УРОК ПИСЬМА У 1 КЛАСІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Будз Анастасія

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Роєнко Л. М.

Сьогодні урок як засіб організації освітнього процесу є по суті основним стрижнем у процесі вирішення методичних і психолого-педагогічних завдань. Понад три століття існує класно-урочна система, і, не дивлячись на безліч експериментів, ніхто поки нічого кращого за урок не запропонував.

Чи буде урок цікавим дітям, чи захочуть вони брати в ньому активну участь, залежить від того, наскільки добре продумана кожна деталь уроку. При організації уроку необхідно спиратися на його мету. Потрібно чітко визначити, що повинен понести з уроку учень, яке завдання буде вирішувати урок: чи буде це вивчення нового матеріалу або урок повторення, узагальнення та систематизації знань, контрольне заняття.

Досягнення мети буде прямо залежати від мотивації учнів. Тому необхідно докласти максимум зусиль, щоб у школярів з’явилося бажання знати те, про що їм розповідається. Потрібно активно використовувати свій творчий потенціал, різноманітні методи, прийоми і засоби навчання.

Дуже важливо вибрати форму уроку. Вона визначається відповідно до його цілей та віку учнів. Форми уроку дуже різні. Уроки вивчення нового матеріалу проводжу у вигляді подорожі, пригоди, уроку-казки, уроку-сюрпризу тощо. Для старшого віку це може бути презентація, в тому числі підготовлена самими учнями. Урок закріплення матеріалу проводжу у вигляді конкурсу, презентації, концерту, ярмарку. Це може бути як в межах одного класу, так і декількох класах паралелі. Дуже цікаво проходять урок-екскурсія, урок-похід, урок-мандрівка, урок-марафон. Це сприяє не тільки прояву інтересу учнів до уроку, а й згуртуванню класу. Контрольний урок можна провести у формі олімпіади, вікторини, уроку-змагання, уроку-брейн-рингу та інші. Для комбінованого уроку підходить проведення його у формі майстерні. Але слід пам’ятати, що подібні уроки повинні проводитися в системі, але не кожен день. Учні, по-перше, повинні будуть підготуватися, по-друге, вони будуть знати, що їх знову чекає не просто цікавий урок, а свято. Це підіймає і авторитет вчителя в очах учнів. Комп’ютер, таблиці, ілюстрації, відеофільми, презентації – правильне й доречне використання цього тільки прикрасить урок.

Спираючись на цілі та форму уроку, вибираю методи і прийоми навчання. Вони класифікуються за різними підставами і можуть бути: словесні, наочні, практичні, пояснювально-ілюстративний метод, репродуктивний метод, метод проблемного викладу, частково-пошуковий, або евристичний, метод, дослідницький метод тощо. Велике значення для розвитку пізнавального інтересу школярів набувають методи проблемного навчання, адже саме вони більшою мірою здатні активізувати учнів на уроці.

Проблемне питання, проблемне завдання, проблемна ситуація тощо – все це дозволяє зробити будь-який урок цікавим, завдяки тому, що діти самі беруть участь пошуку відповіді. Застосування різних методів навчання сприяє підвищенням пізнавального інтересу учнів, а це нерозривно пов’язано з кращим засвоєнням досліджуваного матеріалу, розвитку в них творчих здібностей, уваги, пам’яті, мислення. Учень буде із задоволенням чекати наступного уроку, знаючи, що на них завжди цікаво.

Тема. Письмо великої букви Р. Написання буквосполучень, слів та речень. Доповнення слів (В. Наумчук)

Мета: вчити учнів читати слова та речення зі звуками «р», «р’»; навчити писати велику букву Р, словосполучення, слова та речення; удосконалювати навички правильної вимови та охайного письма; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, фонематичний слух, уяву, кмітливість, інтерес до навчання, увагу, спостережливість; формувати вміння працювати за зразком, в групі, самостійно; ознайомити з професією «синоптик» виховувати естетичні смаки, музичну грамотність, старанність, товариськість, бажання працювати і досягати успіху; збагачувати словниковий запас учнів.

Основний предмет: українська мова.

Галузі, що інтегруються: природнича, мистецька.

Обладнання: медіаматеріали (аудіозапис та голосове повідомлення), презентація, правила у малюнках, роздатковий матеріал, парасолька, музичні інструменти (маракаси), кольорові та графітні олівці.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

– Привіт друзі! Рада вас бачити! 

– Створимо гарний настрій всім? (Так)

 Тож працюймо на уроці плідно всі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

– Сьогодні, поспішаючи на наш урок, я отримала голосове повідомлення. Давайте прослухаємо його разом? Вам цікаво про що воно? (Так)

– Включаю запис з телефону.

– Цікаво, а що таке опади? (Відповіді дітей) 

– Опади – це вода у рідкому (дощ) та твердому станах (сніг і град), випадає з неба. Включаю презентацію з коментуванням. Слово «опади» на стіну слів. Вішаю хмаринку.

– А хто такий синоптик? (Відповіді дітей)

– Синоптик – це професія. Людина, яка аналізує майбутній стан погоди. Слово «синоптик» на стіну слів.

– Які опади на нас можуть очікувати сьогодні, ми дізнаємося прослухавши аудіо запис. Заплющіть очі і уважно слухайте. Звуки дощу. Слайд з презентації.

– Хто відгадав, які опади на нас очікують? (Відповіді дітей)

Робота в групах

1. Що нас захистить від дощу ви дізнаєтеся, коли виконаєте завдання. У кожної групи є краплинки. Ви маєте скласти їх від найменшої до найбільшої. Нагадую вам про правила роботи в групах (правила в картинках).

– Працювати активно і злагоджено.

– Поважати думку один одного.

– Вчасно завершувати роботу.

Коли група виконає завдання, об’єднуєте та підіймаєте руки вверх.

На виконання завдання у вас буде одна хвилина. Час пішов (перевертаю пісочний годинник).

А зараз кожна група прочитає слово, яке ви склали. (3 групи зачитують слова разом)

2. Так, ви вгадали. Це – парасолька. (Відкриваю складену парасолю)

3. Тепер поділимо слово «парасолька» на склади (Руку під підборіддя ділимо на склади за слайдом)

ПА – РА – СОЛЬ - КА (4 СКЛАДИ)

4. Перевірте за зразком, будь ласка, слова, які ви склали у групах чи правильно ви розташували краплинки.

– Зверніть увагу на третій склад -соль-. Прочитайте його. Що він вам нагадує?

У музиці «соль» – це нота. 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

– Другий склад -ра- . З якої букви він починається? З букви р.

– Що ми знаємо про цю букву? Якою вона може бути? (Відповіді дітей: велика, маленька, друкована, писана)

1. Сьогодні ми будемо писати велику букву Р, склади, слова та речення з нею. А також будемо доповнювати слова.

ІV. Актуалізація опорних знань

– Скажіть діти для чого нам потрібно вчити велику букву Р?

– А як звати синоптика з нашого голосового повідомлення?

Роман Русин 

(Вішаю на дошку слова і зачитую їх)

– Давайте прочитаємо їх разом.

– Зверніть увагу, чи всі букви у словах однакові? Чим відрізняються?

– Що означає слово «Роман»? А слово «Русин»?

Отже, великі букви ви вживаєте у власних назв, імен та прізвищ людей, кличок тварин, назв річок, вулиць, міст.

Фізкультпауза «Над містом здіймається вітер»

V. Робота над темою уроку.

(Вішаю на дошку писану велику букву Р)

Зверніть увагу на велику букву Р. На що вона схожа? Зі скількох елементів вона складається? 

1. Пояснення письма великої букви Р.

Велика буква Р складається з двох елементів (пишу на дошці окремі елементи).

Перший – похила подовжена пряма, яку ми починаємо писати від верхньої міжрядкової лінії, ведемо вниз до нижньої радкової лінії і закруглюємо унизу зліва.

Другий – верхній напівовал, який починаємо писати під верхньою міжрядковою лінії, ведемо до верхньої міжрядкової лінії, ведемо вниз. Закінчуємо писати його під верхньою міжрядковою лінією, справа.

2. Вправляємося у письмі абстрактно

– Спочатку вправляємося у письмі елементів великої букви Р вказівним пальцем під рахунок «раз-і» - перший елемент, «і – два – і» - другий елемент.

– Вправляємося носиком також під рахунок.

Фізкультпауза «Пальчикова гімнастика»(Щоб охайно писати підготуємо наші пальчики до письма. Розімніть кулаки та кисті рук, потім кожен палець. Притисніть подушечки кожного пальчика, по черзі, починаючи з мізинця, до подушечки великого. Потім у зворотному порядку. Складіть долоні у замочок, неначе, пальці обіймаються, та потягніться у вверх.

3. Письмо елементів великої букви Р.

– Візьміть прості олівці. Зверніть увагу (показую), щоб ваш вказівний палець був зверху на олівці, середній – під олівцем. А великий - підтримував зліва його.

– Перед вами є аркуші. У першому рядку є елементи великої букви Р. Прописуємо двічі вказаний елемент на рахунок. Спочатку – похилу подовжену пряму із закругленням «раз –і», «раз –і». Тепер верхній півовал «і-два-і», «і –два – і». Тепер поєднуємо два елементи в одне ціле та пишемо велику букву Р.

«раз –і», «і-два-і»; «раз –і», «і-два-і».

4. Письмо буквосполучень з великою буквою Р.

– Ми вже говорили з вами, що краплинки народжуються … (у хмаринці).

– Ось наша хмаринка – це велика буква Р. Маленькі краплинки – це вивчені букви. Давайте назвемо їх та звуки, які вони позначають. Буква у, звук – [у]. Буква о, звук [о]. Буква м, звук [м]. Вимовляти разом з дітьми слова «хмарина», «краплини», що прослуховувати букву р.

– Велика буква Р з’єднується з маленькою буквою у за допомогою верхнього безвідривного з’єднання. Пропишіть дане буквосполучення поряд зі зразком.

Ру

– Велика буква Р з’єднується з маленькою буквою о за допомогою середнього з’єднання. Пропишіть дане буквосполучення поряд зі зразком.

Ро

– Велика буква Р з’єднується з маленькою буквою ем за допомогою нижнього з’єднання. Пропишіть дане буквосполучення поряд зі зразком.

Рм

5. Письмо словосполучення з великою буквою Р.

За зразком пропишіть ім’я та прізвище нашого синоптика – Роман Русин. Нагадую, що імена та прізвища людей ми пишемо з великої букви.

Фізкультпауза «Дощ» (шумовий імітаційний оркестр)

Ви пам’ятаєте, які можливі опади на сьогодні нам прогнозував синоптик?

– Дощ!

Ми спробуємо відтворити звуки дощу, які ви вже чули, за допомогою маракасів. 

Дістаньте їх з-під парт. Маракаси (слово – на стіну слів) – це шумовий ударний музичний інструмент. Використовувався у давніх індійських народів як іграшка для немовлят.

Слухайте уважно завдання для кожної з груп.

Перша група буде повторювати ритмічні рухи маракасами на рахунок «раз-два-три» у помірному темпі – перші краплі дощу.

Друга група буде повторювати ритмічні рухи маракасами на рахунок «раз-два-три» швидше – дощ стає сильнішим.

Третя група буде повторювати ритмічні безперервні рухи маракасами у швидкому темпі – сильний дощ.

(Після пояснення починаємо.)

Поступово включається у шумовий оркестр кожна група. Потім поступово вщухає шумовий «дощ». 

Як чудово ми змогли відтворити справжній дощ !!! Синоптик не помилився, у нашому класі дійсно пішов дощ!

Відкладіть маракаси на поличку під партою

6. Письмо речення з великою буквою Р та доповнення слів.

Щоб речення правильно писати,

Треба вміло прочитати.

А щоб вдало прочитати – 

Чітко звуки вимовляти.

– Щоб наше мовлення було вирАзнішим ми попрацюємо над скоромовкою.

(Включаю слайд)

Рак до равлика: – Вилазь!

Вчора річка розлилась! 

– На дошці записане речення. У ньому пропущені деякі букви. Розгляньте та скажіть, яку пропущену букву потрібно вписати?

– Впишіть у себе на аркушах. 

– Чому ці слова можна назвати реченням? Що вони виражають? (Закінчену думку)

– Тепер пропишіть речення у нижньому рядку. Пам’ятайте про правила правопису речення.

1. Перше слово з великої букви, інші – маленькі.

2. Слова у реченні пишу окремо.

3. У кінці ставлю розділовий знак (.!?)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Гляньте на свою письмову роботу. Виберіть елементи великої букви Р, які найкраще написали. Букву Р, яка найкрасивіша та буквосполучення. Обведіть їх.

2. Якщо вам цікаво та легко було працювати на сьогоднішньому уроці розфарбуйте парасольку зеленим кольором.

Якщо ж у вас було цікаво, але виникали деякі труднощі – помаранчевим.

Поділіться своїми парасольками-результами, покажіть їх мені.

– Хто сьогодні навчився охайно писати велику букву Р, підійдіть до ХМАРИНКИ.

– Хто запам’ятав, що таке опади, синоптик та якими бувають опади, підійдіть до ПАРАСОЛЬКА.

– Кому сподобалося працювати у «шумовому оркестрі» та відтворювати звуки дощу за допомогою маракасів. Підійдіть до них.

Я вам дякую за наш урок. Мені надзвичайно цікаво було працювати з такими талановитими, кмітливими, та старанними дітьми.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Українська мова. Буквар: підручник для 1 класу (у двох частинах) : Ч. 1. Наумчук В.І., Наумчук М.М. Тернопіль, Астон, 2018. 112 с. 

2. Українська мова. Буквар: підручник для 1 класу (у двох частинах) : Ч. 2. Наумчук В.І., Наумчук М.М. Тернопіль, Астон, 2018. 112 с. 

 

Please publish modules in offcanvas position.