагого-студентські проекти можна використовувати під час очних чи дистанційних занять, для поширення у соцмережах із метою правової просвіти громадськості тощо. Головне, що беручи участь у такому завданні, студенти максимально зацікавлені, розуміють соціальну значимість своїх дій та професії, самостійно і досить охоче опановують за короткий час значним обсягом додаткових знань, розвиваються комплексно і різнобічно та ін. Однак, є і певні труднощі у використанні подібного прийому, оскільки викладач повинен: мати уявлення про основні технічні засоби запису відео й аудіо; засвоїти теоретичні відомості про цифрове відео й аудіо; здобути основні навички відеозйомки; знати основні принципи монтажу;  навчитися використовувати програмне забезпечення для відеомонтажу; уміти публікувати відеоматеріали в мережі Internet; уміти використовувати відеофрагменти в навчально-виховному процесі.

5) Інтернет-олімпіади є інтелектуальними змаганнями учнів, що проводяться щороку, з використанням передових інформаційних та телекомунікаційних технологій, зокрема, шляхом передачі інформації через мережу Інтернет. Всеукраїнські Інтернет-олімпіади проводяться відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські Інтернет-олімпіади, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 11.06.2012  № 671 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 червня 2012 року за № 1074/21386.

Основними завданнями Інтернет-олімпіад є: створення умов для рівного доступу до участі у масових інтелектуальних змаганнях здобувачів освітніх послуг різних рівнів; упровадження нових форм та методів пошуку обдарованих учнів та створення умов для розвитку їхніх здібностей; забезпечення системного і безперервного проведення інтелектуальних змагань; підвищення інтересу студентів до поглибленого вивчення навчальних предметів, стимулювання розвитку відповідних інтелектуальних здібностей; залучення молоді до самостійної дослідницької роботи та оволодіння сучасними інформаційними технологіями; активізація творчої діяльності викладачів. Все окреслене сприятиме творчому становленню цілісної особистості майбутнього фахівця; навчить його систематизувати свої знання і швидко приймати виважені рішення, що є незамінним вмінням для юриста.

Висновки. Таким чином, практика використання інформаційних технологій дозволяє створити принципово нову інформаційну освітню сферу, що надає широкі можливості для навчальної діяльності, значно впливає на перерозподіл ролей між її учасниками, підвищує мотивацію, розвиває самостійність, забезпечує індивідуалізацію та диференціацію освітнього процесу, сприяє формуванню професійної компетентності майбутніх фахівців, здатних ефективно працювати в умовах інформаційно-інноваційного суспільства. При цьому дієвість використання інноваційних освітніх технологій у процесі опанування базових дисциплін юридичного профілю, як свідчить досвід, створює оптимальні можливості для всебічного розкриття здібностей студентів, їх творчого потенціалу. Зазначене сприятиме формуванню мислення конкурентоспроможного працівника нового типу у правовій галузі, здатного винаходити і застосовувати у професійній діяльності нововведення, які відповідають потребам розвитку національної юриспруденції, заснованої на сучасних досягненнях світової правової науки і практики.

 

Список використаних джерел

1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. /І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

2. Третяк О. С. Застосування інноваційних педагогічних технологій. Психолого-педагогічні засади проектування інноваційних технологій викладання у вищій школі: монографія /За заг. ред. В.П. Андрущенка, В.І. Лугового. – К.:

3. Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи: монографія / за ред. П. Ю. Сауха. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. – 444 с.

4. Туркот, Т. І. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К: Кондор, 2011. – 628 с.

«Педагогічна думка», 2011. – 260 с.

5. Стрельніков В. Ю. Сучасні технології навчання у вищій школі: модульний посібник для слухачів авторських курсів підвищення кваліфікації викладачів МІПК ПУЕТ / В.Ю. Стрельніков, І.Г. Брітченко. – Полтава : ПУЕТ, 2013. – 309 с.

6. Желізняк Л. Кейс-технологія // Відкритий урок, 2011. – №1. – C.23-25

7. Колупаєва Т. Є. Впровадження інформаційних технологій навчання в умовах проектування інноваційного освітнього середовища вищого навчального закладу / Т. Є. Колупаєва // Інноватика у вихованні: зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. – Рівне : РДГУ, 2016. – Вип. 4. – С. 157–168.

8. Шевченко О. М. Інноваційні інформаційні технології – запорука нової якості освіти / О. М. Шевченко, А. Ф. Шевченко // Новітні інноваційні освітні технології: проблеми, розвиток та досвід впровадження: матеріали ХХХVII міжнародної наук.-метод. конфер., (м. Полтава, 28–29 березня 2012 р.): в 2 ч. Ч.ІІ. – Полтава: ПУЕТ, 2012. – С. 95 – 97..

9. Гущина Н. Комп’ютерні ігри у навчальному процесі: [Електронний ресурс] / Н. Гущина. – Режим доступу: http://www.airo.com.ua/komp-yuterni-igri-u-navchalnomu-protsesi/

10. Клюєв Б. Г. Використання відео в навчально-виховному процесі: плюси і мінуси / Б. Г. Клюєв. // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2013. – №6. – С. 19-20.

Please publish modules in offcanvas position.