МЕТОДИЧНА СИСТЕМА «ЩОДЕННІ 5» ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ЧИТАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Рейтинг користувача: 5 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зірка
 

Чернецька Тетяна 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Роєнко Л. М.

Впровадженні концепції «Нова українська школа» покликане створити школу, в якій буде приємно навчатися і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувалося, а й вміння застосовувати їх у житті. Це спонукає вчителів початкової школи впроваджувати у свою діяльність сучасні технології та методичні системи роботи зі школярами, які б сприяли формуванню ключових компетентностей в цілому та читацької компетентності зокрема.

Нині в практику роботи початкової школи активно впроваджується методична система «Щоденні 5», яка вперше вона була представлена Гейлом Буше і Джоан Мозер у книзі «The Daily 5: Незалежність грамотності в початкових класах» (2006 р., Онтаріо, Канада, – 200 с.). В Україні  методичну систему Daily 5 щодо розвитку читацьких та мовленнєвих умінь та навичок учнів детально проаналізовано у дослідженні О. Хомич [3]. Розкриваючи особливості методичної системи Daily 5, дослідниця зазначає, що її головною метою є розвиток читацьких мовленнєвих умінь і навичок у початковій школі та рекомендує окремі ідей канадських педагогів впроваджувати в сучасний освітній простір України.

О. Хомич розглядає Daily 5 як технологію навчання, оскільки виразно простежує цілі – орієнтація на розвиток особистісного ставлення учня, мета конкретизується у процесі суб’єкт – суб’єктного навчання; особливість технології полягає в діяльнісному підході (навчання ґрунтується на засадах пошукової, дослідницької, рефлексивної діяльності). В науковій традиції нашої доби технологія Daily 5 може розглядатися також як методика, наприклад Daily 5 – методика розвитку читацьких і мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів.

Як засвідчує практика педагогічного процесу за технологією «Щоденні 5» (Daily 5), вона зазвичай упроваджується в початковій школі з початку навчального року. Однак учитель може започаткувати її в будь-який зручний час. Важливо усвідомлювати, що вчитель та учні мають бути готові до цього процесу. Упровадження цієї технології вимагає від учителя початкової школи готовності до організації освітньої діяльності учнів, дотримання ними правил зі щоденними видами роботи. Педагог також має пояснити школярам: для того, щоб у майбутньому стати успішною людиною, вони мають навчитися проходити певний шлях – це 10 кроків до успішного навчання та незалежності. Сутність їх полягає в формуванні готовності до різних видів діяльності, а саме: 1) визначити, що вивчається;  2) ставити мету й обґрунтувати необхідність її досягнення;  3) прописувати бажані кроки власної діяльності; 4) моделювати бажані кроки; 5) моделювати найменш бажані кроки, потім найбільш бажані; 6) вчитися переміщуватися по всьому класу, знаходити зручне місце для роботи (дотримуватися правил, розуміти право кожного на особисте освітнє середовище); 7) випрацьовувати та тренувати особисту витримку, волю, характер; 8) учитися працювати самостійно; 9) бути уважним, коли вчитель збирає дітей в спеціальному «місці для зборів», готовим до зміни форми діяльності; 10) вчитися аналізувати роботу, відповідаючи на запитання «Як усе пройшло?»

Першим кроком впровадження Daily 5 – це «Читання для себе». Його вчитель може застосовувати як під час уроку, так і впродовж дня. Він самостійно визначає час, коли йому краще проводити цю діяльність. Важливим моментом під час виконання цього виду роботи є те, що учень самостійно обирає книгу чи текст для читання. Учитель не повинен нав’язувати свою літературу. 

Учні читають упродовж 20 хвилин. Але не слід одразу їх примушувати читати весь цей час. Розпочинати цю діяльність потрібно із 5–10 хв, в залежності від віку дітей. І поступово, збільшуйте час для читання. Коли учні звикнуть, проблем із читанням у школярів не виникатиме. У класі можна створити куточок «Читацьких досягнень», щоб учні могли спостерігати за своїми читацькими успіхами. 

Після опрацювання книги, діти мають виконати завдання для перевірки розуміння твору, а також для усвідомлення прочитаного. Слід зазначити, що перед початком роботи, учитель разом із учнями складає правила, яких діти мають дотримуватися під час «Читання для себе». Вони можуть бути написані як на дошці, так і на папері, бути у полі зору школярів. Зразки прикладів таких правил: учні обирають книгу, яку хочу прочитати; обирають зручне місце для читання і починають працювати; під час роботи залишаються на одному місці; дотримуються правил читання: тримають правильно книгу, слідкують за своєю поставою; виконують завдання, після опрацювання твору; читають увесь відведений час.

Другий крок Daily 5 – це «Читання для когось». Під час виконання цього виду роботи учитель може запропонувати учням текст для читання. А також учні за інтересами можуть самостійно обрати книгу для роботи. Під час виконання цієї діяльності учні об’єднуються у пари за інтересами. Такий вид діяльності спонукає дітей вчитися співпрацювати, а саме слухати один одного, виконувати завдання в парі, ставити запитання за змістом. Учні мають виконувати «Читання для когось» впродовж 20 хвилин. Але не слід одразу їх примушувати працювати весь цей час. Зазвичай ця діяльність триває 5–10-ть хв, в залежності від віку дітей. «Читання для когось» можна розпочати з невеликого за обсягом твору, що займає менше часу для читання. Щоб учні могли звикнути до такого виду діяльності. А в процесі роботи збільшувати тексти за обсягом для читання. Після того, як учні оберуть твір для читання, запропонуйте їм обрати форму для роботи. Діти можуть читати по 1 чи 2 речення, по абзацу. Якщо це учні 3–4 класів, можна навіть по декілька абзаців, а також по сторінці. Але учні роблять вибір самостійно. Вчитель не повинен нав’язувати їм своє бажання. 

Під час «Читання для когось» учні вчаться слухати один одного, співпрацювати, оцінювати свою роботу та роботу однокласника. 

Третій крок Daily 5 – це «Читання для когось». Під час виконання цього виду роботи вчитель готує для учнів аудіозаписи, які вони обирають і слухають. А також учень може самостійно обрати його для слухання. Сьогодні у ХХІ столітті більшість учнів мають різні гаджети. Тому вони можуть їх використати для цього виду роботи під час навчання. Якщо ці пристрої відсутні у школярів, учитель може увімкнути аудіозапис на своєму комп’ютері для прослуховування. 

Якщо учні працюють зі своїм ґаджетом, у нього мають бути навушники для того, щоб під час «Слухання» не заважати своїм однокласникам. Після завершення «Слухання», учні розпочинають роботу над виконанням завдань, які спрямовані для перевірки прослуханого, які їм підготував учитель. Варто зазначити, що перед початком роботи, учитель разом із учнями складає правила, яких діти мають дотримуватися під час «Слухання». Вони можуть бути написані як на дошці, так і на папері, й бути у полі зору школярів. Наведу декілька прикладів таких правил: учень готує все необхідне для роботи; після підготовки одразу починає працювати; залишається на одному місці під час «Слухання»; використовує аудіозаписи, які йому рекомендували; працює весь відведений час; після слухання опрацьовує завдання; після виконання роботи прибирає всі матеріали на місце. Під час «Слухання» учні вчаться тривалий час сприймати інформацію, не відволікаючись, випрацьовувати витримку, обмінюватися думками, щодо прослуханого твору, аналізувати почуте. До прикладу, якщо учні використовували навушники і слухали різні твори, тоді вони після завершення роботи отримують від учителя аркуш паперу на якому зазначені завдання, що вони мають виконати після прослуховування. Якщо діти слухали один твір усім класом, тоді учитель ставить декілька запитань щодо почутого. Школярі висловлюють свої думки. 

Четвертий крок Daily 5 – це «Робота зі словами». Його можна використовувати на уроках мови та читання. Під час цього виду діяльності вчитель добирає слова, які б він хотів опрацювати з учнями. Також використовує і ті слова, які передбачені навчальною програмою. У свою чергу учні можуть запропонувати опрацювати незнайомі слова, які вони зустріли під час читання художніх творів, розв’язуванні математичних задач, під час роботи з текстами на уроці природознавства. 

У процесі «Роботи зі словами» учитель забезпечує школярів словниками, у яких учні можуть знайти визначення слів. Найкраще, щоб вони знаходилися у класі. Для пошуку тлумачення слів можна використовувати гаджети, якщо вони є в учнів. Учитель для цього виду діяльності готує учням різні завдання для роботи. Це сприяє кращому їх засвоєнню. А також дає змогу закріплювати вивчений матеріал на уроках української мови. Робота зі словами поповнює словниковий запас школярів. В процесі навчання учні вчаться застосовувати їх на практиці. Після вивчення певної кількості слів, можна запропонувати учням скласти словникову історію, казку, оповідання з їх використанням. Учитель самостійно визначає, яка це буде кількість. Для цієї роботи характерною є стіна слів. Це місце у класній кімнаті, куди вчитель розміщує усі слова, які учні вивчають впродовж місяця. Учні можуть в процесі навчання користуватися ними, звертати увагу на їх написання для кращого запам’ятовування. Стіна слів перебуває в полі зору учнів. 

Під час «Роботи зі словами» учні вчаться працювати зі словниками, поповнюють свій лексичний запас, використовують набуті знання під час написання різного виду робіт: переказів, оповідань, власних висловлювань, розвивають зв’язне мовлення. 

П’ятий крок Daily 5 – це «Письмо для себе». Під час виконання цього виду роботи учитель може запропонувати учням будь-яку тему для письма. А також школярі за інтересами можуть самостійно обирати теми. До прикладу: «Моя мрія», «Моя улюблена книга», «Хто такий справжній друг?», «Мій улюблений навчальний предмет у школі» та інші. 

Під час виконання цієї діяльності учні займають зручне для письма місце. І впродовж відведеного часу працюють. «Письмо для себе» допоможе школярам навчитися висловлювати думки і записувати їх на папері, розвивати зв’язне мовлення. 

Під час «Письма для себе» учні мають змогу обрати таку тему для письма, яку б вони хотіли розкрити та, можливо, поділитися з іншими. Найкраще, щоб на початку впровадження цієї діяльності, ви запропонували перелік, до прикладу, з 10-15 тем і у дітей була змога обрати. Надалі, коли вони вже звикнуть до виконання таких робіт, учні будуть самостійно обирати тему для письма й із задоволенням виконувати «Письмо для себе». 

Важливим моментом у цій діяльності є те, що вчитель не критикує роботу учнів, не виправляє помилки, не обмежує їх в обсязі написання роботи. Щодня під час «Письма для себе» учні зазначають дату написання та тему, яку вони обрали для письма. І після цього висвітлюють свої думки. Вони працюють як індивідуально, так і у малих  групах, читають або пишуть в індивідуальній зоні. Відпрацьовування такої незалежності розвиває потребу в учнів краще писати та читати. 

Використання у щоденній роботі технології Щоденні 5 допомагає виробити в учнів уміння працювати самостійно, робити власний вибір, глибоко висловлювати думки щодо певного питання чи проблеми, аналізувати й приймати рішення. Вправляння в самостійній діяльності стимулює потребу в оцінці власних сил і пошуку взаємодії з учителями задля консультації, підтримки, допомоги. Це забезпечує для вчителя можливість приділяти більше часу тим учням, які потребують уваги: виявити, як учні працюють у групах, комунікують, аналізують опрацьований матеріал тощо. Також використання технології сприяє тому, що в школярів не виникає проблеми у написанні письмових робіт, у вмінні висловлювати свої думку, обґрунтовувати її. В учнів відсутні проблеми з читанням, розумінням прочитаного, оскільки щоденна робота «Читання для себе» та «Читання для когось» спонукає їх вдумливо читати, аналізувати, прислухатися до думки однокласників. «Словникова робота» допомагає розширювати словниковий запас, розуміти значення слів, доречність використання їх у мовленні, відпрацьовувати навички орфографії. «Слухання» сприяє розвитку вміння уважно слухати та аналізувати почуте, робити власний аналіз після опрацювання.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Приватна київська школа «Тотоша» URL: http://totosha.kiev.ua/uk/pochatkova-shkola/). 

2. Пристінська М. Хочеш змін? Дій! URL: https://cutt.ly/ETB3vUF. 

3. Хомич О. О. «Особливості навчання учнів початкових шкіл Канади» URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/110.pdf) 

 

Please publish modules in offcanvas position.