ЛІНГВОДИДАКТИЧНІ ПОГЛЯДИ В. СУХОМЛИНСЬКОГО

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Яровенко Наталія

Уманський державний педагогічний 

університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Кучеренко І. А.

Мовна освіта сучасної України покликана формувати в учнів мовні, мовленнєві та комунікативні вміння й навички, забезпечувати розвиток мовної особистості школяра, його комунікативної компетентності. Навчання української мови в початковій школі передбачає вивчення мовних одиниць усіх рівнів, ознайомлення зі стилями мовлення, комунікативними функціями мови, що сприяє активації мовленнєвої діяльності дитини-школяра. Комунікативна спрямованість навчання рідної мови вимагає вдосконалення методики, змісту і структури уроку української мови, орієнтованого на формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, здатної до самовираження в різноманітних умовах мовленнєвої комунікації. Важливим актуальним питанням сучасної методики навчання української мови в початковій школі є цілісний розвиток комунікативної компетентності молодших школярів і виховання їхньої духовності, культури, моральності. Нова українська школа – це освітній заклад, в якому дитина повинна відчувати радість від навчальної роботи та творчості, щастя міжособистісного навчального спілкування. 

Особливу увагу в цьому аспекті заслуговують педагогічні погляди та досвід видатного педагога-гуманіста, ученого-методиста, талановитого красномовця В. Сухомлинського. Нині актуальності набувають методичні положення праць В. Сухомлинського, що стосуються розвитку вмінь та навичок усного і писемного мовлення, підвищення мовленнєвої культури в учнів. До школи вчений підходить діалектично – від «школи під голубим небом», школи природи, чуттєвого, емоційно-конкретного сприйняття світу до школи як джерела духовності, культури, моральних цінностей. В. Сухомлинський одним із перших учених-методистів наголошував, що дитина повинна жити у світі прекрасного, щоб вона відчувала, творила і берегла красу в природі й у людських стосунках, тому що у світі прекрасного народжується потреба бути красивим [1].

Лінгводидактична спадщина В. Сухомлинського спрямована на формування всебічно розвиненої особистості і базується на принципі гуманізму – на визнанні особистості дитини як найвищої цінності. Найбільш важливі гуманістичні педагогічні ідеї вченого:

• любов до дитини; 

• розвиток творчого потенціалу особистості; 

• природа як найважливіший засіб виховання почуття прекрасного і гармонії; 

• розроблення демократичних засобів навчання і виховання; 

• звернення до внутрішнього світу дитини, опертя на її задатки і сили;

• розвиток ідеї «радості пізнання»;

• демократизація структури управління навчально-виховним процесом у школі. 

Важливим аспектом досягнення ефективності навчання української мови в початковій школі є мотивація молодших школярів. Відомий педагог мав своє бачення щодо того, як зацікавити учнів навчатися. В. Сухомлинський справедливо стверджує: «Секрет інтересу не в цікавості, а в успіхах дітей, у їх відчутті росту, руху, осягнення складного. Радість там, де дитина вчора не розуміла, а сьогодні може зрозуміти ще більше. Щастя там, де вчора вона не могла чогось робити, а сьогодні навчилася» [1]. Цінним для  дитини-школяра є відчуття успіху, усвідомлення ним траєкторії розвитку власної комунікативної компетентності.

Сутність лінгвометодичної системи В. Сухомлинського полягає в тому, що вчений розуміє рідну (українську) мову як стратегічний провідний предмет серед усіх навчальних дисциплін. Успішне оволодіння молодшими школярами рідною мовою позитивно, результативно впливає на засвоєння знань та вироблення вмінь з інших навчальних предметів.

В. Сухомлинський наголошує на важливості зв’язку теорії з практикою навчання мови, зв’язку навчання української мови з життям, комунікативною практикою. В. Сухомлинський вважав, що теоретичні відомості повинні служити основою свідомого оволодіння українською мовою  засвоєння її лексичного складу, оволодіння мовними нормами, вивчення усіх розділів шкільного курсу мови повинне мати вихід у мовлення, пов’язуватися з розвитком усного і писемного мовлення учнів. 

Уроки української мови у концепціях В. Сухомлинського мали творчий характер і мали методичну родзинку, адже будувалися з урахуванням таких принципів навчання:

1. Злиття практичної навчальної роботи, що її виконують учні, з первинним сприйняттям знань.

2. Застосування знань як найважливіший шлях не тільки поглиблення, розвитку знань, а й їх виявлення, перевірки.

3. Тривалість і поступовість процесу оволодіння знаннями. 

В. Сухомлинський справедливо вважав, що на кожному уроці мови учні повинні працювати творчо, а саме складати власні твори, твори-мініатюри.

Методичні рекомендації і поради вченого безпосередньо стосуються формуванню усного і писемного мовлення молодших школярів і можуть бути творчо використані вчителями-практиками і нині.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Романтическая педагогика В. А. Сухомлинского [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cutt.ly/oTB1F6p

2. Сухомлинський В. Вибрані твори: у п’яти томах. К.: Рад. школа, 1977. 

 

Please publish modules in offcanvas position.