ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ЯК ВИМОГА СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кісіль Люлмила,

магістрантка факультету початкової освіти

 Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. пед. н., доцент Дячук П. В.

Ми живемо в століття високих комп’ютерних технологій. Відповідно сучасна дитина живе в світі електронної культури.  Змінюється і роль вчителя в інформаційній культурі – він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, вчителю необхідно володіти сучасними методиками і новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися на одній мові з дитиною.

Сьогодні, коли інформація стає стратегічним ресурсом розвитку суспільства, а знання – предметом відносним і ненадійним, так як швидко застарівають і вимагають в інформаційному суспільстві постійного оновлення, стає очевидним, що сучасна освіта – це безперервний процес.

Одним з головних завдань, що стоять перед учителем початкової школи, є розширення кругозору, поглиблення знань про навколишній світ, активізація розумової діяльності дітей, розвиток мови.

Якщо говорити про початкову школу, то впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. 

Технологія – це наука про способи розв’язання задач людства за допомогою технічних засобів. Педагогічна технологія – це науково обґрунтована педагогічна система, яка гарантує досягнення певної навчальної мети через чітко визначену послідовність дій, націлених на розв’язання проміжних цілей, наперед визначений кінцевий результат. Будь-яка педагогічна технологія – це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації. Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп’ютер, є комп’ютерна технологія.

Під інформаційними технологіями розуміють сукупність методів технічних засобів збору, організації, збереження, обробки, передавання й подання інформації, що розширює знання людей розвивають їхні можливості з управління технічними й соціальними процесами [1].

Завдання вчителя – забезпечити реалізацію вимог Державного стандарту початкової загальної освіти [2], всебічний розвиток молодших учнів та повноцінне оволодіння ними всіма компонентами навчальної діяльності. Інформаційно-комунікаційні технології виступають як засіб для досягнення цих цілей. Однак, слід зауважити, що тільки наявність найсучасніших засобів не забезпечує позитивних результатів навчальної діяльності. Тільки вчитель, який добре володіє методикою використання ІКТ у навчальному процесі, бачить їх місце в системі засобів навчання, знає особливості використання на уроках різних типів і на різних їх етапах, розуміє переваги застосування ІКТ для реалізації цілей навчання і виховання, зможе не тільки домогтися позитивних результатів у навчанні молодших школярів, але й підготувати їх до викликів сучасного інформаційного суспільства і майбутнього суспільства знань [4].

Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи повинно бути підпорядковано як основній меті навчання, так і конкретним завданням, які вирішує вчитель у ході навчального заняття. При цьому повинні бути враховані фактори і умови, які впливають на навчальний процес, забезпечено дотримання санітарно-гігієнічних умов та техніки безпеки.

Роль інформаційно-комунікаційних технологій – забезпечення інтеграції знань з різних предметів і галузей знань. Використання навчальних комп’ютерних програм дозволяє учневі при необхідності звернутися до вивченого раніше, повторити і узагальнити свої знання, які необхідні для розв'язування поставлених на уроці задач. Комп’ютерні програми, як правило, містять певний сценарій подання, закріплення і узагальнення навчального матеріалу, містять вправи на рефлексію, що дозволяє систематизувати процес навчання.

Забезпечуючи системність у організації навчального процесу вчитель не повинен забувати про наступність і перспективність у розвитку дитини. О.Я. Савченко акцентує увагу на необхідність продовжувати і розвивати в початковій школі напрями, що є основою діяльності в старшому дошкільному віці: широке використання ігрової діяльності, цілеспрямований розвиток сенсорних процесів (чутливості слуху, вправності руки, гостроти зору) [3]. 

Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають

традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники,

зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це

здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до

предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.

Тим більше, що молодші школярі уже готові до роботи з ІКТ: вони

знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що

зламається машина, не вистачить знань упоратися з нею тощо [4].

Під час використання на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому, як і раніше, зберігаються

всі основні етапи, змінюються, можливо, тільки їх тимчасові характеристики. Необхідно відзначити, що етап мотивації в даному випадку

збільшується і несе пізнавальне навантаження. Це необхідна умова

успішності навчання, оскільки без інтересу до здобуття знань, без уяви

і емоцій немислима творча діяльність учня [1].

У зв’язку з цим набуває актуальності використання у навчально-виховному процесі початкової школи інформаційно-комунікативних технологій навчання.

 

Список використаних джерел

1. Використання новітніх інформаційних технологій як найбільш ефективний і багатофункціональний засіб на уроках в початковій школі [Електронний ресурс]. – Режим доступу : 

https://www.slideshare.net/victoriyamakovskaya/ss-54249393

2. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкове навчання та виховання. – 2006. – №4. – С. 2-27.

3. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Ґенеза, 2002. – 386 с

4. Старікова Н. А. Використання інформаційних технологій у початковій школі : посібник для вчителя. – Кривий Ріг, 2014. – 77 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.