З ДОСВІДУ ВИКОРИСТАННЯ ТАНГРАМУ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Карапузова Наталія Дмитрівна

кандидат педагогічних наук, 

професор, професор кафедри початкової освіти природничих і 

математичних дисциплін та методик їх викладання

Смірнова Марія Миколаївна

студентка ІІ курсу другого освітнього рівня 

спеціальності Початкова освіта

Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

м. Полтава, Україна

 

«Розум дитини на кінчиках її пальців»

Василь Сухомлинський

Сучасна початкова освіта спрямована на розвиток творчої особистості молодшого школяра, в основі чого лежить розвиток, відповідальної за  винахідливість та оригінальність, правої півкулі мозку. Саме тому, в процесі засвоєння математичної змістової лінії, широко використовуються різноманітні інтерактивні методи та засоби навчання, зокрема китайська головоломка «Танграм».

Сімома дощечками майстерності захоплювалось чимало видатних особистостей: письменник і математик Л. Керролл, полководець Н. Бонапарт, письменник Е. А. По, астроном А. Вефа, лінгвіст Г. Ліндгрен тощо [1, с. 7].

На наших уроках математики завдання з «плоскими дощечками», які можна виготовити самостійно, користуються великою популярність серед учнів. 

Для знайомства з танграмом спочатку ми використовуємо різні прості завдання на лічбу. Наприклад, діти лічать зі скількох фігурок складається танграм, скільки в ньому квадратів, трикутників, ромбів, порівнюють фігури за розміром та складають з декількох фігур ще одну. 

На наступному етапі діти складають фігурки з танів за зразком, використовуючи всі сім елементів головоломки. Наприклад, у першому класі з танів, за допомогою вчителя, учні складають цифри.

Третій етап складніший ніж попередні. На цьому етапі діти відтворюють зображення за допомогою танів, спираючись на контур малюнку. Ця робота потребує від учнів зосередженості, знань про геометричні фігури, їх особливості.

На четвертому етапі діти самостійно складають будь-які фігури за власним бажанням. Це завдання вимагає неабиякої творчості, вміння організовувати свою роботу та шляхом ряду випробувань доводити справу до кінця. 

Учням на уроках математики можна пропонувати різні види завдань з танграмом. Так, наприклад, для формування здатності розрізняти геометричні фігури за їх істотними ознаками вчитель дає завданняя скласти многокутники, використовуючи всі сім танів (наприклад, скласти фігуру в якої всі сторони рівні; в якої всі кути прямі, а протилежні сторони рівні; скласти фігуру в якої 3 сторони тощо). Учні можуть складати різні фігури й за власним вибором. Для розвитку образного мислення корисно учням називати фігури, що входять до складу танів танграму, а потім пізнавати й знаходити їх у навколишньому середовищі. 

Засвоєння молодшими школярами особливостей танграму, дає можливість виконувати більш складніші завдання. Наприклад, вчитель може показати дітям, що використавши квадрат та три трикутники танграму можна скласти трикутник більших розмірів. Діти мають подумати й відповісти: чи можна скласти такий трикутник з одного великого трикутника, двох маленьких та паралелограма; чи можна скласти трикутник з двох маленьких трикутників; якщо з семи фрагментів складається квадрат, то чи можна скласти квадрат з двох чи трьох будь-яких фрагментів; зі скількох фрагментів можна скласти прямокутник, який не буде квадратом тощо.

У молодшому шкільному віці діти люблять гратися та імпровізувати, тому, не менш корисною та цікавою, є вправи з танграмом на відгадування загадок та складання відгадок.

Танграм відіграє важливу роль для здійснення часткової інтеграції різних освітніх галузей, що відображаються в типових освітніх програмах. Наприклад, учням пропонується підготувати доповідь про рослину або тварину, скласти її з танів та описати її (з яких фігур складається, скільки всього фрагментів, які фігури дотикаються одна до одної, які нові фігури утворилися тощо). 

Для формування в учнів комунікативної компетентності та вміння знаходити компроміс використовуються групові проекти. 

Отже, використання танграму робить математичний матеріал доступнішим, цікавішим та орієнтованим на майбутнє навчання. Вправи з «Сімома дощечками майстерності» орієнтують на розвиток в учнів просторових уявлень, формування здатності розпізнавати, будувати, моделювати, конструювати геометричні фігури за їх ознаками. Ця головоломка сприяє формуванню в молодших школярів здатності міркувати логічно, оцінювати достатність даних для розв’язування практичних завдань, формуванню вміння знаходити вихід з будь-яких ситуацій шляхом спроб і помилок, здатності роботи усвідомлений вибір, сприяє пізнаню навколишнього світу. Використання танграму на уроках значно полегшує для дітей засвоєння матеріалу, розвиває увагу, уяву, їх моторику, уміння працювати як самостійно, так і в команді. Танграм на своєму уроці може використати кожен учитель, варто тільки проявити творчість та дібрати або розробити вправи  з його використанням. 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Сім плоских фігур : збірник вправ / укл. Г. М. Бондар. Суми : НВВ СОІППО, 2020. 82 с.

2. Цей таємничий танграм. URL : https://wikinew.wiki/wiki/Tangram (дата звернення 10.09.2021).

 

Please publish modules in offcanvas position.