ТЕРМІНОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Загоруйко Наталія Павлівна

викладач кафедри фахових методик 

та інноваційних технологій 

у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

м. Умань, Україна

Предмет вивчення і викладання будь-якої дисципліни розкривається в її поняттях, прийомах формування предметної компетенції. Терміни і поняття у сфері фізичного виховання і спорту повинні пояснювати структуру і характер рухової діяльності людини, тобто акумулювати функції пояснювальні, видові, командні та інші.

Особливість термінологічного апарату з методики навчання фізичної культури в тому, що він, як правило, специфічний для окремих наукових проблем, навчальних предметів, видів спорту. Всі  поняття ми адаптували до вивчення фізичної культури і розподілили їх на три групи.

1. Загальні поняття і терміни основ фізичної культури.

2. Назви методів і методичних прийомів, до яких відносимо лише специфічні для методики фізкультурної освітньої галузі. 

3. Назви засобів навчання фізичної культури, конкретних фізичних вправ, які використовуються у процесі навчання фізичної культури тощо.

Основними поняттями теорії і методики фізичного виховання є: «фізична культура», «фізичне виховання», «спорт» і інші.

Поняття «фізична культура» належить до поняття «культура» як часткова від  загального, тобто фізична культура є частиною загальної культури народу.

Фізична культура – складова частина загальної культури, сфера соціально-культурної діяльності, що являє собою сукупність матеріальних і духовних цінностей суспільства.

Адаптивна фізична культура – використання потенціалу фізичних культури з метою відновлення або компенсації тимчасово (ЛФК) або постійно (інваліди) втрачених або ослаблених фізичних функцій і здібностей.

Оздоровча фізична культура – використання потенціалу фізичної культури з метою зміцнення здоров’я і фізичної дієздатності людей, що знаходяться в стані передхвороби або мають фактори ризику.

Рекреативна фізична культура – використання потенціалу фізичної культури в системі вільного часу з метою раціональної організації дозвілля.

Здоровий спосіб життя – ставлення людини до власної життєдіяльності, що забезпечує використання всіх форм і чинників, власне збереженню і зміцненню здоров’я.

Фізичне виховання – педагогічна система фізичного вдосконалення людини. У фізичному вихованні розрізняють дві специфічні сторони: навчання рухам (руховим діям) і виховання фізичних якостей.

Поряд з терміном «фізичне виховання» застосовують термін «фізична підготовка». Не зважаючи нате, що ці терміни аналогічні, другим терміном користуються переважно тоді, коли хочуть підкреслити прикладну спрямованість фізичного виховання щодо трудової чи іншої діяльності, що вимагає фізичної підготовленості (наприклад, фізична підготовка космонавта, медичного працівника, гімнаста).

Спеціальна фізична підготовка – це різновид фізичного виховання, спеціалізованого стосовно особливостей будь-якої діяльності, обраної в якості об’єкта поглибленої спеціалізації.

Увагу майбутнім учителям необхідно звертати на методичні  терміни фізичної культури. Це насамперед назви об’єктів вивчення, тобто: методи, прийоми, засоби, вправи,  інші поняття і явища, що не входять до програми вивчення в школі, але необхідні учителю для розв’язання певних методичних задач. Зміст понять, які використовуються в методиці, не нівелюються, а спрощуються для того, щоб реалізувати принцип доступності певній віковій категорії. Але особливої уваги потребують терміни, які позначають методи і методичні прийоми. 

Отже, для ефективного засвоєння означених методичних термінів майбутнім фахівцям необхідно насамперед засвоїти їх змістовий аспект. Цьому сприятимуть такі прийоми: укладання словника-мінімуму методичних термінів, добір термінів до запропонованих визначень, усне тлумачення фахових термів, добір дидактичного матеріалу фахового спрямування. Подальша розробка означеної проблеми передбачає створення словника методичних термінів для студентів та вчителів початкової школи.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Словник іншомовних слів : 23000 слів та термінологічних сполучень / [уклад. Л. О. Пустовіт]. Київ : Довіра, 2000. 1017 с.

2. Сучасний тлумачний словник української мови: 100000 слів / [укл. Н. Д. Кусайкіна, Ю. С. Цибульник ; за заг. ред. В. В. Дубічинського]. Харків: «Школа», 2009. 1008 с.

3. Теорія і методика фізичного виховання. Програми педагогічних училищ і коледжів для спеціальності 5.010102 «Початкове навчання» / укладач О. Я. Кругляк. Л.: Українські технології, 2004. 22 с.

4. Тлумачний словник-довідник моральних та духовних понять і термінів: навч. посіб. / [уклад.: О. А. Біда, Н. В. Орлова, Л. І. Прокопенко, Ю. В. Тимошенко]. Черкаси: Вид. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2006. 244 с.

5. Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. 2 частина, 2 розділ. Тернопіль, 2002.

 

Please publish modules in offcanvas position.