РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ НА УРОКАХ ПРЕДМЕТА «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» ЗА ДОПОМОГОЮ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Волошин Олена,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет 

імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. біол. н., доцент Голуб В. М.

У педагогічній практиці пізнавальний інтерес розглядають, як засіб активізації пізнавальної діяльності учня, як ефективний інструмент учителя, що дозволяє йому зробити процес навчання привабливим, виділити в навчанні саме ті аспекти, які зможуть залучити до себе мимовільну увагу учнів, змусять активізувати мислення, хвилюватися і переживати, захоплено працювати над навчальним завданням. Афоризм Йогана Фрідріха Гербарта «Смертний гріх учителя ‒ бути нудним» часто визначає розуміння педагогом місця пізнавального інтересу в навчанні, який розглядається ним як інструмент пожвавлення навчального процесу, що перебуває в його руках.

Перед сучасною школою, а в особливо початковою, постали завдання, спрямовані на виховання в учнів нових ціннісних орієнтацій, багато в чому пов’язаних зі сприйняттям навколишньої дійсності, її оцінкою, з діяльністю і поведінкою людини в природному середовищі і в суспільстві.

Реалізації цих завдань сприяють багато навчальні предмети, але найбільші можливості має інтегрований курс «Я досліджую світ», яка представлена в рамках компонента державного освітнього стандарту для початкової школи. Ця освітня галузь передбачає засвоєння молодшими школярами знань, які допомагають формуванню у них цілісного погляду на навколишній світ, розуміння учнями його матеріальності і пізнаванності, сприяють розвитку особистості дитини.

Важливим засобом активізації пізнавального інтересу сучасних школярів є використання у навчальному процесі різних освітніх технологій. У сучасній дидактиці використовується багато освітніх технологій, але у при викладанні інтегрованого курсу «Я досліджую світ» найчастіше використовуються ігрова технологія, групова технологія та інформаційно-комунікативна технологія.

Одним з напрямів активізації пізнавального інтересу є включення у навчальний процес сучасних інформаційних технологій. Їх використання допомагає вчителям перейти від пояснювально-ілюстративного способу навчання до діяльнісного, при якому дитина стає активним суб’єктом навчального процесу, що сприяє усвідомленому засвоєнню знань учнями.

Мета технології групового навчання ‒ створення умов для розвитку пізнавальної самостійності учнів, їх комунікативних умінь та інтелектуальних здібностей за допомогою взаємодії в процесі виконання групового завдання для самостійної роботи [1].

Колективні форми роботи, що стимулюють спілкування, ніде не є настільки корисними для загального розвитку і обов’язковими для дітей, як у молодшому шкільному віці. Спілкування покращує обмін інформацією, удосконалює комунікативну структуру інтелекту, вчить правильно сприймати, розуміти і оцінювати дітей.

Поняття «ігрові педагогічні технології» включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор.

На відміну від ігор взагалі педагогічна гра має суттєву ознаку ‒ чітко поставлену мету навчання і відповідний їй педагогічний результат, які можуть бути обґрунтовані, виділені у явному вигляді й характеризуються пізнавальною спрямованістю [2].

Гра удосконалює предметну діяльність, логіку і прийоми мислення, формує та розвиває вміння і навички ділової взаємодії з людьми. Іншими в цьому віці стають і дитячі ігри, вони набувають досконаліших форм, перетворюються в розвиваючі. Змінюється їх зміст, збагачуючись за рахунок набутого досвіду. Індивідуальні предметні ігри набувають конструктивного характеру, в них широко використовуються нові знання, особливо в галузі природничих наук, а також ті знання, які набуті дітьми на заняттях працею в школі. Інтелектуалізуються групові, колективні ігри. У цьому віці важливо, щоб молодший школяр був забезпечений достатньою кількістю розвиваючих ігор в школі та вдома і мав час для занять ними. Гра в цьому віці продовжує займати друге місце після навчальної діяльності (як провідної) і істотно впливає на розвиток дітей.

Для того щоб навчання стало колективною діяльністю, необхідно, щоб кожен учень став суб’єктом цієї діяльності. Байдуже ставлення до навчання, пасивна поведінка на уроці, постійна потреба в допомозі та інструкції роблять з учня пасивного спостерігача, нездатного самостійно мислити і діяти. Розподіл ролей між учителем і школярами, при якому учень поступово стає організатором своєї навчальної діяльності (вчить себе), є основною умовою навчання як колективної діяльності. Технологія співробітництва ‒ робота в групах і парах ‒ сприяє розвитку у молодшого школяра вміння виявляти ініціативу, творчість, самостійність в навчанні, сприяє розвитку вміння вчитися.

 

Список використаних джерел

1. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. М. : Просвещение, 2006. Т. 2. 816 с.

2. Сопівник Р. В., Дубровська Л. О., Дубровський В. Л. Система дидактичних ігор як засіб ефективності навчально-виховного процесу у сучасній початковій школі. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 4. С. 111–114.

 

Please publish modules in offcanvas position.